F
FDT: [bild] Här är själva ventilöppningen…
9 svar · 6,4k läst
·
S
SueCia: [citat] Köpte exakt den där kameran för några dagar sedan, tanken var att kolla ett avloppsrör, skulle in cirka 2 meter hade jag tänkt, kom inte ens in en decimeter innan det var smuts på linsen och bilden blev kolsvar :D Den fungerar inte om man inte har nyspolade plaströr skulle jag tro.
4 svar · 1,8k läst
·
Demmpa
Demmpa: Ja du kan stänga balofixen efter T-kopplingen. Jag hade börjat med att bytt avstängningsventilen till toan, till tex https://www.bauhaus.se/avstaningsventil-wc-trio-perfekta-g15xg15 Lite OT, Lustig placering av flödesmätarna, eller går rören som går uppåt från T-kopplingarna till grannen?
2 svar · 4,2k läst
·
mexitegel
mexitegel: Klämkopplingen är ett T som första förgrening att försörja hela huset med vatten, det ska göras om vad det lider men måste först ställa i ordning väggar och golv så detta är enklaste och billigaste inkopplingen under tiden. Det kanske slutar med eltejp ändå :crysmile:
5 svar · 3,3k läst
Krilleman
Krilleman: Sitter det en vattenutkastare på ledningen lite längre bort så är det inte ovanligt alls med vakumventil. Och som redan GK nämnt så är det även vanligt på VVB.
3 svar · 1,2k läst
·
H
H4z3: Lovade att återkomma. Det fungerade fint med VSH klämring. Allt monterat, tätt och klart utan problem.
6 svar · 2,1k läst
M
MayaP: Fungerar och inställd korrekt. Pratat med röris och de tyckte att det är dags att byta ut pumpen, den är fammal och orkar inte med. Plus tensning av ledningar.
8 svar · 891 läst
W
WilliamN: [citat] Det är mycket riktigt platta på mark. Ditt svar är ju det man vill höra men jag uppskattar alla olika åsikter så får man i slutändan ta ett kalkylerat beslut. Stort tack!
4 svar · 3,7k läst
·
J
JohanLun: En tilläggsfråga, PEX LK16 kommer rakt ned från källartaket från köksbänk våningen ovanför; Ska sen gå i 90 vinkel vidare med kopparrör till stamledning. Är i tvättstuga. Tyvärr sitter de två rören inte med CC40, så misstänker 2 enkelbrickor är det som behövs. Fungerar någon av Vatette eller trio väggbrickor? Funkar de i tak och dränering nedåt? (Roterar muttern i fästet
1 svar · 3,0k läst
C
corre: Vad erbjuder/föreslår de istället? Hur är markbeskaffenheten, är de rädda för berg och sprängning, eller det är blött med lerjord (sjunkrisk).
7 svar · 1,9k läst
H
Hammarfall: [citat] Vad bra :)
12 svar · 2,1k läst
·
H
12 svar · 2,1k läst
·
Bronken
Bronken: Det kanske är värt att byta golvbrunnen ändå kanske. Får fräscht och nytt. Någon här kan säkert komma med ett bra bytesalternativ om du kanske har mått och liknande...
3 svar · 787 läst
·
G
Grovlimpan: Hej Jag har kört fast med inkoppling av Wellmate hydrofor ,jag förstår att luftinjektor Ska vara innan hydrofor , men efter vet jag inte. Har Wellmate rörsats med tre ingångar. Om jag föstår så måste jag plugga en, men vilken? [bild] [bild]
0 svar · 2,3k läst
·
Christer G.V.
Christer G.V.: [citat] Viktigt att använda oljefri kompressor!
17 svar · 2,2k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Typiskt bra radhusgrej att ha. Håller för evigt så man köper bara en gång i livet.
