3 239 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Konstant temperatur på tappvatten med blandventil - bra lösning?
Håller på med ett projekt där jag tänker sätta in en liten "ho" (typ utslagsback - men liten).
På den finns hål för två kranar i vardera hörnet (kanske tänkt för enkelkranar?)
Min fundering - just nu - är att sätta en vanlig dubbelkran med vred i det ena hålet, samt en "enhandsblandare" i det andra.
Dubbelkranen skall kompletteras med slanguttag - (om det är stor mängd varmt / kallt vatten som önskas.)
Men för att tvätta händerna är enhandsblandare betydligt smidigare.
Först tänkte jag på en vanlig enhandsblandare,
Men sedan började jag tänka på kanske beröringsfri blandare, (eftersom man kan vara ganska smutsig när händerna ska tvättas i denna ho).
Eftersom varmvatten temperaturen varierar ganska mycket (ved eldning) önskar jag en termostatreglerad blandare med termostat reglering (typ dusch) - Men en beröringsfri verkar den bli ganska dyr -
En ORAS skulle gå på 9000kr... (om jag fattat rätt)
Så började jag fundera - varför inte installera en blandventil och bara sätta in en kran som öppnar / stänger flödet?
Eller fungerar en blandningsventil bara tillsammans med vatten som flödar hela tiden (typ golvvärme)
(Vet inte hur den fungerar)
Eller finns det någon annan produkt för att snabbt få varmvatten?
(en termostat gör att varmvattnet flödar snabbt i början för att sedan börja blandas med kallvatten)
På den finns hål för två kranar i vardera hörnet (kanske tänkt för enkelkranar?)
Min fundering - just nu - är att sätta en vanlig dubbelkran med vred i det ena hålet, samt en "enhandsblandare" i det andra.
Dubbelkranen skall kompletteras med slanguttag - (om det är stor mängd varmt / kallt vatten som önskas.)
Men för att tvätta händerna är enhandsblandare betydligt smidigare.
Först tänkte jag på en vanlig enhandsblandare,
Men sedan började jag tänka på kanske beröringsfri blandare, (eftersom man kan vara ganska smutsig när händerna ska tvättas i denna ho).
Eftersom varmvatten temperaturen varierar ganska mycket (ved eldning) önskar jag en termostatreglerad blandare med termostat reglering (typ dusch) - Men en beröringsfri verkar den bli ganska dyr -
En ORAS skulle gå på 9000kr... (om jag fattat rätt)
Så började jag fundera - varför inte installera en blandventil och bara sätta in en kran som öppnar / stänger flödet?
Eller fungerar en blandningsventil bara tillsammans med vatten som flödar hela tiden (typ golvvärme)
(Vet inte hur den fungerar)
Eller finns det någon annan produkt för att snabbt få varmvatten?
(en termostat gör att varmvattnet flödar snabbt i början för att sedan börja blandas med kallvatten)
På utgående varmvatten från pannan så ska det sedan några årtionden tillbaka sitta en blandningsventil som gör att varmvattnet inte kan bli varmare än 65° vid tappstället, varmvatten ska heller aldrig vara kallare än 50° vid tappstället.
https://esbe.eu/sv/produkter/blandningsventiler
En termostatblandare har sina tekniska data gällande bl.a. inkommande varmvattentemperatur,
Här är exempel på tekniska data för en termostatblandare:
Blandaren är avsedd för:
Kallvatten min 5°C - max 25°C.
Varmvatten min 50°C - max 80°C.
Är temperatur utanför området så är det inte säkert att blandaren klarar av att reglera inställd temperatur.
https://esbe.eu/sv/produkter/blandningsventiler
En termostatblandare har sina tekniska data gällande bl.a. inkommande varmvattentemperatur,
Här är exempel på tekniska data för en termostatblandare:
Blandaren är avsedd för:
Kallvatten min 5°C - max 25°C.
Varmvatten min 50°C - max 80°C.
Är temperatur utanför området så är det inte säkert att blandaren klarar av att reglera inställd temperatur.
Tack!
Skulle nog fungera (även med litet flöde) ingående rör är väl 10-15mm.
Regleras önskad vattentemp nivå under "svarta locket" eller är det av dessa två med "ratt" man ska välja?
(dock vet man inte vad "2" eller "4" står för temperatur...)
Men vilken ska man välja...?
Skulle nog fungera (även med litet flöde) ingående rör är väl 10-15mm.
Regleras önskad vattentemp nivå under "svarta locket" eller är det av dessa två med "ratt" man ska välja?
(dock vet man inte vad "2" eller "4" står för temperatur...)
Men vilken ska man välja...?
OK! (du tänkte så...)
Min önskan är att sätta något liknande vid kranen (kranen kan bara öppnas och stängas)
I den kranen vill jag få 30-40grader - Så fort som möjligt efter att kranen öppnats.
