Hejsan!
Jag har låtit föra upp ett hus, och när jag pratade lite med en av byggarna sa han något som fick mig att tänka till, nämligen att huset inte har golvbrunn i teknikrummet.
Undrar om det finns något krav på att det ska finnas en golvbrunn i teknikrum? T.ex. genom BBR eller branchregler, eller på något annat sätt? Det låter ju spontant som en bra idé eftersom det är så mycket vatten där.
När det kommer till vatten har teknikrummet:
- Inkommande färskvatten
- Inkommande/återgående fjärrvärme
- Fjärrvärmeväxlare
- Fördelarskåp kallt/varmt vatten
Jag har låtit föra upp ett hus, och när jag pratade lite med en av byggarna sa han något som fick mig att tänka till, nämligen att huset inte har golvbrunn i teknikrummet.
Undrar om det finns något krav på att det ska finnas en golvbrunn i teknikrum? T.ex. genom BBR eller branchregler, eller på något annat sätt? Det låter ju spontant som en bra idé eftersom det är så mycket vatten där.
När det kommer till vatten har teknikrummet:
- Inkommande färskvatten
- Inkommande/återgående fjärrvärme
- Fjärrvärmeväxlare
- Fördelarskåp kallt/varmt vatten
Fjärrvärmecentralen har säkerhetsventiler och kräver tillgång till golvbrunn eller motsvarande enligt de senaste branschreglerna. Sen är det ju bra av andra skäl att ha tätt golv och golvbrunn i ett rum med mycket rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant! Jag hittar dock ingen sådan formulering här: https://www.lund.se/globalassets/regelsamling/renhallning_och_vatten/abva.pdfClaes Sörmland skrev:
Får jag fråga om hur formuleringen brukar se ut?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Det är givetvis att föredra att ha brunn. Men inte hela världen om brunnen missades. Sätt en hink under övertrycksventilen.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
ok. är det en totalentreprenad eller utförandeentreprenad?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Vid totalentreprenad och generalentreprenad kan du nog hävda fel då det är praxis att installera brunn i teknikutrymmet.
Du har rätt. Det är inte explicit uttryckt i dessa regler utan det ligger i tolkningen av det som står på sid 12. D v s att VA-huvudmannen ska godkänna vattenmätarplatsen samt att svårighet att montera eller demontera mätaren ska minimeras. Och de kommer troligen kräva att de får låta vatten flöda över golvet vid vattenmätarbyte, d v s fuktsäkert golv med golvbrunn. Det kanske t o m är ett krav enligt BBR det där med golvbrunnen och våtrum, har för mig det.J jonnis1 skrev:
Ok, men hur ser du själv till nyttan av den det bör vara din ledstjärna och även under tiden det uppfördes och vid förprojekteringen. Det går ju enkelt att lösa för entreprenören via pumpning i grop eller med pump i kärl. Då drar kanske nästa regelkamp igång när det väljs material i klass Biltema.J jonnis1 skrev:
Har du tagit upp frågan med de som gjort jobben och som det berör? Åtminstone vissa individer tex jag själv ser en sån kontakt oavsett ärende som positiv oavsett eventuella brott mot någon regel.
Klicka här för att svara
