2 890 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Problem med nytt toalettavlopp?
Sida 1 av 2
Problemet?
Jag har just installerat en septit-tank med en tillhörande 4/2 liters snålspolande toalett i min sommarstuga. När jag spolar 2:an och kollar i manluckan i tanken så kommer inte 2:an utan bara vatten och kanske lite papper. Däremot när jag efteråt hällde en 10-liters hink vatten i toaletten så kom en 2:an ut i tanken.
Anläggningen
110-ledningen är 27 meter, och förutom böjen vid toaletten (30+45 grader) så har jag tre andra böjar (15, 30, 30). Totala höjdskillnaden från golvet i där toaletten står till rörutlopp i tanken är 2.8 m så totalt lutar det c:a 10%. Sista 8-9 m är lutningen dock rätt nära 1cm/m.
Frågor
1. Ska man se 2:an i tanken på bara en spolning eller rör det sig framåt hela tiden och med varje mellanliggande 1:a spolning så glider det längre och längre ner?
2. Borde anläggningen som jag beskrivit den fungera normalt?
Jag har just installerat en septit-tank med en tillhörande 4/2 liters snålspolande toalett i min sommarstuga. När jag spolar 2:an och kollar i manluckan i tanken så kommer inte 2:an utan bara vatten och kanske lite papper. Däremot när jag efteråt hällde en 10-liters hink vatten i toaletten så kom en 2:an ut i tanken.
Anläggningen
110-ledningen är 27 meter, och förutom böjen vid toaletten (30+45 grader) så har jag tre andra böjar (15, 30, 30). Totala höjdskillnaden från golvet i där toaletten står till rörutlopp i tanken är 2.8 m så totalt lutar det c:a 10%. Sista 8-9 m är lutningen dock rätt nära 1cm/m.
Frågor
1. Ska man se 2:an i tanken på bara en spolning eller rör det sig framåt hela tiden och med varje mellanliggande 1:a spolning så glider det längre och längre ner?
2. Borde anläggningen som jag beskrivit den fungera normalt?
Jag vill minnas att man ska lägga avloppsrör med ca 1% lutning. Om man har mer lutning än så ska man egentligen göra vertikala schakt för att ta hantera höjdskillnaden.
Om man har för mycket lutning kan det bli så att vattnet rusar förbi, istället för att "2an" sakta flyter.
Men det kanske blir ett halv stopp som senare spolningar tar med sig? Funkar allt nu lär du ju äta o se om det blir ett problem för dig.
Om man har för mycket lutning kan det bli så att vattnet rusar förbi, istället för att "2an" sakta flyter.
Men det kanske blir ett halv stopp som senare spolningar tar med sig? Funkar allt nu lär du ju äta o se om det blir ett problem för dig.
10procent är alldeles utmärkt. Ingen risk för bakfall och ingen risk för att skiten skall fastna. Men är du säker på att det inte är horisontellt eller till och med bakfall någonstans sista biten?B BSOD skrev:Jag vill minnas att man ska lägga avloppsrör med ca 1% lutning. Om man har mer lutning än så ska man egentligen göra vertikala schakt för att ta hantera höjdskillnaden.
Här du haft avloppet länge?
Staffans
Låter bra om 10% är ok. Jag har precis installerat det och upptäckte det ev problemet när jag testade det initialt. Så jag har inte haft något stopp.
Svårt att veta om det var bakfall men jag såg på när grävfirman vägde in det och då verkade det ok. Kanske det förändrades när de täckte över rören? Känns omöjligt att kolla utan att gräva upp. Om det skulle vara bakfall sista biten borde jag göra om det?
Svårt att veta om det var bakfall men jag såg på när grävfirman vägde in det och då verkade det ok. Kanske det förändrades när de täckte över rören? Känns omöjligt att kolla utan att gräva upp. Om det skulle vara bakfall sista biten borde jag göra om det?
Jo minst 1% är det som gäller. Jag har inte hittat något om maxgräns. Du skrev att du hade mer än 1% , hur mycket mer?B BSOD skrev:Jag vill minnas att man ska lägga avloppsrör med ca 1% lutning. Om man har mer lutning än så ska man egentligen göra vertikala schakt för att ta hantera höjdskillnaden.
B BSOD skrev:Jag vill minnas att man ska lägga avloppsrör med ca 1% lutning. Om man har mer lutning än så ska man egentligen göra vertikala schakt för att ta hantera höjdskillnaden.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
man kan ju inte räkna med att endast en spolning tar med sig allt från spolningen ända ut till brunn.......Men man får ju tänka sig för ibland om man väljer snålspolande. Allting bygger ju på att man förbrukar vatten i normal takt i övrigt också. Dusch, tvätt och allt annat rör sig också i rören och tar med sig produkter på vägen. Om den biten inte är särskilt omfattande kanske en snålspolande är fel väg helt och hållet.........
Jag har också tänkt att det skulle kunna vara så. Och jag har ju inte upptäckt något reelt problem, Eftersom det är en sluten tank så går BDT vattnet en annan väg så kanske jag måste ändra vattenmängden i toaletten till att spola 6 liter för store istf 4.S Stefan1972 skrev:man kan ju inte räkna med att endast en spolning tar med sig allt från spolningen ända ut till brunn.......Men man får ju tänka sig för ibland om man väljer snålspolande. Allting bygger ju på att man förbrukar vatten i normal takt i övrigt också. Dusch, tvätt och allt annat rör sig också i rören och tar med sig produkter på vägen. Om den biten inte är särskilt omfattande kanske en snålspolande är fel väg helt och hållet.........
Jag rekomenderar inte att snålspola(4l) ett avlopp fungerar bäst om det är lite skjuts på flödet. Skulle själv helst få tag på en gammaldax toalett som spolar ur ordentligt. Tycker att snålspolande toaletter allt som oftast luktat pga att som spolar inte rillräckligt mycket.
jag hade 4,5% lutning på hela sträckan, men det var en etapp med 1% lutning och en etapp med kanske 5,5% nånting. Det har inte blivit stopp än i alla fall (kanske 10år sedan jag böt rören).E einar_100 skrev:
Wikipedia skriver: "Är lutningen för liten kan det bli stopp, är lutningen för stor rinner vattnet snabbare än de fasta komponenterna vilket också kan orsaka stopp."
Jag har väldigt snälla böjar, max 30 böj, vet inte om det påverkar. Jag hade nog inte ökat spolningen från 4 till 6 innan du märker att du har ett problem.
Jag vinterstänger stugan nästa helg och min plan är att börja testa till våren. Låta det vara som det är nu tills det blir stopp (även om det inte känns så kul så har vi utedass som backup). Sen höja till 6 om det blir problem.B BSOD skrev:jag hade 4,5% lutning på hela sträckan, men det var en etapp med 1% lutning och en etapp med kanske 5,5% nånting. Det har inte blivit stopp än i alla fall (kanske 10år sedan jag böt rören).
Wikipedia skriver: "Är lutningen för liten kan det bli stopp, är lutningen för stor rinner vattnet snabbare än de fasta komponenterna vilket också kan orsaka stopp."
Jag har väldigt snälla böjar, max 30 böj, vet inte om det påverkar. Jag hade nog inte ökat spolningen från 4 till 6 innan du märker att du har ett problem.
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Kommunen kräver snålspolande och man vill ju inte fylla tanken i onödan. Men om alternativet är stopp i avloppet nu och då är det nog bättre att ta kostnaden för en extratömning nu och då.wildeside skrev: