36 287 läst ·
18 svar
36k läst
18 svar
ispropp i avloppet - vad göra man göra själv utan spolbils hjälp?
Nu är problemet löst, men jag postar ändå mina erfarenheter som referens, om någon annan skulle snubbla över tråden.
Så här har jag löst isproppar med framgång:
* Är det inte tvärstopp, bara tokspola med vatten.
* Är det tvärstopp, försök få ner en slang mot isproppen och spola. Varmvatten är bra, men kallvatten funkar också.
* Är det så att man inte vill tokspola av någon anledning (tex inkommande vatten och man inte vill översvämma på fel ställe), kör ner en slang mot proppen, häll i vatten och bubbla sedan lite försiktigt med tryckluft i slangen för att hålla vattnet i rörelse.
Har inte testat salt eller sprit (eftersom det varit inkommande vatten för mig), men det kan nog också funka.
Är det återkommande, hitta problemet! I mitt fall var det en mässingsskarv på slangen för inkommande vatten i grunden som ledde in kylan. Ett par lager isolering och problemet är borta.
Så här har jag löst isproppar med framgång:
* Är det inte tvärstopp, bara tokspola med vatten.
* Är det tvärstopp, försök få ner en slang mot isproppen och spola. Varmvatten är bra, men kallvatten funkar också.
* Är det så att man inte vill tokspola av någon anledning (tex inkommande vatten och man inte vill översvämma på fel ställe), kör ner en slang mot proppen, häll i vatten och bubbla sedan lite försiktigt med tryckluft i slangen för att hålla vattnet i rörelse.
Har inte testat salt eller sprit (eftersom det varit inkommande vatten för mig), men det kan nog också funka.
Är det återkommande, hitta problemet! I mitt fall var det en mässingsskarv på slangen för inkommande vatten i grunden som ledde in kylan. Ett par lager isolering och problemet är borta.
Har varit med om :F fabian2000 skrev:Allt löst!
Kort historia - stoppet återkom IGEN och filmning visade att orsaken var en knytnävsstor sten modell platt som effektivt täppte igen avloppet, nära tomtgräns ut mot gatan. Med kirurgisk precision (nåja) lyckades spolbilskillen dammsuga fram stenen och till slut upp den ur ett rensrör vid tomtgränsen.
Hur stenen kom dit? Ingen aning men nu är den borta och skiten flödar![]()
Grushög i röret ,
Stor död Råtta i röret ,
Rot , växt in i betongrör avlopp ,
Gjutjärnsrör rostat hål & rasat in grus .
Mycket skit kan hända den bästa?
Klicka här för att svara