Hej.

Har en wellmate hydropress. Försöker felsöka dåligt vattentryck och flukturerande tryck. Även mängden varmvatten varierar?

Har haft folk ute och kollat på styrningen av pumpen i brunnen. Den skall enligt elektriker och rörmokaren vara rätt inställd. Men problemen började när ett vattenfilter installerades. Men alla skyller ifrån sig krabbar osv så får börja felsöka detta problem själv.

Så se bild.
Har en wellmate. Och kan öka trycket med hjälp av ventil i toppen. Dör är trycket idag 3.8bar.
Men har lite svårt att tolka vilket av alla nummer på lappen jag bör sikta på.
Kan jag pumpa in till max 8.6 bar? Så om jag trycker in 2 till 3 bar till bör det funka? Jag får inte överstiga 8.6 ?

Har letat igenom deras sida. Men hittar ingen manual.

• Etikett på en Wellmate hydropress med varningar och trycksinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Är hydropressen full med vatten (ingen luft) kan du trycka in högt tryck utan att det blir nån luftvolym. Troligen ska du stänga av pumpen, tömma ut hydropressen och sen förtrycka den med nånting som relaterar till pumpens från/tillslagstryck. Har bara hydrofor själv så vet inte riktigt vad du ska ha. Borde gå att hitta en manual?!

Wellmate har säkert en manual som kan hittas i garderoben eller på nätet att ladda ner. Där står det garanterat hur den fungerar. Gissningsvis ska du stänga av pumpen och tömma vattnet med öppen kran och fylla på med luft till kanske 1,5 bar eller så. Bör vara lägre än tillslagstrycket med god marginal. 8 bar vill du INTE ha någonstans! Förmodligen har du en säkerhetsventil som öppnar vid 6 bar.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
B
Malmen har rätt. Förtrycket i tanken ska vara ca 0.1 till 0.2 bar under tillslagstrycket för pumpen. Så startar pumpen på 1.5bar ska förtrycket vara 1.3bar.

Ta reda på vilket tryck pumpen startar. Stäng av pumpen, och öppna en kran nånstans tills trycket på vattensidan är nära 0. Därefter trycker du i rätt tryck i lufttanken med kompressor eller annan pump med bilventil.

Om trycket fortfarande krånglar så är det något annat än ditt förtryck i hydropressen som krånglar.

Jag prövade. Med kranen stängd och tryckte 1.5 bar. Ingen förbättring. Bör en kran vara öppen vid ipumpande av luft?

Vad är det för vattenfilter som installerades, patronfilter eller typ en avhärdningsanläggning eller liknande?

Aqua expert

• Kombinationsfilter för vattenrening, Aqua Expert, mot problem med järn, mangan och lågt pH.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det bypass förbi filter, prova isf att öppna den ventilen och se om det blir bättre.

Bra förslag. Tyvärr inte något sådant.

Har du provat att backspola filter?

Redigerat:
Kranen ska nog helst vara öppen för att få i den luft du ska ha. Då kommer luften pressa ur vattnet ur hydropressen. Tanken ska ju ha rätt tryck utan vatten i tanken som påverkar trycket.

Tillägg: om du har hårt vatten kan det vara kalkavlagringar som bromsar flödet. Då kan du behöva tillföra salt i vattnet. Kolla din vattenanalys ju många tyska hårdhetsgrader du har.

S Srixon skrev:
Har du provat att backspola filter?
Det backspolar sig själv automatiskt.

H hardbigfoot skrev:
Det backspolar sig själv automatiskt.
Och du är säker på att automtiken fungerar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.