Demmpa
Demmpa: Det är någon som har monterat en blindplugg/propp i blandaren, den ska inte sitta där, men hur det blir när blidpluggen tass bort vet jag inte. [bild]
1 svar · 742 läst
·
V
Vector: Ja .. man har ju sett att antalet offertförfrågningar har ökat markat på jobbet. Allt från att byta ut 2 meters galvrör i källare till byta en termostatventil på ett element. Å jag kan då säga att sådana jobb blir lidande då det är mycket enklare för firman att bara ta dom jobb som kommer in på löpande jobb. Men för vi montörer vore det bättte med fastpris jobb så kunden inte
6 svar · 2,3k läst
HenningÖland
HenningÖland: [citat] Bra att det löste sig. /Fredrik
7 svar · 9,6k läst
·
L
lostinsweden: Problemet med många nybygge är att det ska snålas med plats för att tjäna in mer pengar. Avloppet måste då läggas så nära taket som möjligt med lite fall.
6 svar · 3,1k läst
Benlas
Benlas: Vattenpump och tryckströmbrytare slits och tar skada av täta start och stopp. Den övre ventilen ser ut att gå att använda för att fylla på luft. Koppla på en kompressor och fyll på luft till ca 4.5 bar när vattnet når ca 2/3-delar av hydrofortankens höjd. Har du en kompressor med tank och tryckregulator, ställ in regulatorn på ca 4.5bar, det tryck där vattenpumpen stannar, och fyll
4 svar · 1,7k läst
·
D
Danieln84: Jag hade samma problem i år, trots att jag bytte packboxen (den som pinnen du motionerat sitter i) förra året. Hur jag än motionerade den så blev det inte varmt. Luftade jag så kom lite värme precis då. Har en kompis som är rörmokare så jag frågade honom. Ta bort packboxen igen och peta till med en mejsel ett par gånger på ventilen innanför. Det kommer spruta lite vatten sa han,
2 svar · 1,1k läst
·
Snailman
Snailman: Ja, verkar ha gjort susen och behövde inte dra särskilt hårt, får ha koll på det framöver, stänger alltid av huvudkranen när jag inte är där och dropparna höll på även när huvudkranen var av.
2 svar · 1,1k läst
·
B
Bigfoot: [citat] Bild C. (Den där du hade skrivit en tvåa.) 50V är nog en avloppsluftning som fortsätter upp på taket, fast placering och dimension är lite udda.
4 svar · 890 läst
·
J
jonaserik: En emaljerad kan med fördel sättas en ny offeranod i topp, ska vara av magnesiumtyp, då behöver man inte skruva ner VVB helt
7 svar · 3,3k läst
·
B
BSOD: https://www.vvsochbad.se/gustavsberg-monteringsverktyg-13-mm-775013?gclid=CjwKCAjwzaSLBhBJEiwAJSRoknlD_2x2lhXL79efxqV_qVRUxLqUji2PkxEQloM5IHTYplIfUtDLkhoC9GgQAvD_BwE Eller
2 svar · 1,4k läst
·
Y
yehor: [citat] Tack!
3 svar · 727 läst
·
R
Roddan78: Tack Marcusala och Mogge för era svar! Jag har i dagarna köpt och installerat ett avsyrningsfilter med backspolning. Mvh Anders
5 svar · 2,5k läst
M
Metafor: [citat] Nej precis där är det ved och el som gäller för värme
14 svar · 2,3k läst
Demmpa
Demmpa: Såga av den med tex bågfil/multiverktyg under tvättstället, tex precis i underkant av packningen.
1 svar · 3,2k läst
·
C
cpalm: [citat] Precis. Skall du renovera utrymmet byter du så klart stammar innan du t.ex. lägger klinkers på golvet. Lös rost och annat bös i brunnarna är inte problemet, det är bara att skopa/skrapa/spola bort. Det som händer är att det till slut rostar igenom någonstans och sen söker sig rötter dit och sätter igen hela röret. Eller så blir det ett haveri på röret och det åker in
13 svar · 4,1k läst
·
P
Peter Engkvist: Det lutar åt att jag måste installera en pumpbrunn för att pumpa upp vatten till upphöjd markbädd. Brunn har jag, så behöver bara komplettera med pump. Frågan är vilken? Funkar det med en dränkbar pump? Vilken kapacitet behövs? Tack på förhand
0 svar · 1,3k läst
J
jonaserik: Cementrör är fulla av porer och är är utmärkt ingång för rötter, dom söker sig till fukt/väta och alla cementrör svettas lite, speciellt i skarvarna som inte är absolut täta.
