B
Bergsgård: Hej! Har egen brunn. Råkade tömmas. Fick luft ficka. Märkte inte något på tre veckor innan slagg eller så släppte och vattnet blev svart. Nu är brunnen fylld. Typ 3kubik. Kan jag köra igång och så löser sig luftfickan tillslut eller måste man alltid köra på det dryga lufta/hälla i vatten varianten i pumpen?
0 svar · 778 läst
P
Pekktur: [citat] Ja, risken kan jag inte uttala mig om, har som sagt bara bott här 2 år lite drygt. Huset ligger inte särskilt lågt i förhållande till andra hus på gatan och kollar man på hela området ligger vi ganska högt om det är något man ska ta i beaktning? Om vi pratar underhåll generellt, krävs full tillgång till ventil/avstängning? Eller att man motionerar dom? Ja jag vet inte
2 svar · 853 läst
D
daniellun: [citat] Tack!(y)
4 svar · 1,6k läst
·
M
mogge_73: De monteras oftast efter tryckkärlet.
14 svar · 13,2k läst
·
D
Dortmunder DAB: [citat] Eftersom du spolade över 5 minuter första gången så känns det nästan som om det är hydroforen som är boven? Hur gammal är hydroforen?
20 svar · 10,0k läst
Charlieflower
Charlieflower: Labkork, fasiken så smart! Ska kila förbi jobbet och låna en :D
8 svar · 1,9k läst
·
PetSko
PetSko: [citat] Löst. Det var så himla mycket partiklar i vattnet att silen i spridaren satte igen.
3 svar · 1,4k läst
larsbj
larsbj: Sätt i en plugg så länge, den du länkar till bör passa.
1 svar · 2,4k läst
·
iptrix
iptrix: Tipset verkar fungera toppen, ClasseClas. 3:e 10-minutersspolningen avslutad, resultatet visar tydlig förbättring :) [bild] [bild] [bild]
2 svar · 1,6k läst
·
larsbj
larsbj: Det kommer funka fint att ha allt ute i ett pumphus.
1 svar · 892 läst
Mattias Nilsson
Mattias Nilsson: Bara för att försöka sammanfatta lite. I slutändan blev det så att vi bytte vattenpump. Enligt rörmokaren så handlade det om att en lite äldre pump kan vara igensatt och extra belastning i.o.m. nytt vattenfilter kan vara dödsstöten för den. Det kan ju också stämma rätt bra med allt jag såg. om pumpen gjort vad den skulle så borde det inte ha blivit som det blev.
1 svar · 3,5k läst
·
S
stebberg: [citat] [citat] Perfekt, något sådant skall det ju vara, skall leta vidare, det skall ju vara lite kraftigare saker. Jag har också kollat på en servisventil med automatisk dränering och det är ju det jag vill ha gentligen men jag vill nog också ha en elektrisk ventil och det var då det gick åt skogen för en sådan kombo hittade jag inte. Därför jag tänkte mig en dräneringsventil
6 svar · 1,4k läst
P
P_T_K: Tack för ert stöd under utredningen om vad det är vi har egentligen! Nästa tråd om avsaltning och avhärdningsförslag finns här: https://www.byggahus.se/forum/threads/avsaltning-och-avhaerdning-av-vatten-fran-egen-brunn-tips.424024/
16 svar · 4,2k läst
·
R
retel: [citat] Ok då är jag med, tack för förklaringen!
14 svar · 3,9k läst
·
T
Torpgubben: Tack, ditt svar fick mig fundera över funtionen och jag insåg då att det var utloppsfiltret längst ut som var ihopkleggat med gojs. Jag borde såklart kollat det först även om jag aldrig varit med om att det är så skitigt att detta relativt stora filtret blir totalt igensatt.
2 svar · 2,1k läst
D
Daniel 109: Stäng av pumpen och öppna en kallvatten kran någonstans och låt allt annat vara orört. Sedan pumpar du upp lämpligt förtryck. 1,5bar brukar det vara vid leverans. Det funkar.
8 svar · 4,2k läst
·
M
mogge_73: Kan inte brunnen gå torrt? Då brukar det bli sörjigt, och vattnet tar slut, motorskyddet löser ut och när det slår igång igen så kommer det lite vatten, sen börjar karusellen om igen.
