Vatten & Avlopp
swirve: Ytterligare stor tumme upp på Morgan (Mogge_73) på brava! Har inte köpt nåt av honom, men när jag fick panikdåligt vatten tog han sig tid i över 1h på telefon och förklarade problemet, lösningar etc utan att egentligen vilja sälja nåt. Stor credd till honom! Sen efter 6 mån va mitt vatten ok igen.
Stefan N: Ja, det är en väggnära brunn men problemet ser ja som minimalt.
SågspånPappspikEternit: Det kan vara ett problem med avluftningen, eller något stopp i ett rör. Eller en kombination. Vad gäller brunnarna ser bild 1 ut som en enkammarbrunn (som inte är godkänd som enda avlopp om det dyker upp en miljöinspektör). Den ser dock ut att fungera som den ska (om en inte ska bry sig om inspektörens åsikter). Vet du vart vattnet tar vägen från den brunnen? Bild 2 har jag ingen
Johhhan: Har du identifierat något pågående läckage vid en koppling? Annars kan kondens också ligga bakom ärgning på kallvattenrör. Om du identifierat en läckande koppling, kan du prova med att dra åt muttern en liten bit; börja då försiktigt med ca 1/8 varv och om det inte räcker ytterligare 1/8 varv. Det ser ut att finnas grön ärg hela vägen upp på bilden, så det kan ha runnit en bit
Gukken: Nej alltså det är inget jag eftersträvar. Men i mitt exempel där jag inreder en övervåning på ett nybyggt hus. Träbjälklag cc300. Från stam till golvbrunn. Det är svårt att få avloppet att lira 100% i vinkel och nivå. Någon grad diffar det. Men det går ändå att skjuta ihop
Blag: [citat] Har inte koll på vad en gjutjärnssko är? Men det löste sig med en 100/75 nippel, som jag efter mycket möda fick ner i gamla 100-röret.
Pelle8787: Hej, såg att du ställde en fråga i min tidigare tråd ang vår brunn. Det visade sig att efter att vi petat bort lite skräp från ”tredje kammaren” där vattnet ska vara klart så upplevde vi inga ytterligare problem. Det hjälper kanske inte dig, men eftersommaren ställde fråga så ville jag svara. Vi spolade även ett rör pga ett stopp och den kostnaden var inte särskilt hög.
Johhhan: [citat] [citat] Det var pga TS fråga jag länkade till den manuella. Men efter att nyligen själv ha stångats med en veritabel pansardiskbänk från 80-talet, så skulle jag nog också välja en elektronisk.
Anonymiserad 481832: [citat] Tack för tipset. Jo jag har efter noggrant övervägande bestämt mig för 22 mm koppar till matarledning.
Krilleman: Dubbelkolla på endast rören, det ser ut som du har 15 eller 16 och 11mm. Dubbelkolla måtten! 11mm är en gammal dimension som man råkar på ibland då och då. 16mm är mer vanligt, men jag tror det är färgen som bygger på, så skrapar du bort färgen ner till kopparröret och tar ett nytt, mått gissar jag att det blir 15mm. (y)(y)
Stefan Jonsson1: Jag har en likadan brunn nedersta delen är lös men jag får inte bort den. Utan bara det som kom bort på bilderna du la från början. Hur fick du bort det nedersta?
Petra Wåhlstedt: Hej!! Jsg hwr orkat läsa i snart 1 år, har ett trångt badrum så jag hsr varit noggrann. Men egentligen var min fråga om man måste använda sig av en firma som är åf till Callidus för ett få KÖPA filtret? De vill inte sälja annars. Lite kartell eller?
BHultman: [citat] ok! vidare svar i Trekammarbrunn | Byggahus.se
Screew: [citat] Jag ska prova detta, tyvärr ligger dom lite för långt bort, men det borde finnas fler som hyr ut samma utrustning!
Atteaffefallshus: https://www.orebro.se/bygga-bo--trafik/vatten--avlopp/enskilt-avlopp.html Har nu läst denna länk och känner mig klokare Hur har jag kunnat missat allt helt med avloppstillstånd osv. Blir nog förmodligen en förbränningstoalett tyvärr Ialfall i början innan spånar längre på projektet synd att allting ska vara så dyrt. Vill inte riskera att kommunen kommer Då jag vet att endel kommuner
useless: Är kopplingen gjord för lock med packning? Klämmringskopplingar brukar ha en vass fasad kant som inte packningar tycker om. Istället sätter man en plugg som dras fast med ordinarie klämringsmutter: [bild] https://www.vvsochbad.se/vatette-plugg-12mm-570092
S0MMER: Klämringar bör hänga med kopplingarna, men annars ja, det går att få ihop med dom delarna. (y) Avlägsna gamla kopplingarna, sätt på de nya, anslut adaptrarna på de nya kopplingarna och anslut sedan blandaren på adaptrarna, var noga med att packningarna sitter i blandarens lekande muttrar. Kopplingarna skulle jag byta mot kulventiler, exakt samma sak fast med en ventil. Jag skulle även
Anton Pp: Ska leta efter ev märkning en gång till, kanske missade förra gången. ja, kanske kan ge mig på att plocka ur den om jag inte hittar nån märkning. Tack för svar!
cpalm: [citat] Jovisst så är det. Men räkna på det. Med 32 mm rör, 20 mm isolering, 55° vatten och 20° omgiviningstemperatur får du en förlust på ca. 7,5 W/m x 2 x 30 m = 450 W. Vid kontinuerlig drift = ca. 3 900 kWh/år. Kör du 22 mm rör fram, 10 mm retur, 20 mm isolering blir det 6,1 W/m x 30 + 4,1 W/m x 30 = 306 W. Vid kontinuerlig drift = ca. 2 700 kWh/år. Biffar du i det senare fallet
dof: [citat] Kräver pressverktyg är väl inte riktigt rätt. Finns ju gott om klämkopplingar också.
PsychWard: [citat] Jag hade n riktigt bra grävare/VVS:are som lät mig hjälpa till med det mesta. Så han grävde, fyllde upp med sand och sedan hjälptes vi åt med att jämna ut sandlager och placera infiltrationsbädd och biofilterlådan. Det som är kvar nu är att skydda biofiltret från kyla uppifrån (satte isolerskivor på sidorna när den grävdes ner) så jag tänkte bygga en isolerad kåpa som
Derbyboy: Jag har gjort om och gjort rätt. Fick ett utlåtande från Jafo…..”kan fungera om du ska ha klinkers men inte om du kör matta, det bästa är att göra om” Den rörisen kommer inte över tröskeln igen.
Herr mpm: [citat] Nja, jag är väldigt okunnig på det här, men när maskinerna drog fram och grävde diket var det nog 4 meter djupt o lite över 1 meter brett.
Sabel: [bild] sågade upp väggen ovanför, sprayade gängorna med WD40. Tog en metallstång mellan knopparna och vred till. Tack för alla bra tips!
jonaserik: Blött på sidan om, då är det drag från bad som går på sidan om röret, det gäller att få tätt där. Finns det isolering kring hela paketet upp till tak. Det du länkade till. är bara för ett rör, det finns ju fler, avloppsvent måste du ha och sen dom andra för vent i övrigt. Du han mäta av på den i badet och en plåtis knäcker till en stos att skarva på befintligt med, den
S0MMER: Helt rätt grejer, silikon finns många märken men tex Casco https://www.k-rauta.se/produkt/vatrumsilikon-casco-vit-300ml/7311980110157 Förmodligen menar dom att anslutningen till toaletten sitter på en liten slang, det gör att man har några centimeter att spela med när man ansluter, likt bilden på min toalett som jag skickade.