Vatten & Avlopp
kattparet: Upptäckte lite förskräckt att det var en pöl av vatten i toaletten i källaren, precis under badrummet. Mig veteligen är det betongplatta, uppskattningsvis 30 cm tjock. Ser ut som det droppar ur taket, en bra bit från där ledningarna går ner. Är det möjligt att vatten kan ta sig genom betonggolvet såpass? Borde vara avloppsrännan från dusch och tvättställ som ligger precis
Tinker_cat: [citat] Smart, de kan alltså fylla rören också? Eller bara 3-k brunnen?
tommib: Svårt att svara på. Känner inte igen kopplingen men den ser gammal ut. Det ser dock ut som att det skulle kunna vara möjligt om kopplingen som går åt höger är en vanlig rörgänga, då sannolikt R15. I så fall sitter prisolröret med en halvkoppling vilket skulle kunna stämma med att den ser annorlunda ut. Du får skruva isär och kolla. Se till att du har stängt av vattnet. Det är
bygganders: Tänkte dra ner en 20 mm PEM slang för att få vatten till hönshuset. Ca 15 meter. Problemet är att slangen kommer vara i dagen ( några meter på ett berg) på ett ställen samt endast nedgrävt 20 cm på resten. Då denna slang kommer synas på ett par sällen vill jag alltså inte bygga nå slags isoleringstunnel som syns så mycket och är rätt krånglig att bygga. Försöker bli klok på
Demmpa: FM Mattsson har liknande upplägg på sin webbsida, https://www.fmmattsson.com/sv/
Stefan61: [citat] Hej, tack för tips! Jag gjorde som du beskrev ovan, inga problem. Efter att ha stängt av tillförseln av kallvatten till beredaren öppnade jag en blandare i varmläget. Det slutade rinna varmvatten på några sekunder. Att öppna blandaren i kalläge är ingen mening, där är det ju fullt tryck fortfarande. Det gick hyfsat lätt att skruva bort den gamla ventilen, installationen är
Gabbe1: Hur stora är slangarna från respektive maskin? Det bör väl få plats med två slangar i en vanlig spilltratt av typen RSK 8036607
Mathsson: Hej, Har fått påbackning från kommunen om att infiltrationen behöver göras om. Den ligger nu ut på en åker, men kommer behöva flyttas och placeras på tomten. Problemet är att det inte finns möjlighet att lägga den uppåt 50 meter från grannens vattenbrunn, vilket jag överallt läser att det bör vara i mellan. Reningsverk är ju då ett alternativ, men hur är det med en markbädd
S0MMER: Är det till ett massagebadkar? Om inte vad är det för märke på blandaren?
Käradu: [citat] Därför jag inte bor ensam och även om man gör det så kan man ha gäster ibland. Dvs någon kanske går och tvättar händerna nere när jag duschar uppe samtidigt som någon annan diskar.. Sen jag satte in ny beredare med 15 anslutning så minskade trycket rejält på varmvattnet. Så det är därför jag tänker att et kanske blir för lite. Men det är ju inte just 15 till
Djoon: Du är bra mycket mer insatt i hur detta fungerar. Men kommer jag på något under resans gång så.
drbodyjr: Yesss! Lyckades inte lossna skruven, men det var tillräckligt att öppna en kran i huset. Därefter gick det att vrida nyckeln med två finger.... Tack för hjälpen!
SågspånPappspikEternit: Troligen är tanken nergrävd i marken i närheten av icke-3-kammarbrunnen, av rationella skäl. (Den kan också ha blivit uppgrävd i ett senare skede, det kan man inte veta.) Själva tanken syns förstås inte, men det bör sticka upp ett grovt rör, antagligen med någon form av lock, där slambilens sugslang ska anslutas.
Jonatan79: Enbart silikon blir bra. Gissar att hålet sitter rätt högt på väggen mot taket va ?
Johhhan: Det stämmer, ingen ytterligare tätning, det är bara att följa monteringsanvisningarna.(y)
BSOD: Denna kanske? https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/vatten/vattenpumpar/pumptillbehor/danfoss-cs2-6-tryckstrombrytare-2812731 Vatten och el är en ganska kass kombo och vattenskador är inte bra, även om ditt badrum säkert tål en hel del vatten Jag hade bytt den, om det inte hjälper att dra åt anslutningen en aning.
h-man: Nyköpt sommarstuga med eget dagvattensystem som är underdimensionerat vilket lett till återkommande översvämningar på bakgården. Nu har jag precis grävt ner ny stor stenkista till ”huvudsystemet” och kopplat ifrån garagets stupränna till egen stenkista. Jag vill avlasta huvudsystemet ännu mer och kan koppla bort ytterligare ett stuprör från huvudsystemet och leda ut till sandig
Midou: Hej ! jag hade en fråga hur mycket kostar att sätta en ny avlopps luftare ?
Staffans2000: [citat] Om jag förstår dig rätt, så kan du ha en betydligt längre ledning än din, sålänge du har ett minimifall på 1%. Bonusinformation: Någon maximifallgräns finns inte i praktiken, även om vissa påstår det. Staffans
Stefan1972: jo så är det ju också. Är ju själv mekaniskt lagd och överdrivet händig så nog försöker jag hellre laga än slänga men många ggr springer tiden ifrån allt. Har två tvättmaskiner ståendes som man kan laga men vem gagnar det? Ingen vill ha en gammal maskin för det när jag får tummen ur.......
start79: Tack men nu när jag var det är så kan jag köra trimmern. Letar ett lämpligt lock och tejpar resten.
richardtenggren: [citat] Jo, dock inte där, sen är avståndet rätt stort... :surprised: Vi har kombinerat trä och betongbjälklag också, så svårt att komma åt underifrån som annars hade varit en smidig väg. Det går så klart att såga upp golvet och koppla på stammen, men då måste det göras inne på toaletten liksom. Typ så här ser det ut, om man ställer in duschkabinen. Ritade hur stammen
Demmpa: Alla avhärdare som använder salt måste backspolas, det är en del av regenereringsprocessen. Sen finns det ett antal humbug ”system”, https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/produktgranskning/artiklar/en-av-fem-kalkreningsprodukter-fungerar/
Johhhan: Ventilerna ser ju ut att vara delbara till viss del. Kan man tänka sig att de vid något tillfälle öppnats och att vreden återmonterats utan tanke på markeringen? Den vänstra ventilen har rätt mycket ärg högt upp, så det är väl möjligt att det läcker längs ventilaxeln, någon spindelpackning som borde bytas, om det nu går att hitta reservdelar.
Demmpa: I vilket/vilka steg i programmet låter den så? Kanske pumpen som pumpar runt vattnet?
jonaserik: Dra en PEM-slang som är kopplad mellan pump och befintlig hydropress ( gärna då med en backventil som betjänar grannen ), Samt att inte förglömma, separata avstängningar till varje hus är bra att ha vid läckage på någon ledning. Det blir då två system . men bara en pump. Sätt gärna en EL-mätare separat till pumpen så ni kan dela på driften, Vem kommer strömmen från, grannen
Plätt Fia: [citat] Tack för utmärkt svar. (y)Det var verkligen upplysande. :D Det ställer det gamla paret i en annan dager. Hoppas de klarar sig så länge de bor kvar.