Vill inte begränsa varmvattentemperaturen på hela systemet - till alla kranar.
Min önskan är att sätta något liknande vid kranen (kranen kan bara öppnas och stängas)
I den kranen vill jag få 30-40grader - Så fort som möjligt efter att kranen öppnats.
Vill inte begränsa varmvattentemperaturen på hela systemet - till alla kranar.
Tänkte mer en termostatstyrd "dusch blandare", men det kändes inte bra att sätta en sådan under tvätthon som hela tiden skulle stå öppen - fullt tryck. (någon gummi packning kanske börjar läka med tiden och droppa osv.)
Det är en lösning som jag sett. Men en blandningsventil borde också funka.
Har googlat vidare, och börjar fundera vilken temperatur det känns bra att tvätta händerna i?
Räcker 40°C eller vill man ha 45°C eller mer?
Denna produkt dök upp Grohtherm Micro "Skållningsspärr/termostat som placeras under bänken" Den skulle nog fungera? (känns inte helt fel)
Detta kanske är ett alternativ? VTA330/ VTA332
Dock verkar den inte ha någon gradring alls (vet inte heller hur temperaturen ställs)
Den som känns mest spännande är VTA332 med RSK 4927844 (temperaturområde 32°C - 49°C)
Passerade denna duschblandare .: GROHE RAPIDO SMARTBOX (lite skojig) - I detta projekt finns dock inte plats.. - men ändå....
Vågar man på en "Kina produkt" kan detta vara ett alternativ .: Yosoo Termostatisk blandningsventil
eller denna .: Mischventil thermostatischer
Kanske är det svåra att hitta kopplingar som passar. (då är den inte så svår att byta.
Räcker 40°C eller vill man ha 45°C eller mer?
Denna produkt dök upp Grohtherm Micro "Skållningsspärr/termostat som placeras under bänken" Den skulle nog fungera? (känns inte helt fel)
Detta kanske är ett alternativ? VTA330/ VTA332
Dock verkar den inte ha någon gradring alls (vet inte heller hur temperaturen ställs)
Den som känns mest spännande är VTA332 med RSK 4927844 (temperaturområde 32°C - 49°C)
Passerade denna duschblandare .: GROHE RAPIDO SMARTBOX (lite skojig) - I detta projekt finns dock inte plats.. - men ändå....
Vågar man på en "Kina produkt" kan detta vara ett alternativ .: Yosoo Termostatisk blandningsventil
eller denna .: Mischventil thermostatischer
Kanske är det svåra att hitta kopplingar som passar. (då är den inte så svår att byta.
Ja, den fungerar utmärkt.A Albireo skrev:
Har en sådan sedan 4 år tillbaka till min utedusch.
Tack för alla idéer och svar.
Skönt att jag inte är ensam i dessa funderingar.
Om jag förstått rätt innehåller alla blandare av denna typ gel eller gas som "termostat".
Dock vet jag inte vilka märken eller modeller som är "bäst" / "hållbarast".
Hittade ingen som säljer VTA330 / VTA332 så jag sökte vidare och hittade följande .:
Försökte kontakta ESBE men de har julledigt..
Tänker nog försöka kontakta LK men det får bli efter helgerna.
Vad skulle det innebära att innan blandaren placera en liten VV-beredare (3-5liter eller så?
Men då uppstod frågor som .:
(Eftersom kranen endast kommer att användas någon gång i veckan, vill jag minimera värmeförlusten och effekten på elementet behöver inte vara stor - Den fylles ju med varmvatten.)
Skönt att jag inte är ensam i dessa funderingar.
Om jag förstått rätt innehåller alla blandare av denna typ gel eller gas som "termostat".
Dock vet jag inte vilka märken eller modeller som är "bäst" / "hållbarast".
Hittade ingen som säljer VTA330 / VTA332 så jag sökte vidare och hittade följande .:
- Esbe Blandningsventil 20-45ºC RSK 4923571 (622kr)
- Lk 550 Blandningsventil 38-65ºC RSK 4920716 (475kr)
Försökte kontakta ESBE men de har julledigt..
Tänker nog försöka kontakta LK men det får bli efter helgerna.
Vad skulle det innebära att innan blandaren placera en liten VV-beredare (3-5liter eller så?
Men då uppstod frågor som .:
- Hur hanterar en sådan varmvattenberedare vatten expansion?
- Finns det någon bälg som expanderar när vattnet blir varmare - eller blir tryckökningen försumbar?
- Hur isolerad är en sådan blandare (eller kommer värmeförlusten bli stor i en sådan beredare?
- Vad skulle det innebära att bygga en själv, med väldigt bra isolering? (måtten skulle kunna anpassas bättre)
(Eftersom kranen endast kommer att användas någon gång i veckan, vill jag minimera värmeförlusten och effekten på elementet behöver inte vara stor - Den fylles ju med varmvatten.)
Klicka här för att svara