Hej!

jag och min sambo har köpt en tomt i Strängnäs kommun på ca 1 ha utanför detaljplan. Relativt plan åkermark.

Enligt kommunen är det minireningsverk eller slamavskiljare med fosforfällning och markbädd som gäller ( marken är för kompakt för infiltration).

jag tror att vi har bestämt oss för minireningsverk om vi inte bli motbevisade här!

Jag är ute efter ett driftsäkert, lättskött minireningsverk med så låga kommande kostnader som möjligt för 5 personer (service, fällningsmedel/säckar osv). Är nybörjare och vilsen i djungeln, vad rekommenderar ni?

Ja du , är det vattennära så fordrar dom mycket, det finns biologisk rening som är godkända , att ha ett reningsverk med massor av elektronik och kemikalier är av ondo och kostar mycket i drift, ävensom att kommunen kanske fordrar att du har ett serviceavtal för flera tusen om året. Fråga kommunen vilka som är godkända först, alla typer och fabrikat så vet du mera vad du ska leta efter, dom en förmåga att knuffa över allt på fastighetsägaren och dom ska säga ja eller nej flera gånger.
Kom sen tillbaka här och tala om vad som sades

OscarSmed OscarSmed skrev:
Hej!

jag och min sambo har köpt en tomt i Strängnäs kommun på ca 1 ha utanför detaljplan. Relativt plan åkermark.

Enligt kommunen är det minireningsverk eller slamavskiljare med fosforfällning och markbädd som gäller ( marken är för kompakt för infiltration).

jag tror att vi har bestämt oss för minireningsverk om vi inte bli motbevisade här!

Jag är ute efter ett driftsäkert, lättskött minireningsverk med så låga kommande kostnader som möjligt för 5 personer (service, fällningsmedel/säckar osv). Är nybörjare och vilsen i djungeln, vad rekommenderar ni?
Hej, jag undrar vad ni bestämde er för? Jag har nämligen nyligen köpt ett fritidshus i strägnäs och har precis börjat undersöka vilket avloppssystem som verkar mest lämligt.

Mvh.

OscarSmed OscarSmed skrev:
Hej!

Hur har det gått för er?
Är också intresserad av hur ni löste det.

Jag har ecobox. Vet ej hur det är jämfört med andra men:

Serviceavtal kostar 2195 kr om året.

Fosforsäcken kostar i dagsläget 9000 kr att byta och då behöver man inte göra något själv (minns inte hur det är med den gamla säcken, om de tar den med sig).

Säcken byts var 3-5 år.

Det är dags att byta vår nu och den är snart 5 år, nu är vi 5 i familjen men under större delen har vi bara varit 2 vuxna och 2 mindre barn. Så man får väl räkna med 3-4 år på den säcken.

I ibrakadabra skrev:
Jag har ecobox. Vet ej hur det är jämfört med andra men:

Serviceavtal kostar 2195 kr om året.

Fosforsäcken kostar i dagsläget 9000 kr att byta och då behöver man inte göra något själv (minns inte hur det är med den gamla säcken, om de tar den med sig).

Säcken byts var 3-5 år.

Det är dags att byta vår nu och den är snart 5 år, nu är vi 5 i familjen men under större delen har vi bara varit 2 vuxna och 2 mindre barn. Så man får väl räkna med 3-4 år på den säcken.
Jäklar, fanns det någon speciell anläggning till att ni behövde reningsverk som kräver de där kostnaderna.
Blir ju rätt mycket pengar efter ett par år.

• Gilla
Perrolf
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jäklar, fanns det någon speciell anläggning till att ni behövde reningsverk som kräver de där kostnaderna.
Blir ju rätt mycket pengar efter ett par år.
Hög skyddsnivå gjorde att vi behövde ha ett minireningsverk. Sen vet jag inte om ecobox är fantastiskt jämfört med något annat. Det som känns sådär är att det finns, vad jag vet, endast 1 företag i Sverige som tillverkar fosforsäckarna, och det företaget är Ecobox delägare i.

Ni bör kolla in verket från Alnarp, det ska klara att rena utan dyra fosforsäckar men kostar lite mer.

• Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Hög skyddsnivå gjorde att vi behövde ha ett minireningsverk. Sen vet jag inte om ecobox är fantastiskt jämfört med något annat. Det som känns sådär är att det finns, vad jag vet, endast 1 företag i Sverige som tillverkar fosforsäckarna, och det företaget är Ecobox delägare i.
Ni bör kolla in verket från Alnarp, det ska klara att rena utan dyra fosforsäckar men kostar lite mer.
Markbädd på burk från 4evergreen är en sorts markbädd som jag är ganska säker på klarar hög skyddsnivå. Det är enklare att pytsa ut flockningsmedel än att ha en fosforsäck.

X xLnT skrev:
Markbädd på burk från 4evergreen är en sorts markbädd som jag är ganska säker på klarar hög skyddsnivå. Det är enklare att pytsa ut flockningsmedel än att ha en fosforsäck.
Okej.

Jag hade väldigt dålig koll på "husbyggarsvängen" när vi bestämde oss för Ecobox. Önskar jag hade erfarenheten jag har nu, då :D.

Hej vi skall till att byta avloppet.
Och då är frågan den ?. Är det någon som har erfarenhet av Biokube eller minireningsverk vad säger ni har ni förslag och erfarenheter av dessa ?. . Vill inte ha en massa tillsatser som kostar skjortan.

Vi installerade minireningsverket Biolan Trio 2015 och det har fungerat bra. Vad jag gillar med det är att man inte behöver något serviceavtal utan själv kan ta hand om det. Kommunen godkände det och vi bor kustnära. Får fylla på med fällningskemikalie då och då men annars sköter det mest sig själv.

https://www.biolan.fi/svenska/produkter/biolan-trio.html

• Gilla
Perrolf
  • Laddar…
S S_B_O skrev:
Vi installerade minireningsverket Biolan Trio 2015 och det har fungerat bra. Vad jag gillar med det är att man inte behöver något serviceavtal utan själv kan ta hand om det. Kommunen godkände det och vi bor kustnära. Får fylla på med fällningskemikalie då och då men annars sköter det mest sig själv.

[länk]
Hur gör ni med tömmning,?.

Det står i manualen att den ska tömmas två gånger om året, men hörde med tillverkaren att det skulle räcka med en gång om året, och det är vad vi kör på.

S S_B_O skrev:

[länk]
Var köpte ni detta ?. Hittar inget i Sverige.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.