B
ByggPlankan: [citat] Då får du ersättning för allt utom tätskikt och ytskikt på golvet. Vissa försäkringsvillkor undantar även tätskikt och ytskikt på väggen trots att skadan är på golvet. Dom anser då att allt är en enda enhet.
4 svar · 2,3k läst
granis70
granis70: [citat] Vilken imponerande trådlyft :surprised: Nästan 16 år sedan trådstart. Senaste inlägget 15 1/2 år sedan. :crysmile:
32 svar · 18,4k läst
·
prototypen
prototypen: Jag tror du missuppfattat mig, jag har INTE genomströmmade i verkstan. Genomströmmare har jag tvättat händerna med i Johannes kyrka i Norrköping. Protte
8 svar · 2,7k läst
L
Leif i Skåne: Ring några mindre entreprenör gärna några mil utanför stan, beskriv problemet och fråga om dom känner någon firma som är duktig på att gräva in en ny vatten ledning och samarbeta med stan vattenverk. Fråga flera firmor, dom flesta bra koll på kolleger i branschen. Här har en villa fått nya anslutning till det kommunala. [bild]
33 svar · 4,9k läst
·
Skumpe
Skumpe: [citat] Hur gick det?
5 svar · 2,1k läst
M
MagHam: Kanske inte Julas pump riktigt är av den kvalité som i längden klarar miljön i en slamavskiljare, men dom är ju så billiga att det är värt att prova. Håller säkert ett tag i alla fall, som NoOne2k är inne på. Den du länkar till verkar kanske onödigt stor vad gäller flöde och effektförbrukning. För att veta vad som passar behöver man egentligen också jämföra
7 svar · 3,5k läst
·
S
Sackaros: Lite gammal tråd, men jag måste bara tipsa. Jag har räddat många plagg som stinker genom att köra dem på 90-grader. Det blir som nytt. Självfallet ska man testa annat först, men om alternativet är att slänga plagget så skadar det inte att testa en tvättomgång på bomull 90 grader och programmet ska helst ta mer än 2 timmar och pulvertvättmedel är ett krav, gärna med lite vanish.
33 svar · 35,5k läst
·
K
kattparet: Har råkat på en vattenskada i badrummet dock väldigt gamla ledningar och rör så låg väl på tapeten. Badrummet ansluts från pannrummet ca 8-10 m bort. Ovanför pannrummet har vi köket. Kommer ju säkerligen bli en hög kostnad för badrummet. Dock slogs en tanke om att resterande rör och även rören upp till köket borde behöva bytas. Rören lär vara lika gamla. Dock osäker på hur
0 svar · 2,9k läst
J
jonaserik: VA = vatten och avlopp VP = Värmepump KV = Kallvatten VV = Varmvatten och som du säger ni har vatten, ingen mening att ringa någon jour. dom vet inget om trycket ändå.
3 svar · 2,3k läst
L
lostinsweden: Kan det vara till ventilationen? Hos oss (Gammalt hus med självdrag) är några av ventilations luckor kopplat upp med kanalerna i skorstenen.
1 svar · 976 läst
·
S0MMER
S0MMER: Förutsatt att dom har gjort genomföringarna korrekt så behövs ingen silikon på ställena du nämner.
2 svar · 2,1k läst
·
J
Jimmy Alenius: Ah! Nu ser jag att du skrev det!
4 svar · 1,3k läst
·
L
lostinsweden: [citat] Ja men VVS firman måste står för det. Det är amatörmässigt utfört
10 svar · 1,3k läst
·
foreman
foreman: Först ställer du in önskat tillslagstryck på tryckströmbrytaren. Frånslagstrycket bör vara ca 1,5 x högre än tillslagstrycket, och det ställer du även in på tryckströmbrytaren. Sedan ska du förtrycka hydropress tom och trycket i den ska då vara ca 0,9 x tillslagstrycket (bar).
1 svar · 1,3k läst
Krilleman
Krilleman: Vatette har "vanliga" för dragning med valfri koppling Dy15. Du måste inte använda väggenomföringssystem V6 med tillhörande blå väggbockfixtur. Vanliga skyddrör för PEX går superbra med PEX-tillverkarens väggbockstöd i vägg. Inga konstigheter alls, supertydliga monteringsanvisningar får du på köpet!
