Vad kan ha hänt här?
Mor min upptäckte fuktfläckar i undertaket för någon vecka sedan, troligen ihop med kraftiga väderomslag mellan plus och sträng kyla. Huset är från 79 och mina föräldrar har byggt och bott där sedan dess. Aldrig tidigare har det varit något problem. Det ser ju misstänkt ut som att fukten kommer från avluftningen av avloppet. Kan någon förklara fenomenet, eftersom det aldrig varit problem innan?

• Fuktfläckar på undertak nära avloppsavluftningen med synlig isolering och rörinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
Hur gammal är backventilen på avluftningen? De håller tätt i typ 2 år sen kan de behöva bytas, annars släpper de igenom kondens.

U Utsliten och utdömd skrev:
Hur gammal är backventilen på avluftningen? De håller tätt i typ 2 år sen kan de behöva bytas, annars släpper de igenom kondens.
Farsan min gick bort för några år sedan, så kunskapen om det försvann med honom. Men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att den aldrig är bytt sedan 79...
Men borde det inte lukta avlopp på vinden då? Runt min egen avlufttning, som mynnar på taket, där känns ju lukt på någon meter, trots all frisk luft3

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.