Vatten & Avlopp
Johhhan: Ja, du stoppar i alla fall inte inkommande vatten i fördelaren, så det blir blött om det fortfarande är trycksatt eller även annars om värmeledningarna kommer uppifrån. Du kommer nog behöva en ny mellandel (med "stången" i första bilden) med en kona som passar i fördelaren; det är nog troligare än att det är fel på muttern. Du bör förstås kolla vilket märke det är (Danfoss?),
Galenskaparen: Tack för bra hjälp allihopa! Mkt värdefullt för en noob som mig. Löste problemet. Lite observationer som kanske hjälper nån: Kan inte förklara det men jag drog åt hårdare, typ så att jag fick blodsmak, för jag tänkte att jag kan ju testa innan jag skruvar isär den läckande skiten för femtioelfte gången. Noterar att den slätända jag köpte på Bauhaus var lite mindre till ytan
Krilleman: Det är nog röisen som slarvat lite och använt olika tillverkare på förminskningen "för att han inte hittade två lika i bussen" Inte alls ovanligt, men inte korrekt heller. Man ska alltid använda förminskningar av samma tillverkare som klämringskopplingen. Aldrig blanda olika tillverkare i klämringskopplingarnas värld!
doubleH: Lite sent nu men ett tips är att man sätter spolbrunnar på sträckan mellan hus och tank. OM olyckan skulle vara framme så slipper man troligen ringa hem en spolbil utan kan lösa det själv. På svärföräldrarnas fritidshus har jag satt en spollucka inne i krypgrunden, en spolbrunn utanför huset och en halvvägs ner för backen - där i vårt fall en pumpbrunn installerats nedanför
jonas889: [citat] Hej! Har redan löst det. Anlitade ett företag som gjöt med EPS Cement, och sen flytspackel över. Det skulle inte vara några problem. Pratade både med rörmokare och företaget som gjöt plattan (y)
corre: Kommer det något vatten när det varvar upp? Den har inbyggt motorskydd, så om axeln inte roterar fritt kan den mycket väl slå ifrån. Du kan nog jogga den några gånger, men om det inte släpper får du dela på pump och motor och kolla att det roterar fritt.
Ynnoj85: [citat] Okej, fick tag i golvläggaren som jag tänkte anlita sen så fick lite tips så nu vet jag ungefär hur jag ska göra. Ja det var som jag misstänkte då. Får slipa golven innan. Tack för svaren
Vardon: Jag hade tänkt göra en lösning till cirkulationspumpen med en frekvensomriktare från 1 fas till 3 fas vad har du för typ av brunn, är den grävd hade jag gjort ett brunnspel alternativt en gårdspump av klassisk modell.
largab: [citat] Till duschen på våningen ovanför har jag bara 12 rör (sista 2 m), Även om det är en stor sil så har ingen klagat på instabil värme. Annars grova rör och VVC, men det är ju en annan division…
ådal: En insexnyckel behöver du, tror det är en 10mm! [bild]
Nörden: Jag har två 110-rör för att dra in föruppvärmd luft till huset. Dessa går under plattan men nu hände det som inte fick hända. Det ena röret har gått upp i en slarvigt isatt skarv/språng. Går detta öht att fixa eller är man rökt? Relining eller liknande tänkte jag. Det går alltså inte avlopp i rören utan bara luft.
Dont_Panic: Vi är i full färd med att bygga nytt och väntar nu på alla tillstånd för att komma igång. Bygglovet är klart och det vi nu väntar på är att miljökontoret godkänner vår avloppslösning. Vi har, likt vår granne redan har, tänkt använda oss av Ecobox minireningsverk och har mha av vår anläggare placerat ut det på lämplig plats på tomten. Ansökan för avloppet skickades in för
BSOD: Termostat, överhettningsskydd skulle jag börja kolla. De brukar sitta i serie. Överhettningsskyddet kan återställas med knapp, men det ska inte återställa automatiskt... ser alla anslutningar torra och ej ärgade?
stugfar: Nu ser jag att Hornbach har 12 mm prisolrör som metervara, har bara sett färdiga längder tidigare. Kommer prova byta ut detta kortare rör istället för olika förminsknings-lösningar, känns bättre än om det nu är så att jag har ett 12 mm rör som vidgats och där det behövs abbrovinker för att få ihop det.
Scootersvempa: Tack för tipsen! Jag följde rören uppåt och mycket riktigt satt det en förgrening (dolt i bastun) så nu är det pluggat och klart!
Dominic Mitchell: Tack för svaret! Mycket uppskattat.
S0MMER: Du kan absolut använda planadapter, vad gäller kulventiler så är vatette bra eller ballofix. Finns lite varstans! Ja, det går att skruva tillbaka anslutningarna som sitter nu om du lossar dom, men tänkt på att dom sitter på rör, så vill du lyfta på dom så måste du skruva bort blandaren.
jonaserik: Var kommer vattnet från, blir nog lite tunt med så grunt dike, vad är meningen med det, beror det på topografin.
Stefan Jonsson1: Av och på-ventil för vatten är funnen! Tackar! Försöker fortfarande bli lite klokare på själva brunnens konstruktion. Länken var toppen!! För info så kom kommunen hit och kollade avloppet efter att vi hade ställt lite frågor till dem. De har nu filmat med kamera och det visar sig att deras del av ledningsssytemet är gammalt och har fått in en del rötter så det skall de fixa på
Johhhan: Det ser ut som läckor på värmeledningar. På den andra bilden verkar det läcka från en koppling under färgskiktet. Vatten i värmesystem kan innehålla en hel del rost.
salkin85: Varmvattenberedare kräver golvbrunn, nu vet jag inte om du hade någon sådan i utrymmet..
Eike: Jag har varit bortrest så det tog lite tid men nu är locket äntligen öppet. Då till nästa nybörjarfråga - efter att ha grovdammsugit insåg jag att det verkar ligga fullt med tjock lera även i kröken, det vill säga längst ned i denna brunn. Antar att det bästa vore att få upp muttern men den sitter som sten. Finns det några andra lösningar eller är det enklast att ringa en
Dowser4711: Denna https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-fordelare-uni-4-g15-avst/ och https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-fordelare-4-uttag/ borde väl ge dig ungefär det du behöver? 4 R15 anslutningar med ventil, 4 utan och in/utlopp med R20.
GK100: [citat] Nej som sagt så länge den avsmalningen är kort och inte direkt extremt avvikande i dimension är det i dammanhanget försumbart. Bidraget i tryckfall är flödesberoende och i princip kvadratiskt proportionellt därför så länge flödet är normalt eller lågt är tryckfallet över den delen obetydligt.