Hej alla,
Ber om hjälp att värdera ett vvs-jobb. Fick idag tvärstopp i avloppet i ena badrummet som ledde till skitvatten över hela golvet mm. Jourröris ryckte in i o löste stoppet hjälpligt, o tog sedan en kik i krypgrunden o kunde konstatera att fallet var åt h-e.
Avloppsstammarna ligger i sanden och har troligtvis rört sig över tid (kåken byggd i början av 80-talet) och nu tydligen blivit så illa att skiten inte tar sig fram hela vägen med stopp som följd - även haft en del trassel med avloppen under en tid, bubbel i golvbrunn när man spolat, illa lukt som tryckts upp i andra badrummet osv, men först idag det verkligen blev tvärstopp.
Hur som helst - för att lösa det beständigt så föreslog han att dra om stammen (9-10 m) o fästa upp den på balken för att säkra ett stabilt fall o att det inte rör sig över tid, vilket ju känns vettigt. Men jag baxnade lite över offerten jag fick som var på över 20k plus moms o före rot. Är detta rimligt? Fattar att exakt kostnad kan vara beroende på en hel massa saker men vi pratar en normal villa, det är en gemensam stam från två utlopp från badrummet som alltså ska höjas o dras om, o hyggligt bra med plats i grunden (runt 1 m i höjd från mark till undergolv), så undrar om kostnaden ens är ballpark rimlig?
Rörisen var supertrevlig och såklart givet omständigheterna var han en räddande ängel, men innan jag pungar ut över 20k så här veckorna innan jul skulle det vara skönt med en 2nd opinion eller tre... Sånt här kanske helt enkelt är jävligt dyrt.
Tack på förhand!