12 886 läst ·
24 svar
13k läst
24 svar
Dåligt tryck på varmvattnet efter att hantverkare bytt husets ingående avstängningsventil.
N niklasbrandin skrev:Tack för alla förslag. Jag har varit bort med jobbet i två dagar så jag har inte hunnit kolla upp dem än. Men jag ska så snart jag hinner vilket troligen blir i helgen. Så jag är inte en TS som bara försvinner ur tråden även om jag varit tyst ett tag.
Det roliga är att inget ont utan något gott. Vi har i alla år tyckt att varmvattnet varit lite för ovarmt men nu hittade jag blandningsventilen och den stod ju inte på max.......så nu har jag äntligen efter 10 år tillräckligt varmt vatten bara lite dåligt tryck
Känner mig ganska dum. Jag har tidigare försökt ställa upp varmvattnet några grader i pannans standardmeny vilket fick hela systemet att balla ur. Hade tekniker här som inte hittade något fel. Han kom tillbaka flera gånger innan han upptäckte att det var min höjning i menyn som orsakade pannans urflipp. Han lärde mig att jag får inte höja i mjukvaran.
Men det jag inte förstår är varför Nibe lägger in en parameter i standardmenyn 1A, den som alla kommer åt, som om man ändrar lite på den får pannan att sluta funka. Jag kommer dock inte ihåg vad det var som felade. Jag hade medföljande extraförsäkring på pumpen då men den täcker ju självrisken bara om villaförsäkringen löser ut. Men självrisken i villaförsäkringen är 4000 och felsökningen kostade "bara" 3800 kr.....så jag fick betala allt själv. Var bra sugen på att be honom ta lite mer betalt......
Men inte heller han kläckte ur sig att blandningsventilen under pannan kanske du ska kolla om vattnet inte är tillräckligt varmt. Så dubbelbesviken är jag nog.
Jag hade ingen aning om att en sån ventil fanns där under.....men det vet jag nu. Skönt att man utvecklas![]()
Har du kollat så att avstängningsventilen är helt öppen?
Medlem
· västra götaland
· 47 inlägg
Hej rörisen hörde av sig i förra veckan och sa att han skulle komma och titta på det i fredags men dök aldrig upp men det gjorde inte så mycket eftersom jag har alla er.
Självklartr var det som några hade gissat. Avstägningsventilen vid blandaren och säkerhetsventilen var inte helt öppen.
Det såg inte riktigt ut som på bilden men jag skruvade på det som mest liknade bilden och vips så är trycket tillbaka.
Återstår bara att ringa röris och säga att han inte behöver komma tillbaka.....troligen kommer han skämmas lite.
Jag har dock lite svårt att förstå både detta och när jag inte fick tillräckligt varmt varmvatten i kranarna. Att röris och servicepersonal borde veta att det finns fysiska vred som man först ska kolla. Varför inte be mig kolla dessa först innan man säger att man ska öppna upp systemet och felsöka?
Jag hoppas inte jag är lika dålig på att supporta inom mitt eget yrke.
Tack alla för hjälpen!
Självklartr var det som några hade gissat. Avstägningsventilen vid blandaren och säkerhetsventilen var inte helt öppen.
Det såg inte riktigt ut som på bilden men jag skruvade på det som mest liknade bilden och vips så är trycket tillbaka.
Återstår bara att ringa röris och säga att han inte behöver komma tillbaka.....troligen kommer han skämmas lite.
Jag har dock lite svårt att förstå både detta och när jag inte fick tillräckligt varmt varmvatten i kranarna. Att röris och servicepersonal borde veta att det finns fysiska vred som man först ska kolla. Varför inte be mig kolla dessa först innan man säger att man ska öppna upp systemet och felsöka?
Jag hoppas inte jag är lika dålig på att supporta inom mitt eget yrke.
Tack alla för hjälpen!
Bra att det löste sig Men ta nu lärdom av detta. Skriv in i nån kalender eller lägg in ett larm, att en gång per halvår gå runt och skruva på alla kranar och säkerhetsventiler.
Då behöver man inte ta in rörmokare för att byta kranar.
Då behöver man inte ta in rörmokare för att byta kranar.
Medlem
· västra götaland
· 47 inlägg
så sant så sant
Medlem
· västra götaland
· 47 inlägg
Har pratat med röris nu och han var oskyldig eftersom han inte hade rört den ventilen.
Så antagligen har den aldrig varit 100% på och när jag öppnade den helt och motionerade den lite släppte någon skit som hade samlats där.
Så antagligen har den aldrig varit 100% på och när jag öppnade den helt och motionerade den lite släppte någon skit som hade samlats där.
Med kranar så brukar jag ha som vana att inte öppna de fullt - vill inte att de eventuellt ska fastna i helt öppet läge.
Dessutom rör det sig ibland om kranar i ångsystem. När det börjar röra på sig i temperatur öppnar och stänger man dem för att kunna vara hyfsat säker på att de är lätt öppningsbara sedan när det blir allvar.
Har samma vana vad beträffar kranarna vid vattenmätaren.
Dessutom rör det sig ibland om kranar i ångsystem. När det börjar röra på sig i temperatur öppnar och stänger man dem för att kunna vara hyfsat säker på att de är lätt öppningsbara sedan när det blir allvar.
Ventiler ska alltid vara helt öppna! Annars blir det problem!S skaraborgsfakir skrev:Med kranar så brukar jag ha som vana att inte öppna de fullt - vill inte att de eventuellt ska fastna i helt öppet läge.
vill du minska flödet så sätt in en flödesbegränsare ist,
Klicka här för att svara