Hej !
jag är ny här är byggahus.se så det ska bli kul attä få alla tips och kanske bidra med nåt själv ( är snickare). Rostfri köksdiskbänk med kran och ett öppet ventilationslock, frågor om installation av diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag och frugan tänkte införskaffa en diskmaskin och därför undrade jag lite över hur man skall koppla på den på blandaren.
Som jag förstått det så skall det sitta en ventil till diskmaskinen ovanför diskbänken. Hur hade ni kopplat det när det ser ut så här som på bilden?
Tänkte lossa locket på varmvattnet och sätta en ventil där och sen en slang som går ned genom diskbänken till diskmaskinen. Vad säger experterna här?

B Bästasvågern skrev:
Hej !
jag är ny här är byggahus.se så det ska bli kul attä få alla tips och kanske bidra med nåt själv ( är snickare).[bild]
Jag och frugan tänkte införskaffa en diskmaskin och därför undrade jag lite över hur man skall koppla på den på blandaren.
Som jag förstått det så skall det sitta en ventil till diskmaskinen ovanför diskbänken. Hur hade ni kopplat det när det ser ut så här som på bilden?
Tänkte lossa locket på varmvattnet och sätta en ventil där och sen en slang som går ned genom diskbänken till diskmaskinen. Vad säger experterna här?
Jag hade köpt en ny blandare med diskmaskinsavstängning. Finns täckplåtar som täcker de gamla hålen. Då får du samtidigt anslutning för diskmaskinen under diskbänken och slipper göra hål.
Välkommen till forumet!

• Gilla
ådal
  • Laddar…
Snyggast och mest praktiskt blir att göra som Tompafix säger, en ny blandare med ett täcklock så har ni inga lösa slangar ovanför diskbänken eller några onödiga hål som vatten och smuts kan ta sig ner i.

Om du sätter dit en ny blandare skulle jag gissa på att dem gamla hålen är för små för den nya blandaren, så kanske ett nytt hål i mitten med en täckbricka över dem andra blir bäst (y)

https://www.hornbach.se/shop/MORA-A...tagning-8186884/5110592/artikel-detaljer.html

Men vill du behålla den gamla blandaren i alla fall så går det att öppna proppen och sätta dit en kopplingssats.

https://www.moraarmatur.com/sv/köksblandare/mora-temp/300020
G1/2 uttag i proppen.

Här har vi en kopplingssats!
https://www.moraarmatur.com/sv/tillbehor/kok/309248-ae

Säker på att maskinen ska ha varmvatten också? Kallvatten är väl det vanligaste :thinking:

richardtenggren
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipsen!
Det blir nog att koppla på en R15 ventil med en slang som går ned till diskmaskinen. Då kan man ju enkelt stänga av vattnet till diskmaskinen.

• Gilla
ådal
  • Laddar…
B Bästasvågern skrev:
Tack för tipsen!
Det blir nog att koppla på en R15 ventil med en slang som går ned till diskmaskinen. Då kan man ju enkelt stänga av vattnet till diskmaskinen.
Tänker Du borra hål för slangen i diskbänken?
Byt blandare och gör rätt!

Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Tänker Du borra hål för slangen i diskbänken?
Byt blandare och gör rätt!
Det är en gammal blandare med hål för anslutning till diskmaskin sen är det redan ett hål i diskbänken sen innan som måste vara tänkt som rörgenomföring till DM. Det är en hyresrätt och värden bekostar inte en ny blandare, därför tänker jag inte byta den heller. Hade jag själv valt så hade jag bara satt en T - koppling under i vaskskåpet och sen en ballofix till diskmaskinen. Då hade inget synts heller. Men absolut hade det vettigaste varit att byta blandaren. Men det tänker jag inte göra som det är nu.

B Bästasvågern skrev:
Det är en gammal blandare med hål för anslutning till diskmaskin sen är det redan ett hål i diskbänken sen innan som måste vara tänkt som rörgenomföring till DM. Det är en hyresrätt och värden bekostar inte en ny blandare, därför tänker jag inte byta den heller. Hade jag själv valt så hade jag bara satt en T - koppling under i vaskskåpet och sen en ballofix till diskmaskinen. Då hade inget synts heller. Men absolut hade det vettigaste varit att byta blandaren. Men det tänker jag inte göra som det är nu.
Avstängningen måste vara ovanför diskbänken!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ha du diskmaskinsuttag under bänken på blandaren?

A Andy78 skrev:
Ha du diskmaskinsuttag under bänken på blandaren?
Nej inget sånt. Jag har uttag ovanför diskbänken. Sen är det hål i diskbänken. Så jag antar att tanken har varit att man kopplar diskmaskinen ovan diskbänken och drar ner slangen genom rörgenomföringen som sitter i diskbänken.

Vilken tur jag hade att den här tråden fanns! Jag kapar den direkt. Har nämligen exakt samma blandare och samma problem fast en bänkdiskmaskin så då borde det väl passa som hand i handske att sätta en R15 vinklad ballofix i uttaget om jag skruvar bort locket?

Kökets blandare med avstängning och synlig diskbänk, ett löstagbart lock nämns i inlägg.
Skapa konto

Från en annan vinkel:

Kromad köksblandare med två reglage ovanpå en rostfri diskho, kakelvägg i bakgrunden.
Skapa konto

Som ni ser sitter det avstängningar i varje rör och jag har kollat att de fungerar.

Vad säger ni, en ballofix med gängtejp borde väl fungera?

Johhhan
A Anders_Nilsson skrev:
Vad säger ni, en ballofix med gängtejp borde väl fungera?
Det är förberett för planpackning, så det är det bästa. Se Moras egen kopplingssats RSK 8318370.

Johhhan Johhhan skrev:
Det är förberett för planpackning, så det är det bästa. Se Moras egen kopplingssats RSK 8318370.
Tackar för tipset! Dock ett svinaktigt pris när jag kollar på nätet men jag får väl ta det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.