1 598 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Avlopp till fristående diskmaskin
Jag skissar på hur mitt kök skall vara efter renovering. Jag lutar åt att diskmaskinen inte skall vara under diskbänkskåpet. Vanligtvis är 50 mm de tunnaste avloppsrör som används. Men det finns ju både 40 och 32 mm. Diskmaskinen skall stå intill en vägg. Avloppsröret måste få plats mellan denna vägg och maskinen. Jag funderar då på att använda 32 mm eller 40 mm för att spara plats. Är det några problem med den lösningen. Det finns skarvar mellan 32 och 50 mm. Men dessa tunna vita rör har jag aldrig sett gå genom ett golv. Någon som har en annan lösning?
Hur långt bort från avloppet ska diskmaskinen stå?A Avemo skrev:Jag skissar på hur mitt kök skall vara efter renovering. Jag lutar åt att diskmaskinen inte skall vara under diskbänkskåpet. Vanligtvis är 50 mm de tunnaste avloppsrör som används. Men det finns ju både 40 och 32 mm. Diskmaskinen skall stå intill en vägg. Avloppsröret måste få plats mellan denna vägg och maskinen. Jag funderar då på att använda 32 mm eller 40 mm för att spara plats. Är det några problem med den lösningen. Det finns skarvar mellan 32 och 50 mm. Men dessa tunna vita rör har jag aldrig sett gå genom ett golv. Någon som har en annan lösning?
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Hur tänker du göra med vattenlås?
Det är runt 2 meter mellan diskbänken och där jag tänkte ha diskmaskinen. Där avloppet från diskbänken går ner under golvet tänkte jag ersätta en vinkelkoppling med en T-koppling och förlänga röret till där diskmaskinen skall stå. Sedan är frågan om det är några problem med att gå ner i dimension till 32 mm under golvet. De smala rören används ju ofta till handfat. Men övergången brukar vara över golvet.
Det finns väl vattenlås i diskmaskinen? Min primära plan var att inte ha ett vattenlås där. Om det behövs så finns ju varianten som brukar vara till handfat.
Det finns väl vattenlås i diskmaskinen? Min primära plan var att inte ha ett vattenlås där. Om det behövs så finns ju varianten som brukar vara till handfat.
Varför inte bara använda en längre avloppsslang? Du måste väl även använda en längre vattenslang.A Avemo skrev:Det är runt 2 meter mellan diskbänken och där jag tänkte ha diskmaskinen. Där avloppet från diskbänken går ner under golvet tänkte jag ersätta en vinkelkoppling med en T-koppling och förlänga röret till där diskmaskinen skall stå. Sedan är frågan om det är några problem med att gå ner i dimension till 32 mm under golvet. De smala rören används ju ofta till handfat. Men övergången brukar vara över golvet.
De får plats under bänkskåpen.
Avloppsslangen ska alltid gå in båge på slutet så att inget vatten kan rinna tillbaka till diskmaskinen.
Det är köksbänkar på båda sidor om köket. Jag vill ha diskmaskinen på den sida där inte diskbänken är. Så både vatten och avlopp måste dras dit. Jag vill inte ha lösa slangar över golvet.T Tompafix skrev:
Klicka här för att svara