Hej!
Har inget vatten i kranarna/toaletten i fritidshuset och letar lösning. Hoppas någon av er kan hjälpa mig.
Problemet uppstod när vi kom hem igår på julaftonskvällen, efter att ha varit borta 10 timmar.
Huset ligger på Öland med krypgrund, tyvärr utan lucka för att kunna inspektera alla rör under huset.
Har kunnat konstatera att det kommer in vatten i huset, att det är tryck vid vattenmätaren samt att vattnet i gäststugan är som vanligt (gäststugans vatten går via storstugan). Efter inflödet och vattenmätaren delar sig röret/utflödet i två utgångar, en till gäststugan och en till huvudstugan.
Vattnet till Gäststugan fungerar som vanligt, men inget vatten når kranarna/toaletten i huvudstugan. Det är helt still i huvudstugan, kommer inte ens några droppar.
Misstänker följande:
- att vattnet frusit mellan kök och vattenmätaren. Inte så troligt med tanke på att det bara är max en meter rör mellan vattenmätaren och köket som ligger precis ovanför. Och det är värme både i huvudstugan (22 grader) samt i det lilla utrymmet (5 grader) under källarluckan där vattenmätaren sitter . har satt fläktar som gått ett par timmar nu utan resultat.
- att det är fel på någon packning/filter i rören som går in till köket.
Har testat att vrida på ventilerna under vattenberedaren och det kommer då mycket vatten, dvs det verkar vara tryck till vattenberedaren i alla fall.
Vore supertacksam för all input jag kan få i frågan!
God jul på er!
mvh Andreas
Har inget vatten i kranarna/toaletten i fritidshuset och letar lösning. Hoppas någon av er kan hjälpa mig.
Problemet uppstod när vi kom hem igår på julaftonskvällen, efter att ha varit borta 10 timmar.
Huset ligger på Öland med krypgrund, tyvärr utan lucka för att kunna inspektera alla rör under huset.
Har kunnat konstatera att det kommer in vatten i huset, att det är tryck vid vattenmätaren samt att vattnet i gäststugan är som vanligt (gäststugans vatten går via storstugan). Efter inflödet och vattenmätaren delar sig röret/utflödet i två utgångar, en till gäststugan och en till huvudstugan.
Vattnet till Gäststugan fungerar som vanligt, men inget vatten når kranarna/toaletten i huvudstugan. Det är helt still i huvudstugan, kommer inte ens några droppar.
Misstänker följande:
- att vattnet frusit mellan kök och vattenmätaren. Inte så troligt med tanke på att det bara är max en meter rör mellan vattenmätaren och köket som ligger precis ovanför. Och det är värme både i huvudstugan (22 grader) samt i det lilla utrymmet (5 grader) under källarluckan där vattenmätaren sitter . har satt fläktar som gått ett par timmar nu utan resultat.
- att det är fel på någon packning/filter i rören som går in till köket.
Har testat att vrida på ventilerna under vattenberedaren och det kommer då mycket vatten, dvs det verkar vara tryck till vattenberedaren i alla fall.
Vore supertacksam för all input jag kan få i frågan!
God jul på er!
mvh Andreas
Tack för svaretV Vector skrev:
Tror inte att det är vattnet från beredaren som kommer ut. Detta eftersom vattenmätaren rör sig när jag släpper på dessa ventiler. Tänker att mätaren borde stått stilla om det frusit på invägen.
Men det kan ju frusit från rören i huset till kranarna, men känns samtidigt konstigt om det skulle vara på det sättet. Enligt förra ägaren så har det aldrig hänt, inte ens bör det varit 25 minus (och nu har temperaturen ”bara” varit minus 10)..
Hmm, lustigt detta…
Klicka här för att svara
