1 635 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Dimensionering varmvatten 12-15-22?
Nu har jag nästan skissat klart på hur mitt vattensystem ska se ut.
22 från mätaren till bergvärmepump med ett antal avstick för kallvatten på vägen mot BVP. Avsticken blir 15mm. Kopparrör. Utom upp till övre badrum där det redan går 16mm PEX (onödigt tjockt då det bara är ett handfat och tar en evighet att få varmvatten).
Från BVP till förbrukare. Vad välja för dimension? Rörmokaren jag pratade med förespråkade 22mm förbi ett par förbrukare. De ligger i ordningen
toalett med handfat (överplan)
tvättbänk (källare) och kök (1a plan) (köksbänk ligger exakt rakt ovanför tvättstugans bänk)
källare dush och bad (källare)
nedervåning dush och tvättställ (1a plan)
Försöker beskriva med bild nedan.
Idag har vi bara dusch på plan 1. Vi kommer sannolikt sätta dusch och badkar i tvättstugan i någon framtid, men troligen kommer vi inte nyttja det speciellt mycket, i alla fall sällan parallellt med duschen på plan 1. Idag är det 12mm sista biten till dusch på plan 1, jag tycker trycket räcker fint. Har aldrig känt nåt tryckfall. Men de mesta rören är 22mm i källaren. Har nog nästan 2 minuter att få varmt vatten på morgonen.
Ska jag gå med 15 hela vägen från BVP för att skynda på varmt vatten på morgonen?
Eller ska jag gå med 22mm som då blir nästan hela vägen fram till duschen för att slippa tryckfall de få gånger man använder 2 duschar?
Kanske blir de tillfällena fler när barnen (snart) kommer i tonåren... Men då kanske tryckfallet trots allt är positiva för ekonomin?
(=kortare dusch om komforten minskar).
Så fort jag bestämt detta kan jag beställa prylar och köra igång... Men jag kan inte bestämma mig.
22 från mätaren till bergvärmepump med ett antal avstick för kallvatten på vägen mot BVP. Avsticken blir 15mm. Kopparrör. Utom upp till övre badrum där det redan går 16mm PEX (onödigt tjockt då det bara är ett handfat och tar en evighet att få varmvatten).
Från BVP till förbrukare. Vad välja för dimension? Rörmokaren jag pratade med förespråkade 22mm förbi ett par förbrukare. De ligger i ordningen
toalett med handfat (överplan)
tvättbänk (källare) och kök (1a plan) (köksbänk ligger exakt rakt ovanför tvättstugans bänk)
källare dush och bad (källare)
nedervåning dush och tvättställ (1a plan)
Försöker beskriva med bild nedan.
Idag har vi bara dusch på plan 1. Vi kommer sannolikt sätta dusch och badkar i tvättstugan i någon framtid, men troligen kommer vi inte nyttja det speciellt mycket, i alla fall sällan parallellt med duschen på plan 1. Idag är det 12mm sista biten till dusch på plan 1, jag tycker trycket räcker fint. Har aldrig känt nåt tryckfall. Men de mesta rören är 22mm i källaren. Har nog nästan 2 minuter att få varmt vatten på morgonen.
Ska jag gå med 15 hela vägen från BVP för att skynda på varmt vatten på morgonen?
Eller ska jag gå med 22mm som då blir nästan hela vägen fram till duschen för att slippa tryckfall de få gånger man använder 2 duschar?
Kanske blir de tillfällena fler när barnen (snart) kommer i tonåren... Men då kanske tryckfallet trots allt är positiva för ekonomin?
Så fort jag bestämt detta kan jag beställa prylar och köra igång... Men jag kan inte bestämma mig.
Japp, kommunalt vatten. Det bör vara rätt högt tryck. Problemet är ju att en ledning kommer gå genom källaren med avstick ut till förbrukarna. Tyvärr ligger den dusch och det handfat vi använder dagligen allra längst bort från bergvärmepumpen. Så det blir nån form av val här, snabbt varmvatten eller högt flöde utan tryckfall när annan förbrukare slås på. Samtidigt tänker jag att på kallvatten där man har tvätt och diskmaskin som har "on/off" ventiler så kommer det inte vara något problem, där går det 22mm hela vägen.L largab skrev:
Det jag vill undvika är att systemet är sådant att när någon drar på en kran (eller DM/TM drar vatten) så får man antingen en kallchock eller skållas. Men just att kallvatten är rejält dimensionerat borde göra att skållningsrisken minskar, då DM/TM bara tar kallvatten för oss...
Till duschen på våningen ovanför har jag bara 12 rör (sista 2 m), Även om det är en stor sil så har ingen klagat på instabil värme.J JohanLun skrev:Japp, kommunalt vatten. Det bör vara rätt högt tryck. Problemet är ju att en ledning kommer gå genom källaren med avstick ut till förbrukarna. Tyvärr ligger den dusch och det handfat vi använder dagligen allra längst bort från bergvärmepumpen. Så det blir nån form av val här, snabbt varmvatten eller högt flöde utan tryckfall när annan förbrukare slås på. Samtidigt tänker jag att på kallvatten där man har tvätt och diskmaskin som har "on/off" ventiler så kommer det inte vara något problem, där går det 22mm hela vägen.
Det jag vill undvika är att systemet är sådant att när någon drar på en kran (eller DM/TM drar vatten) så får man antingen en kallchock eller skållas. Men just att kallvatten är rejält dimensionerat borde göra att skållningsrisken minskar, då DM/TM bara tar kallvatten för oss...
Annars grova rör och VVC, men det är ju en annan division…
Klicka här för att svara