2 076 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Läckande rör?
Jag har lite funderingar kring vattenrören i vårt hus och om vi kan ha något läckage?
Vattnet är vitt på vissa ställen. Detta gäller mestadels varmvattnet.
Två saker jag noterat:
1. Varmvattenberedaren är nere. I köket uppe blir vattnet varmt i kranen på enstaka sekunder. I badrummet på samma våningsplan måste jag spola säkert minst 20 sekunder innan det blir varmt. Tyder det på vattenläcka från röret vid köket?
2. Spolar jag varmvatten i badrummet så blir det vitt. Skiftar till vanlig färg om jag byter till kallt. Detsamma i köket.
Vad gör man?
Vattnet är vitt på vissa ställen. Detta gäller mestadels varmvattnet.
Två saker jag noterat:
1. Varmvattenberedaren är nere. I köket uppe blir vattnet varmt i kranen på enstaka sekunder. I badrummet på samma våningsplan måste jag spola säkert minst 20 sekunder innan det blir varmt. Tyder det på vattenläcka från röret vid köket?
2. Spolar jag varmvatten i badrummet så blir det vitt. Skiftar till vanlig färg om jag byter till kallt. Detsamma i köket.
Vad gör man?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Nej det tyder inte på en läcka. Skillnaden i tid beror på röstlängden (och lite på tjockleken på röret). Du har en viss mängd vatten so står i rören och svalnar. När du öppnar kranen måste du spolandet det svala vattnet innan du får varmt vatten från VV beredaren.
I större hus (flerfamiljshus) har man ofta varmvattencirkulation. Då finns det ett returrör från de yttersta punkterna i rördragningen, och en pump som pumpar in vatten från returen i beredaren igen. Den cirkulation som då uppstår gör att det alltid står varmt vatten i ledningarna. Annars skulle det ta flera minuter att få varmvatten i större hus.
I större hus (flerfamiljshus) har man ofta varmvattencirkulation. Då finns det ett returrör från de yttersta punkterna i rördragningen, och en pump som pumpar in vatten från returen i beredaren igen. Den cirkulation som då uppstår gör att det alltid står varmt vatten i ledningarna. Annars skulle det ta flera minuter att få varmvatten i större hus.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det R med vitt vatten låter lite märkligt. Är det en missfärgning som består, eller är det bara det strömmande vattnet? Det är ingen läcka, men missfärgning kan bero på mineraler i vattnet.
Tack för svar. Huset är från början av 70-talet. Hade man sådan cirkulation då? Köket är original men badrummet uppe renoverat. Badrummet tror jag får sitt vatten via annan vertikal vattenledning än köket. Ingen annanstans i huset verkar det gå så fort att få varmt som i köket. Det är visserligen ien ände men det borde badrummet också vara.H hempularen skrev:Nej det tyder inte på en läcka. Skillnaden i tid beror på röstlängden (och lite på tjockleken på röret). Du har en viss mängd vatten so står i rören och svalnar. När du öppnar kranen måste du spolandet det svala vattnet innan du får varmt vatten från VV beredaren.
Det R med vitt vatten låter lite märkligt. Är det en missfärgning som består, eller är det bara det strömmande vattnet? Det är ingen läcka, men missfärgning kan bero på mineraler i vattnet.
Varmvattnet tycks vitt hela tiden i badrummet. I toaletten nere är det som det skall vara.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det är ovanligt med cirkulation i villor. Troligen är det närmare mellan köket o varmvattenberedaren.
Skrev tidigare att det inte är en läcka. Om du får varmvatten orimligt snabbt, så kan det ju faktiskt bara en läcka som får vattnet att flöda, men det borde märkas på fler sätt.
men det vita vattnet, är där fortfarande en färg om du låter det stå stilla i handfatet, eller en burk/hink?
Skrev tidigare att det inte är en läcka. Om du får varmvatten orimligt snabbt, så kan det ju faktiskt bara en läcka som får vattnet att flöda, men det borde märkas på fler sätt.
men det vita vattnet, är där fortfarande en färg om du låter det stå stilla i handfatet, eller en burk/hink?
Gråvitt vatten
Ibland är vattnet vitt eller grått när det tappas upp. Efter någon minut försvinner det vitgråa. Fenomenet är vanligast på vintern när vattnet ut från vattenverket är som kallast och beror på att vattnet innehåller luft som bildar mikrobubblor när vattnet tappas upp. Fenomenet kan också uppstå efter att vattnet har varit avstängt, då luft förekommer i ledningarna. Vattnet är helt ofarligt hur som helst.
Dricksvattnets kvalitet - Trelleborgs kommun
Ibland är vattnet vitt eller grått när det tappas upp. Efter någon minut försvinner det vitgråa. Fenomenet är vanligast på vintern när vattnet ut från vattenverket är som kallast och beror på att vattnet innehåller luft som bildar mikrobubblor när vattnet tappas upp. Fenomenet kan också uppstå efter att vattnet har varit avstängt, då luft förekommer i ledningarna. Vattnet är helt ofarligt hur som helst.
Dricksvattnets kvalitet - Trelleborgs kommun
Det kanske är jag som överanalyserar, men det känns som att varmvattnet kommer orimligt fort. Det tar bara någon sekund.H hempularen skrev:Det är ovanligt med cirkulation i villor. Troligen är det närmare mellan köket o varmvattenberedaren.
Varmvattenberedaren ligger med rör uppskattningsvis sju meter horisontalt och 2,5 meter vertikalt ifrån köket. På ritningarna verkar det vara mest "VV6-12x1", vilket jag tolkar som smala rör?
Jag provade spola efter att varmvattnet stått orört över natten. Tog ungefär 1,5 liter innan vattnet var kokhett ur kran.
Hur tolkar jag detta?
Angående att varmvattnet är grått så blir det vanligt efter några sekunder i glas.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 422 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 422 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 422 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 422 inlägg
Ska du jämföra mellan olika ställen MÅSTE du använda mängd vatten som enda mått, tiden spelar ingen roll och beror bara på hur många l/min just den blandaren ger.S start79 skrev:
Jo, jag förstår ju det och skall räkna igen om någon dag för att se om det blev rätt.Rickard. skrev:
Känslan blir ju dock annan när det är varmt i köket på några sekunder och det känns som man får spola en minut på alla andra ställen.
Klicka här för att svara