2 473 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Uponor q&e väggdosa innebär dold koppling i väggen?
Hej
Min rörmokare har monterat väggdosor för blandare i köket. När han monterade rören och använde expanderingsverktyget så tyckte mitt öga att slangens montering kommer inne i väggen. I dosans nederkant, men ändå inbyggd, eftersom det bara är en liten del av dosan (antar jag) som är exponerad efter att väggen har fått sina skivor.
Är detta något jag borde vara nervös över? Vi har ingen dold koppling tidigare i huset och det vore kanske synd att börja nu.
Man kan se dem på denna bild:
https://photos.app.goo.gl/5FHD9fiXCwWkFAdM7
Är det här en normal lösning? Jag hade varit mer bekväm med att bara bocka ut röret genom väggen.
Tack för tankar!
Min rörmokare har monterat väggdosor för blandare i köket. När han monterade rören och använde expanderingsverktyget så tyckte mitt öga att slangens montering kommer inne i väggen. I dosans nederkant, men ändå inbyggd, eftersom det bara är en liten del av dosan (antar jag) som är exponerad efter att väggen har fått sina skivor.
Är detta något jag borde vara nervös över? Vi har ingen dold koppling tidigare i huset och det vore kanske synd att börja nu.
Man kan se dem på denna bild:
https://photos.app.goo.gl/5FHD9fiXCwWkFAdM7
Är det här en normal lösning? Jag hade varit mer bekväm med att bara bocka ut röret genom väggen.
Tack för tankar!
Är inte accepterat med dolda koplingar.T tobbew skrev:
Men genom att vad jag kan förstå så är det ju ett RIR med läkage indekering vid fördelaren, eller utrymmed där det sticker iväg, brukar även vara så att det ska vara golvbrunn där läkageindekeringen är plaserad
Du har rätt i att det är RiR men då lär man ju räkna med att skyddsslangen också är hel. I vårt fall går den upp i taket vilket ställer extra höga krav på täthet, tänker jag. Skulle inre röret läcka så skulle det ju stå en pelare av vatten i det yttre röret.
Fördelaren sitter i ett badrum med golvbrunn, så den biten är under kontroll.
Men nog ser jag det som att det är en dold koppling och jag ser det heller inte som rörmokaren har gjort något fel, jag antar att det är precis såhär det fungerar. Med andra ord är min tolkning att Uponor q&e väggdosa = dold koppling.
Eller så missar jag något.
Fördelaren sitter i ett badrum med golvbrunn, så den biten är under kontroll.
Men nog ser jag det som att det är en dold koppling och jag ser det heller inte som rörmokaren har gjort något fel, jag antar att det är precis såhär det fungerar. Med andra ord är min tolkning att Uponor q&e väggdosa = dold koppling.
Eller så missar jag något.
Tack för det, men hur då? Jag menar, visst är väl halva dosan inbyggd, inklusive kopplingen? Det är väl bara öppningen, framåt, som går igenom skivlagren?Videfell skrev:
Det är inte så att jag tror att den ska läcka, det förvånar mig mest att vi bygger in en koppling. Om det nu är vad som görs. Det ser så ut tycker jag. Det är klart att vi kan spara ett större hål i gips och osb så att hela dosan inklusive kopplingen går att nå, men jag gissar att det inte är tanken.
Jag fick acceptera att det helt enkelt är en inbyggd koppling. Det blev bra och jag sover gott om nätterna. Det ska väl vara så, trots att det är lite motsägelsefullt.KJD skrev:
fick svar att det är tillåtet i annan tråd just: https://www.byggahus.se/forum/threa...ll-pex-i-betongbjaelklag.441536/#post-4584545T tobbew skrev:
Klicka här för att svara