Vatten & Avlopp
Gukken: Det blir inget problem i och med att jag redan dragit uponors PEX RiR slang redan och slagit igen golvet? Tänkte på det här med att blanda fabrikat och så vidare?
Huslighet: Delat med mig av min lösning: [bild] De hade inte den lösningen som nämndes ovan så jag körde på 15 till 10 och en rak 10 koppling med ett 10 rör. Stort tack för all hjälp!
Demmpa: För avloppet så måste det vara lite lutning på röret, så beroende på hur långt det blir samt hur stort utrymme det är mellan golv & underskåp så kan det fungera. För tappvatten så finns det egentligen inga begränsningar. För elen så kan man tex spåra i väggar, sänka taket. För imkanalen (frånluften från köksfläkten) så kan man dra dom längs väggarna upp mot taket,
bryggstun: Har fiskat upp ett T (eller kallas det kors?) i en trekammarbrunn. Den satt inte fast vad jag kommer ihåg.Den var ju visserligen helt rutten och i småbitar. Sedan tillverkade vi ett T av virke. Går kanske att köpa av betong. Sänkte ner det med en lastbilskran. Hade nog gått att få ner den för hand också. En del verkar anse att det ska fästas men jag vet inte varför? Kan det flyta upp
Thinh Tran: Håller på att fixa till en äldre bide som har rostat fast. Ut fick jag denna kulvert men kunde ej lossna med den trots ner dränkt i U-55. Så är nog tvungen till köpa nu men vet ej vad den heter så har svårt att hitta den. Frågan blir går det att lossa på rosten? Vart hittar jag vad den nu heter?
Krilleman: [citat] Nja, i det läget skulle jag ha gängat i lämplig övergång klämrimg eller press och fortsatt med tunnväggiga rör från MMA-stålrörskoppling. [bild] [bild] (y)
Krilleman: Det finns massor med kompetens inom VVS på forumet. Många hjälper dig gärna. Men för att få korrekt feedback tillbaka måste du ju visa på vilka produkter du har köpt. Länka gärna! Sen för att vara ytterligare tydlig så brukar jag efterfråga bilder på installationen då någon påstår att det inte blir bra. Dom med dom två uppgifterna dokumenterade så kommer även lösningen som
BSOD: Japp, gängtejp. Jag brukar dra ganska försiktigt för plastgängor är inte så hållbara. Bättre att efterdra om det kommer nån droppe än att knäcka gängen på första åtdragningen.
Dannnnnnne: Det finns ju lite olika beteckningar beroende på fördelare men Gvf - golvvärmefördelare Vms - vattenmätarskåp Fds - fördelarskåp Ritningar ska vara tydliga och klart visa vart rören går, detta är viktigt för framtida installationer i huset då du kan se vad som går i olika väggar. Vad är syftet med att du ska göra ritningarna?
doubleH: [citat] Tack, men de flesta rörfirmor vill precis som markanläggningsfirmor helst göra installationen - inte bara ta hem tre rör... Lutar åt att beställa på nätet, tex: https://www.velltra.se/product/infiltrationsror-110x5-m-pipelife?referer=pricerunner&country=SE&utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Claes Sörmland: [citat] Det finns något liknande i lagen om allmänna vattentjänster är mycket specifik på den punkten: [bild] I och med att huvudmannen har bestämt en förbindelsepunkt så är ju läget känt för denne. Sen finns ju krav på arkivering av uppgiften i annan lagstiftning liksom att det är en offentlig handling (förvaltningslagen).
Claes Sörmland: Och sen är ju Sanibest Pro skärande/malande så det lir tekniska problem med slamavskiljningen. Kommunen kommer troligen att reagera på just detta när du ju anmälan om att ändra på den enskilda avloppsanläggningens tillstånd.