7 svar · 2,2k läst
·
L
Linus Larsson: Om jag ska koppla in pex-rören (Lk 25 matarrör) till golvvärmefördelaren (se bild), vilka kopplingar behöver jag? Är det någon som har koll som kan hjälpa mig med rsk-nummer? Mycket tacksam för hjälp!
0 svar · 771 läst
·
G
Gabbe1: [citat] Ja, pexröret kommer ut genom väggen, kapas på rätt längd enligt montageinstruktion. Väggbrickan träs över röret och skruvas fast i väggen. Vatette pexadapter (medföljder ovan nämnda väggbricka) monteras på röret. Valfri Vatette klämringskoppling eller ventil (DY 15) monteras på väggbrickans mutter och dras rätt antal varv enligt montageinstruktion.
12 svar · 2,3k läst
·
R
Rolfan: Jag har alltid haft mycket järn och kalk i min borrade brunn och när det blev aktuellt med kommunalt VA tog jag tag i det och installerade ett filter för järn och mangan vilket fungerade till belåtenhet, jag slapp ansluta till det kommunala. Jag köpte från Renton, det var billigt, 7500 kr. Förstår inte hur andra firmor kan ta 20000. Jag brydde mig inte om kalkfilter, har aldrig känts
1 svar · 1,6k läst
·
F
frasen_36: [citat] Den jag har heter Rule-Mate 500 GPh. Jag valde den pga måtten som passade i vår golvbrunn - och hade inbyggd flottör. FinnsDrivs med 12 V från en liten nätadapter. Som sagt funkar perfekt efter ca 15 års drift. (Plåten på bilden är bara för att fixera den o brunnen)
7 svar · 4,0k läst
·
Tinker_cat
Tinker_cat: Hej! Har nyligen köpt ett hus från -56 på Gotland, vilket tillhört en familjegård. Huset är i stort behov av flera dyra renoveringar, vilket gör att jag måste prioritera. Det jag främst prioriterar mellan är absolut nödvändiga saker, vad som är smart att göra samtidigt för att hålla kostnaderna nere på lång sikt, men också vad som kommer att höja värdet både för mig vid
0 svar · 1,3k läst
P
proffsrik: annars nippel från t.ex. tyska amazon. https://www.amazon.de/-/en/dp/B06XBV3NVZ/ref=cm_sw_r_cp_awdb_imm_SSWFMR4HWSN407911QHN?psc=1
6 svar · 1,1k läst
Blodsoppen
Blodsoppen: Bör nämnas att jag aldrig provat Broxos salt.
10 svar · 7,6k läst
·
L
lindsmik: [citat] Precis, samt att WC’n fylls mycket snabbare vilket minskar oljudet på natten.
12 svar · 4,5k läst
·
hoffret
hoffret: Hej! Jag är ju i full gång och bygger hus, dessvärre är stommen försenad tre veckor så då hinner man ju gå och klura på lite idéer och lösningar. Jag tycker det är jäkligt behändigt att tvätta penslar och annat miljöfarligt under rinnande varmvatten, men det är ju bökigt att samla upp vattnet med nån hink eller så ståendes i vasken.. Jag är på jakt efter en ventil så jag
0 svar · 1,0k läst
·
Ricksson
Ricksson: Precis så är det.
6 svar · 1,2k läst
·
useless
useless: Tack. Som jag misstänkte så var det min sökmotorkompetens som påverkades av för lågt blodsocker.
2 svar · 770 läst
M
Mishat-1: [citat] [citat] [citat] Tack för input. UV-filter i kombination med järnfilter ska tydligen fixa detta i kombination med klorering. Har hittills tömt vatten över vintern och låtit huset stå kallt. Ett UV-filter verkar inte gjort för det utan ska helst ha det frostfritt om man inte kan demontera det hela på hösten?
2 svar · 2,7k läst
T
tergo: nog o-ringen som är slut , kolla sidan 1:27 Reservdelsboken_Kranar_Tryck.pdf (dahl.se)
6 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.