4 svar · 2,3k läst
·
L
larsw1: Hej Grävde ner ett 6 zoners bevattningssystem i våras , som jag nu tänkte börja tömma , har en äldre kompressor med en 20 liters tank ,kommer väl upp i en 3,5-4 bar. Kopplar bort pumpen , blåser bort vattnet inkommande vatten . stänger denna med en propp , börjar sen öppna ventilen för zone 1 blåser ut stänger o vidare till nästa zone , Är det nåt man har glömt ? :)
0 svar · 1,9k läst
S
SueCia: Allt beror på hur röret uppifrån ser ut, det kan gå utmärkt att skarva med nytt plaströr. Tänk på att gjutjärnsrör är gristunga, var försiktig
9 svar · 3,9k läst
·
Vermilion
Vermilion: Båda sidorna är inklädda. Tar man ett snitt av väggen ser den ut så här: Gipsskiva, OSB skiva, läkt, betånghålsten, läkt osb skiva. Får nog kika in hos en vvs are och fråga dom vad dom tycker.
4 svar · 2,4k läst
P
Peter321: [citat] Nu så har jag pysslat lite med det här. Tog loss det skyddet som var och separerade rören/slangarna litegrann så att jag kunde montera tätningsgrejerna från Tollco, tycker det blev lite bättre. :) [bild]
3 svar · 7,0k läst
·
S0MMER
S0MMER: Om jag var du så hade jag gjort samma lösning igen fast bytt ut dom nedersta kopplingarna till kulventiler. (y)
1 svar · 2,8k läst
·
M
mogge_73: Ja, så måste det bli! Bara en tanke, sår man ett frö växer det en planta!
3 svar · 1,3k läst
P
pekibo: Hej! Tack för svaret! Egentligen kan det inte vara att läcka luften i slangarna ner i brunnen eftersom när jag stänger pumpen och huvudkranen har jag inte luft i pumpen nästa morgon, bara när kranen är öppen över natt. Nu har jag just pratat med en granne och han menade att det kan vara ejektorn som är felet. Ejektorn har en backventil som möjligen igensatt och då kan vattnet flyter
2 svar · 679 läst
P
Anonymiserad 239657: [citat] Det beror på hur gamla rör och ventiler är. Men ja det ska ju räcka med en, men de är gammalt så båda skadar inte. Där hade jag dock planerat in ett väldigt snart byte på ventiler, en koloss och byta gamla rör. Ja jag lärde mig hårda vägen 2 dagar innan jul, så jag bytte alla gamla rör ventiler och fick upp en fin hållare :D
8 svar · 4,4k läst
·
M
MagnusMaggie: [citat] Så här något år senare, fungerar Flygt compit mini fortfarande bra? Vilken variant har du (1-fas/3-fas, bas/standard)? Typ omöjligt att hitta info på hur länge de håller online. Skulle vara mycket lättare att få ned en Flygt compit mini till gäststugan än en 2,5 m djup en...
19 svar · 5,1k läst
H
Hundrahundar: Jucka lite med kofoten så kommer det nog loss tillslut.
11 svar · 9,1k läst
·
S0MMER
S0MMER: [citat] Normalt så är det bara att trycka ned anslutningen i röret smörja med glidex underlättar iofs, men jag ska vara ärlig och säga att i just ditt fall så vet jag inte hur bra det blir med alla ojämnheter som finns inuti röret, vet heller inte riktigt vad man gör åt det. Det är möjligt att det håller tätt men rören ska ju normalt vara släta inuti. Man brukar ju bara trä på
4 svar · 2,9k läst
·
Magnus Löfqvist
Magnus Löfqvist: [citat] Jag tycker det ser ut som platonmattan är satt med utsida innåt.
3 svar · 1,4k läst
·
R
Rebeccavb: [citat] ja jag behöver ändå be honom speca upp arbetskostnad vs materialkostnad för att se hur mycket rot som kan dras av. Men känns skönt att nån tycker det låter rimligt iallafall! :) ska som sagt fråga också om eventuella andra kostnader. Tacksam för ditt svar! :)
4 svar · 3,4k läst
Johhhan
Johhhan: Klämringskopplingarna på inkommande vatten är från VSH Super, som har lite speciella pluggar. [bild]
3 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.