Claes Sörmland: Det beror väl på tomtens utseende och vart du ska pumpa vattnet.
lostinsweden: Röret som kommer up kan vara 120mm och om det är så så krävs det en större gummi ring till stosen. Ser bilden: https://www.gelia.se/10_gel/gelia-vvs-1/avlopp-inomhus/avlopp-synligt/3003009701/
Daniel 109: Klippt rakt av från wikipedia. Rörgänga (BSP-gänga) är gängsystem som finns som koniska och parallella gängor och är standard inom hydraulik och pneumatik Parallell gängning bygger på British Standard (Whitworth) BSPP (P=Parallell) - i Sverige betecknad G som i övriga Europa (tidigare R). SS-ISO 228/1 Konisk gängning bygger på British Standard (Whitworth) BSPT (T=Tapered). I Sverige
Krilleman: Hur ser det ut där du vill proppa? lägg upp en bild!
mogge_73: Hej Undine Anledningen till att man inte skriver ut priser på hemsidan är för att det finns så många filter att välja mellan. ex. i ert fall så har ni problem med lågt pH. Detta kan man lösa på många olika sätt, avluftning, bikarbonatdosering, neutralisering med hjälp av kalk. Det vanligaste i privathus är att neutralisera med hjälp av kalk. man börjar med att mäta pH-värdet på
gråsten: Jag (och grannar) har kommunalt vatten som kommer genom en 450 meter lång PEM-slang lagd 1990. Samtidigt lades telekabel ned i diket. Eget avlopp med trekammarbrunn och infiltration fungerar bra sedan trettio år men är pga relativt strandnära läge inte framtidssäkert. Förr fick vi inte men nu får vi pumpa upp avlopp till det kommunala, återigen en sträcka på 450 meter. Vattenledningens
ullemont: [citat] okej! Är det lätt att skarva vattenrören?
Snurresprett: [citat] Vi landade i Flygt. Köpte från Bygghemma. Men vi har inte kopplat in den än så jag kan inte säga något om hur den funkar. Själva montaget gick dock bra.
Claes Sörmland: Det finns ju också en implicit rättighet för din fastighet att använda GA:n för dagvatten bara utifrån det faktum att fastigheten är en delägare. D v s samfällighetsföreningens styrelse kan inte neka dig möjligheten att avvattna din fastighet med hjälp av GA:n på det sätt som den är tänkt att användas. Det vore oskäligt att inte beakta ditt intresse för att använda lagens
jonaserik: Ingen 90 graders böj som Värmekabeln ska passera, den kommer att vibbrera i vinkeln och skavas sönder. Vart från och till ska den gå, en enkel skiss kan förklara.
Krilleman: Det är en fast klämring i plast på detta pungvattenlåset från Faluplast. Mutter och klämring är gjuten i en enhet. Se bild. https://faluplast.se/sv/hem/produkter/vattenl%C3%A5s/tv%C3%A4ttst%C3%A4ll/vattenl%C3%A5srsk-807384340mm-x-g32__928 [bild]
myrn: Först. Den går på 2.4Ghz. Jag kör WPA2/AES och kanalbredd 40MHz. Den verkar känslig på kanal och frekvens så kör en wifi analyzer och kolla vad grannarna ligger på för kanaler. Lägg dig på en kanal mellan 1-11 som har minst beläggning. Då går det nog bättre.
mandersson71: Hej, Nu vet jag inte vad du kör med för pump för ditt/ert vatten - men har själv varit ute för att tryckvakt/strömbrytare har lagt av. En ny samma modell som du har kostar runt 400 kr så ingen dyr investering. Här finns lite info om den > https://www.rskdatabasen.se/kategori/vatten-varme/pumpar/cirkulation/varmekyla/cs2-6-6007869-22 Pris hos Proffsmagasinet>
Demmpa: Är det en ny eller gammal blandare? Har ni kalkhaltigt vatten? Är det den enda termostatblandaren, eller har ni fler? Exakt vilken blandare är det (tillverkare & modell)? Du säger dåligt varmvattentryck. Hur yttrar det sig? Är det att det är kallt vatten som kommer när termostaten står på ”37°”? Eller är det kroppstemperaturerat men väldigt lågt flöde när termostaten står på
jonaserik: Då måste du ner på frostfritt, det blir till att ha en pumpgrop ca 70 - 80 cm bred med en riktigt avloppspump i. Det ska även vara ett s.k hål i pumphuset som gör att skiten cirkulerar i botten, annars blir det en hård kaka som flyter på ytan. Eftersom du ska skicka det till kommunen så har det ingen betydelse om dom får välling, kommer ett 110 rör att ligga frostfritt och ha bra