Hej! Jag har köpt en FM Mattsson elektronisk diskmaskins avstängningsventil. Röret under diskbänken är 20mm och kopplingen på ventilen är något mindre, 5 eller 6mm. Hur kopplas de?
Jag köpte en klämringsmutter men den är inte vattentätt och sitter inte fast.
Tacksam för all hjälp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag köpte en klämringsmutter men den är inte vattentätt och sitter inte fast.
Logga in
Skapa konto
Tacksam för all hjälp.
Kan du lägga upp fler bilder?
Som lostinsweden sa så skulle lite fler bilder hjälpa.. men, den mässingsfärgade delen ser ut att vara en 10mm rörstump, likt dom på många blandares slangar, den behöver du fästa mot en t-koppling på kallvattnet. Den klämringsmutter du har fungerar dock lite beroende på vad du har för t-koppling, annars bör du ha en vanligt klämring och mutter. Det är väl just detta man skulle vilja se lite bilder på, där du tänkt ansluta avstängning till kallvattnet. Släng upp lite fler bilder så kikar vi! 
Tack för svaren! Här kommer lite fler bilder.
Jag markerade kopplingen från monteringsanvisningen.
Rören under diskbänk är såpass gamla att en t-koppling finns inte. Jag hade hoppats på att jag kunde koppla med en vanligt men vet inte precis vilken jag skulle köpa.
Jag hoppas att avstängningsventilen kan sitta mellan blåa slangen och röret.
Logga in
Skapa konto
Rören under diskbänk är såpass gamla att en t-koppling finns inte. Jag hade hoppats på att jag kunde koppla med en vanligt men vet inte precis vilken jag skulle köpa.
Logga in
Skapa konto
Röda pilarna, vad är det, vad går det till?Dominic Mitchell skrev:
Tack för svaren! Här kommer lite fler bilder.
[bild]
[bild]
Det är kalltvattnet in till diskmaskinen.
Jag har köpt ny diskmaskin och leverantör kan inte installera den tills en avstängningsventil finns.
Jag har köpt ny diskmaskin och leverantör kan inte installera den tills en avstängningsventil finns.
Japp!
Då skulle jag ta bort allt rödkrysat, och ansluta avstängningen på tex röret som den blåa pilen markerar. Det ser ut att vara 15 eller 16. Förutsatt att rörstumpen är 10mm så köper du en koppling som går mellan de storlekarna, typ som denna (se bild 2)Dominic Mitchell skrev:
Jättetack!! Ska prova det. 

I Vatettes monteringsanvisning för klämringskoppling anges under typgodkännande "... slätända med kant av mässing, enligt SS-EN13618." Jag har inte sett någon lista på vilka som har ett visst typgodkännande, men det hade ju varit praktiskt. Man får helt enkelt kolla hos tillverkaren. RSK Databasen är också bra att ha till hands. Jag har själv faktiskt inte hittat något annat märke med detta godkännande, men Vatette är ett kvalitetsmärke med god spridning så det är ett bra val hursom.
Tack för svaret! Mycket uppskattat.
Klicka här för att svara