S
Jag har hittat lite på forumet men ber om tydligare förklaring. Jag har några gamla prisolrör som vad det verkar är 13 mm enligt både skjutmått och praktisk erf av att försöka kränga på 12mm-koppling. Jag vill helst inte köpa flera meter nya rör om jag slipper men behöver nu nya kopplingar för röret. Ena änden är mot VVB, 1/2-tums gänga, och andra änden mot ett t-rör, se bild - missade att mäta vad det var för gänga här men hittade denna bild
Närbild på gamla prisolrör med en koppling som ansluter till ett T-rör mot en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

gamla foruminlägg pratar om en förminskning att använda för 13 mm rör, men kan någon vänlig själ förklara om, och i så fall hur, jag kan använda den? Vore så smidigt om jag kunde koppla två nya kopplingar istället för att byta rör som går genom golv osv.

Krilleman
13mm prisol har jag aldrig råkat på. Gissningsvis är dom ursprungligen 12mm. Mät närmare T-röret och lägg gärna upp en bild med bättre skärpa, tillverkaren på T-röret kan kanske bekräfta att det är 12mm.

Sitter dessa rör där det kan finnas risk för frysning?

S
Alltså om tillverkaren säger 12 hjälper det inte mig då jag förgäves försökt få på 12mm koppling… och skjutmåttet säger prick 13mm? Kan de vidgas såpass på kallvattenledningar? Har tyvärr bara denna korniga bild och är inte på stugan förrän i helgen.
Rören är under huset där jag bygger liten isolerad låda för att kunna ha vatten på vintern, har stängt av allt tidigare vintrar.

Ps. I bästa fall behöver jag bara byta kopplingen till VVB.

S
Nu ser jag att Hornbach har 12 mm prisolrör som metervara, har bara sett färdiga längder tidigare. Kommer prova byta ut detta kortare rör istället för olika förminsknings-lösningar, känns bättre än om det nu är så att jag har ett 12 mm rör som vidgats och där det behövs abbrovinker för att få ihop det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.