5 svar · 1,3k läst
B
byron v2: [citat] stort tack för svar. det blev bra resultat
3 svar · 2,5k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Bra att du röjer diket, det måste ske regelbundet (vart tionde år?) för att det inte ska växa igen och sluta fungera. Här har detta inte gjorts. Bäst är att röja träd och sly precis som du har tänkt och sen ta in en grävare som tar grässvålen i det och justerar fallet så att inga lokala sänkor uppstår. För den som inte skräms av ett antal dagar med spaden så går det att göra
1 svar · 1,2k läst
·
S
Spannen: [citat] Okej, tack för ett bra svar! Då ska jag se över hur det ser ut med säkerhetsventil och sen lägga in i "årschecklistan" att se över alla ledningar och kopplingar man kommer åt.
2 svar · 857 läst
J
Johanlidstrom: Summering, nu fungerar allt sedan ca 2 veckor tillbaka, nya patronen fungerar som den ska. Varför den inte värmde upp vattnet just efter bytet var att det var nå strul med eltillförseln till den, men det löste sig med lite tänkande och skruvande. Tack för all hjälp!
20 svar · 5,7k läst
·
M
mattiasborger: Precis, runt 1,5 slår den till vid
4 svar · 746 läst
foreman
foreman: Inga konstigheter med att renovera en grävd vattenbrunn. Pumpa ur vattnet, gör rent brunnen och kontrollera bottenlagret som ska vara av ganska grov sand. Låt återfyllas och pumpa ur några gånger. Ska vattnet endast användas för dusch och bevattning behöver du inte göra vattenanalys, men det skadar inte i alla fall. Det är alltid bra att veta vattnets sammansättning och kvalitet.
1 svar · 883 läst
·
T
Tubie: Vad blev det, bilade ni upp och bytte till plaströr eller relinade ni? Relining med strumpa ska ju vara en säker metod där det nya röret blir självbärande. Är i samma beslutsfas... Tack för svar!
3 svar · 3,0k läst
P
PatrikJo: [citat] Mångårig erfarenhet av google. ;) Att det "rätta" namnet på ventilen är Schrader var ganska lätt att lista ut. Men från början hittade jag bara ventiler med 1/8-gänga i andra änden, vilket är ganska opraktiskt. Just den där varianten var det faktiskt Amazon som pekade ut åt mig. Bezos verkar ha gjort något rätt i livet.
10 svar · 2,2k läst
K
kolhydratn: [citat] Nice. Fungerar en vanlig 50mm gummipackning annars? Silikon är väl sista utvägen, vill inte behöva skrapa och ha det om det skulle visa sig inte vara det som är felet.
5 svar · 2,2k läst
·
C
camelspin: Fm har visst en men den är för dyr. Får bli en täckbricka
3 svar · 1,1k läst
·
M
Maria&jerry: [citat] Nej, jag ska inte behålla gjutgärnsavloppet, det är det som jag ska byta ut. Men jag tänkte att jag byter så pass att om det skulle bli problem så vet jag att systemet inne är iaf nytt. Det känns ju hopplöst om man har gjutit golv och lagt klinkers sen blir det läckage i något rör och mqn behöver bila upp golvet mm. Men jag hade velat haft ett nytt system fram till där
9 svar · 2,3k läst
·
J
jonaserik: Blir nog ett större arbete att byta den, allt är skruvat ihop och nästan allt måste skruvas isär, prova med att med fin stålull putsa av kägglans yta och det runda sätet på sista bilden, har du tur så fungerar det. Litet men, den är äldre och det kan ha blivit småporer i sätet och då är det nog kört med den. Finns det en sil i brunnen så är det säkert en backventil i den, kan
27 svar · 5,2k läst
·
J
jonaserik: Ursäkta blev en liten tankevurpa, det är blåsan som fylls med vatten och övrig del med luft, kommer det vatten ur ventilen så läcker blåsan. kan vara så att när trycket från pumpen fyller blåsan och den går upp mot ventilen, stumt, så kan det vara någon form av grad där som gör ett litet hål på den. även som att när det är fullt tryck 2 bar så trycks blåsan ihop mot
9 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.