Hej! Jag har köpt en FM Mattsson elektronisk diskmaskins avstängningsventil. Röret under diskbänken är 20mm och kopplingen på ventilen är något mindre, 5 eller 6mm. Hur kopplas de?

Koppling av vattenrör med klämringsmutter som inte passar perfekt, behöver assistans för tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av FM Mattsson elektronisk diskmaskins avstängningsventils koppling ovanför vit bakgrund.
Skapa konto

Jag köpte en klämringsmutter men den är inte vattentätt och sitter inte fast.

Klämringsmutter och kopplingsdetaljer för rörarbete på en vit yta.
Skapa konto

Tacksam för all hjälp.

Kan du lägga upp fler bilder?

• Gilla
Dominic Mitchell och 1 till
  • Laddar…
Som lostinsweden sa så skulle lite fler bilder hjälpa.. men, den mässingsfärgade delen ser ut att vara en 10mm rörstump, likt dom på många blandares slangar, den behöver du fästa mot en t-koppling på kallvattnet. Den klämringsmutter du har fungerar dock lite beroende på vad du har för t-koppling, annars bör du ha en vanligt klämring och mutter. Det är väl just detta man skulle vilja se lite bilder på, där du tänkt ansluta avstängning till kallvattnet. Släng upp lite fler bilder så kikar vi! (y)

• Gilla
Dominic Mitchell
  • Laddar…
Tack för svaren! Här kommer lite fler bilder.

Jag markerade kopplingen från monteringsanvisningen.

Monteringsanvisning med röd markering runt en koppling för kall/varmvattenanslutning.
Skapa konto

Rören under diskbänk är såpass gamla att en t-koppling finns inte. Jag hade hoppats på att jag kunde koppla med en vanligt men vet inte precis vilken jag skulle köpa.

Jag hoppas att avstängningsventilen kan sitta mellan blåa slangen och röret.

Gamla rör och avstängningsventil under diskbänk, koppling mellan blå slang och rör markerad.
Skapa konto

• Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Dominic Mitchell Dominic Mitchell skrev:
Tack för svaren! Här kommer lite fler bilder.

Jag markerade kopplingen från monteringsanvisningen.

[bild]

Rören under diskbänk är såpass gamla att en t-koppling finns inte. Jag hade hoppats på att jag kunde koppla med en vanligt men vet inte precis vilken jag skulle köpa.

Jag hoppas att avstängningsventilen kan sitta mellan blåa slangen och röret.

[bild]
Röda pilarna, vad är det, vad går det till?

• Röda pilarna pekar på en del av rörsystem med slangar och en röd ventil.
    Skapa konto
Det är kalltvattnet in till diskmaskinen.

Jag har köpt ny diskmaskin och leverantör kan inte installera den tills en avstängningsventil finns. :D

Det är kalltvattnet in till diskmaskinen.

Jag har köpt ny diskmaskin och leverantör kan inte installera den tills en avstängningsventil finns. :D
Okej! Så den stora röda ventilen är din gamla diskmaskinsavstängning?

Japp!
Då skulle jag ta bort allt rödkrysat, och ansluta avstängningen på tex röret som den blåa pilen markerar. Det ser ut att vara 15 eller 16. Förutsatt att rörstumpen är 10mm så köper du en koppling som går mellan de storlekarna, typ som denna (se bild 2)

• Vattenledningsinstallation med röda kryss som markerar delar att ta bort och en blå pil som visar anslutningspunkt.
    Skapa konto
  • Rörkoppling i metall som övergår mellan två olika storlekar.
    Skapa konto
  • Gilla
Dominic Mitchell
  • Laddar…
Jättetack!! Ska prova det. (y):D
(y).. Koll storlekarna på dessa:

• Gamla vattenrör i olika storlekar med en röd kran och en cirkelmarkerad del på röret.
    Skapa konto
  • Mässingsdel med utstickande axel markerad med röd cirkel på vit bakgrund för storleksbedömning.
    Skapa konto
  • Gilla
Dominic Mitchell
  • Laddar…
Johhhan
Om du inte redan köpt klämringskoppling, rekommenderar jag ett märke som också har godkännande för mässingsrör. Vatette har det i alla fall.

• Gilla
Dominic Mitchell
  • Laddar…
Johhhan
I Vatettes monteringsanvisning för klämringskoppling anges under typgodkännande "... slätända med kant av mässing, enligt SS-EN13618." Jag har inte sett någon lista på vilka som har ett visst typgodkännande, men det hade ju varit praktiskt. Man får helt enkelt kolla hos tillverkaren. RSK Databasen är också bra att ha till hands. Jag har själv faktiskt inte hittat något annat märke med detta godkännande, men Vatette är ett kvalitetsmärke med god spridning så det är ett bra val hursom.

• Gilla
Dominic Mitchell
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.