Demmpa
Demmpa: Här är en tråd angående olika benämningar, Dy, R, G, mm https://www.byggahus.se/forum/threads/dy-g-och-r.193046/ Krilleman är duktig på VVS, så läs hans inlägg. Ta sen å fundera lite, rita gärna, så tror jag att du kommer komma fram till vad du behöver för delar.
1 svar · 863 läst
JSellberg
JSellberg: Hejsan! Är i processen att gräva ned värmekulvert till garaget. Har fått bra hjälp av Uponor, så vet vad jag ska ha när det gäller den. Däremot är jag lite mer osäker på vattenledningen. Jag tänkte att om jag ändå lägger ned en kulvert så kan jag även lägga ned en ledning för kallvatten till garaget. Så kan jag ha en utslagsback där. Är det någon PEM-slang som är lämplig
0 svar · 993 läst
imported_Benno
imported_Benno: Har ni en högtryckstvätt och inte redan har en rensslang för avlopp så är det en bra investering. Förr eller senare behöver avloppet rensas och kan man göra det själv så sparar man pengar. Jag köpte en 15 meters PC15 till kärcher. Några minuters jobb igår och gurglandet, som är första varningen att det är på väg mot stopp försvann. Det var andra gången jag använde den och
0 svar · 1,3k läst
F
fribygg: [citat] Engelska avloppsrör på fasad fryser visst, men inte så ofta så det brukar anses lönsamt att bygga om befintliga hus.
4 svar · 7,2k läst
P
Pelle Ebertsson: Clas Ohlson hade bara denna storlek på gummipackning hemma. Måste väl vara helt fel storlek för mitt vattenlås? (det nya jag köpte är alltså högst upp av de två). På vilken hemmafix-kedja har de den storleken jag behöver?
6 svar · 4,9k läst
·
Johhhan
Johhhan: Som jag skrev, blev det flera fel vid beställningen, men jag kan nu berätta att efter mycket mailande fram och tillbaka med en kundtjänst som fick jobba en del, ordnade det sig ändå till slut, om än efter närmare ett par veckors tid.
3 svar · 1,7k läst
·
G
gunric: [citat] Efter att undersökt allt från kondensvattenbalja på kylskåp till att krupit runt under diskon kom vi över tid fram till att det nog luktade mer i huvudhöjt. På övervåningen luktade det inget. En placering av näsan vid lampdosan i taket var avgörande. Sedan var det bara att plocka upp klickgolvet i rummet ovanför och starta sänksågen.
18 svar · 5,2k läst
PNO
PNO: Du kommer att behöva en skjutmuff, alltså en muff utan stopp i mitten för att få ihop det igen. Om muffarna som sitter där inte går att rubba så är de av typen dubbelmuff, alltså med stopp i mitten. Alltså måste rören monterats ihop medans det var öppet uppåt eller neråt. Hur du tar isär det gamla har ingen betydelse. Enklast är väl att kapa bort sådär en decimeter av röret,
1 svar · 2,1k läst
·
C
camaro1969: hittar ingenstans att beställa 25 meter pex rör-i-rör det verkar vara 50 meter som gäller? dock har byggmax, hornbach, biltema mfl. just 25meters rullar. som passar mig bäst
5 svar · 1,1k läst
L
LaT: Problemet med en sänkbar tryckgivare är tydligen att kabeln behöver kalibreras och blir väldigt dyr om man har typ en 100m brunn. Det man kan göra är ju att hänga givaren på ett givet djup, säg 20m, om man vet att vattennivån aldrig sjunker under det.
4 svar · 4,4k läst
B
Bästerortarn: Så idag kom äntligen svar från kommunen. Bland en satans massa värden är: Hårdhet °dH Medel: 8,2 Max: 10 Min: 3 pH Medel: 7,1 Max: 8,3 Min: 6,1 Koppar mg/l Medel: 1,4 Max: 6,4 Min: 0,07 Aggressiv kolsyra mg/l Medel: 25 Max: 33 Min: 18 Alkalinitet HCO3, mg/l Medel: 176 Max: 230 Min: 140 Har mailat en av tillverkarna som jag överväger så får vi se vad dom säger men baserat på vad jag
3 svar · 2,0k läst
B
BSOD: [citat] Vad har du för tryck i dag då i systemet? Pumpen kan ju vara begränsande, du lär ju ställa in frånslaget på ett såpass högt tryck att pumpens lyfthöjd överstiger frånslagstrycket. Annars kommer den aldrig slå ifrån pumpen. Min pump t.ex. har 66m lyfthöjd max. Jag har ungefär 10 meters höjdskillnad mellan hydropressen och grundvattenytan. Så jag bör ju ha ett frånslag
4 svar · 2,8k läst
Y
yehor: Skulle vilja dra om ett avlopp (50-70mm) till böjen enligt bild. Är det några problem för en rörmokare? Går det t.ex att sätta ett PVC rör enligt bilden med två muffar? Är lite orolig att utrymmet är lite tajt.
