Hej.

Hade en rörmokare hemma för att koppla vatten på en vattenkopp utanför stallet.

bild 1: jag pekar på den koppling som han satte dit. Han satte också dit slangen som löper ner från kopplingen, övriga vattenledningar var befintliga.

Bild 2: Han fäste upp slangen på väggen ca 3 meter, borrade hål i väggen och drog ut slangen. Där ute lade han ner slangen löst i en redan grävd ränna, ca 8-9 meter. Han drog en värmekabel i slangen.

Bild 3: cementrör och vattenkopp stod på plats. Han borrade ett hål i cementröret och drog in slangen, satte en flexislang mellan den svarta slangen och vattenkoppen och kopplade ihop allt.

Han fakturerade drygt 12.500kr. Arbetstid 9,5 timmar (7,5 timmar för person ett och 2 timmar för ytterligare en person som kom när vattenkoppen skulle kopplas in).

För mig känns arbetstiden fullständigt orimligt, någon kunnig som kan bekräfta om det är rimligt med 9,5 arbetstimmar för detta (i mina ögon enkla) jobb?

• Person pekar på en vattenkopplingsinstallation med rör och sladdar mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenledning och slang fäst längs en betongvägg i ett stall.
    Skapa konto
  • Vattenkopp installerad i cementrör med nyligen grävd ränna och snötäckt mark runtomkring.
    Skapa konto
Redigerat:
Vilket material ingår i dessa 12500kr?

Har VVSaren varit på plats en gång och kollat vad som behövs?

PRK-kopplingar inte gratis och en del rörisar lägger på bra mycket + atid

Arbetskostnaden står för knappt 8.000, så material för ca 4.500 kr.
Chefen var på plats en gång tidigare och kollade vad som behövdes.

Den stora frågan är som sagt arbetstiden. 9,5 timmar?

Kopplingar + värmekabel + slang, A-kostnad Tja hur länge var han där. ett första besök för att se vad som behövdes inget ovanligt. Allt arbete måste programmeras med material. så det flyter senare.

8000/9,5=842
842kr/arbetstimme är kanske lite i överkant, man absolut inte anmärkningsvärt om det är en firma med humant materialpåslag.

Humant materialpåslag är ca 10-20% påslag jämfört med ”vanliga” butiker, tex Rinkaby rör, Bauhaus, etc.

Jag köper prissättning, det som jag ställer mig frågande till är varför det tar 9,5 timmar? Rörmokare har varit här tidigare och gjort i mina ögon betydligt mer avancerade jobb på betydligt kortare tid.

En person är och tittar, restid, planera vad som ska införskaffas, eventuell materialinköp (om det inte finns med som påslag på materialet).
Detta måste också ingå i arbetstidsdebiteringen.
Antingen som faktiska tider eller att timkostnaden blir högre.

Förlägga PEM-slang när det är kallt ute är svårare än när det är varmt, detta eftersom slangen är mycket styvare när den är kall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.