7 svar · 2,1k läst
·
B
BengtSpikar: Som vanligt fick man ta till det enda som brukar fungera; våld. Jag tog polygripen i ena handen och skiftnyckeln i andra. Grep åt slangen stadigt men säkert och skiftnyckeln på kopplingen och fick det att röra på sig. Om än trögt som sirap. Men allt är kopplat och det läcker inte ens. Jo tack och hej, hoppas jag inte behöver komma tillbaka hit inom snarast.
4 svar · 4,5k läst
·
L
LennartN: Att e.coli skulle komma från grundvattnet i berget självt verkar orimligt. Mer sannolikt är det ytvatten som kontaminerats från avlopp eller naturgödsel.. Möjligen om det skulle vara något djur som fallit ner i brunnen, jag vet inte om det skulle kunna ge upphov till e.coli. Men om man lyfter upp pumpen för att installera manchett så gör man lämpligen också en spolning av brunnen för
8 svar · 2,5k läst
·
Johhhan
Johhhan: Det ser bra ut; blandarens anslutningsslangar behöver inte klamras.(y)
22 svar · 4,7k läst
·
B
ByggPlankan: [citat] En glasskiva fyller samma funktion så länge den får sitta. :rofl: Blir antagligen ett trevligare och ljusare badrum än en vägg från golv till tak. Stort lycka till med besluten!
17 svar · 8,0k läst
·
M
M911: Jag har en pumpbrunn med läckage i botten. Finns det någon form av flytbetong, epoxy eller liknande man kan hälla i brunnen så den blir tät?
0 svar · 1,5k läst
R
rsa: Hej! Vi har också mycket lerig mark och stundtals högt grundvatten samt ett reningsverk som ligger djupt ner i marken. Vår lösning är en pumpbrunn efter reningsverket som pumpar ut det renade vattnet till en stenkista. I "början" på stenkistan (inloppet) har vi ett grenrör. Normalt pumpas vattnet in i stenkistan. Skulle det dock vara fullt i stenkistan tycks istället vattnet upp i
26 svar · 3,8k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Allt är möjligt. :D Bänkdiskmaskin ser nog de flesta som en nödlösning och föredrar en fullstor på golvet. Det som i första hand avgör om en sådan är möjlig är att du har plats för den och är villig att offra ett 60 cm underskåp. [citat] Ja. En bänkdiskmaskin kopplas normalt till ett eluttag under överskåpet, till blandaren ovan diskbänken och med en avloppsslang i
6 svar · 2,1k läst
·
G
gråsten: Den redan befintliga anläggningen för fyra fastigheter fick jag inte ansluta till då den gjordes för att den tänkta dimensioneringen inte skulle medge en fadtighet till. Jag bad att mot deltagande i kostnader för grävning etc få lägga en till lika dan slang som deras jämte deras men det ville den av de grannarna som skötte det hela under sjukskrivning inte gå med på. Inget skäl gavs
4 svar · 1,2k läst
N
nova383: Hej. Har sökt lite men hittar inte svaret. När använder man väggbox och när använder man istället väggbockstöd ? Om man bara har 45mm utrymme så blir det ju väggbox. men de båda skiljer ju på mer än bara detta. Är den ena bättre/säkrare än den andra ? lättare att montera ? billigare totalt ? Vill ha den bästa lösningen som jag kan göra själv, priset är inte intressant då
0 svar · 485 läst
Erica Jansson
Erica Jansson: Tack! Vi köpte fördelaktig från Ikea. Så fläkten sitter i hällen, kör kolfiber och utblåset har vi ut i rummet. Fungerar suveränt :) luftdonen sitter där eftersom vi hade alliancefläkt innan. Elektrikern satte i dimmer i tvättstugan, så på så sätt kan vi fortfarande styra ventilationen i huset!
17 svar · 10,9k läst
·
Johhhan
Johhhan: Det är lätt att dessa kopplingar börjar läcka när man håller på med rören och de hamnar lite snett, så ofta löser det sig genom att plocka isär och sätta ihop det igen så rakt och fritt från spänningar som möjligt. Annars ser det ut att vara något sånt här, med klämring där nere, som sagt, och löpmutter med packning där uppe. Kopplingen jag länkade till passar på 40mm
16 svar · 5,9k läst
·
K
kkjjeell: Länge sedan tråden var aktiv men problemet drabbade just mig. Löste problemet snabbt och förmodligen provisoriskt genom att skruva åt påfyllningen lite så att inflödet av vatten gick långsammare. Verkar fungera för mig i alla fall.
11 svar · 18,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.