0 svar · 1,3k läst
·
Petra Wåhlstedt
Petra Wåhlstedt: [citat] Det finns ett billigare med i princip samma funktion ..aif något tror jag
6 svar · 2,9k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: En variant på det förslaget är att begära ut de senaste 20 avloppstillståndet som beviljats i kommunen med ansökningshandlingar. Då ser du vad andra har valt och vilka företag som är aktiva i området. Det är bara att skicka ett email och begära ut dessa handlingar, svar brukar komma inom två arbetsdagar.
8 svar · 2,0k läst
F
fribygg: [citat] Man kan sköta i princip allt själv, men många tillverkare vill tjäna pengar på eftermarknad och i många kommuner får man inte. ACT är ett alternativ jag hittar som jag får sköta själv och tydligen kan slippa slamtömning oxå.
1 svar · 2,3k läst
P
Pelle8787: Flyttar tråden till fritidshus - hoppas det är ok.
1 svar · 1,9k läst
useless
useless: Du har ju redan identifierat problemet - Termostaten.
1 svar · 2,8k läst
K
kulan77: [citat] toppen! tack! ganska logiskt att detta geggat igen när man väl började använda…
2 svar · 2,8k läst
·
richardtenggren
richardtenggren: Tror man kan ha gemensam brunn eller att varje hushåll har en egen brunn. Vi har en varsin där jag bor, medan kollegan tydligen har en han delar med sin grannar. Troligen beror det på förutsättningar och kostnad. Tror att första tanken var att dela brunnar här också, men att man gick på separata då det kan vara lurigt att avgöra vem som bär ansvar vid pumphaveri osv. Osäker på vad
3 svar · 1,0k läst
·
A
Alexn72: Har visst kommit upp utanför forumet med https://www.svd.se/utan-prispaslag-vagrar-hantverkare-gora-jobb Dock betallänk så jag har bara läst de första
112 svar · 28,3k läst
·
Petra Wåhlstedt
Petra Wåhlstedt: [citat] Vilket filter har ni?
36 svar · 12,2k läst
·
Petra Wåhlstedt
Petra Wåhlstedt: Hej! Jag undrar om någon har erfarenhet av Callidus vattenfilter AIF-1035-268P? Vilka värden hade ni och hur många i hushållet? Bra o dåligt med filtret.
0 svar · 1,2k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: De här produkten är magi. Rekommenderas! https://www.clasohlson.com/se/Reparations--och-t%C3%A4tningstejp/p/Pr318571001
8 svar · 3,4k läst
·
S
swirve: Finns en silikon gängtejp på tex biltema som är gjord för både plast och metallkopplingar. Funkar mycket bra! Den är lite tjockare och det står på paketet hur många varv den ska lindas beroende på gänga! Men egentligen är det enda rätta att köpa prk!
12 svar · 5,9k läst
·
K
Kalle417: Det är alltså den lilla grå kabeln som ska skjutas in mellan vattenröret och isoleringen.
1 svar · 1,0k läst
·
S
Stefan3: Liten update Jag har kollat hos grannen. Och de har samma system men utan partikelfiltret. Som jag ser det nu finns det 3 möjligheter. 1. grannen har ingen sand i brunnen 2. grannens vattenpump som pumpar vatten från brunnen har något filter som vi inte har, som filtrar bort sand 3. Lärde mig att bild 3 är en avhärdare, och att den filtrar bort sand? Den spolar i alla fall varje natt.
1 svar · 1,2k läst
·
F
FDT: [bild] Här är själva ventilöppningen…
9 svar · 6,4k läst
·
S
SueCia: [citat] Köpte exakt den där kameran för några dagar sedan, tanken var att kolla ett avloppsrör, skulle in cirka 2 meter hade jag tänkt, kom inte ens in en decimeter innan det var smuts på linsen och bilden blev kolsvar :D Den fungerar inte om man inte har nyspolade plaströr skulle jag tro.
4 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.