Hej

Min rörmokare har monterat väggdosor för blandare i köket. När han monterade rören och använde expanderingsverktyget så tyckte mitt öga att slangens montering kommer inne i väggen. I dosans nederkant, men ändå inbyggd, eftersom det bara är en liten del av dosan (antar jag) som är exponerad efter att väggen har fått sina skivor.

Är detta något jag borde vara nervös över? Vi har ingen dold koppling tidigare i huset och det vore kanske synd att börja nu.

Man kan se dem på denna bild:
https://photos.app.goo.gl/5FHD9fiXCwWkFAdM7

Är det här en normal lösning? Jag hade varit mer bekväm med att bara bocka ut röret genom väggen.

Tack för tankar!
 
Johnwinroth
Svårt att se på bilden men det är sådär man monterar dedär, sedan är det ett Rör i Rör system med.
 
Tack. Jag kan absolut ta en tydligare bild, jag tänkte bara kolla om det här är något som är accepterat nu för tiden.
 
Johnwinroth
T tobbew skrev:
Tack. Jag kan absolut ta en tydligare bild, jag tänkte bara kolla om det här är något som är accepterat nu för tiden.
Är inte accepterat med dolda koplingar.
Men genom att vad jag kan förstå så är det ju ett RIR med läkage indekering vid fördelaren, eller utrymmed där det sticker iväg, brukar även vara så att det ska vara golvbrunn där läkageindekeringen är plaserad
 
Du har rätt i att det är RiR men då lär man ju räkna med att skyddsslangen också är hel. I vårt fall går den upp i taket vilket ställer extra höga krav på täthet, tänker jag. Skulle inre röret läcka så skulle det ju stå en pelare av vatten i det yttre röret.

Fördelaren sitter i ett badrum med golvbrunn, så den biten är under kontroll.

Men nog ser jag det som att det är en dold koppling och jag ser det heller inte som rörmokaren har gjort något fel, jag antar att det är precis såhär det fungerar. Med andra ord är min tolkning att Uponor q&e väggdosa = dold koppling.

Eller så missar jag något.
 
Hej! Du kan känna dig helt trygg med den installationen av väggbox. Skulle det vissa sig att det hänt något med kopplingen går den att byta ut. Har dock nog aldrig hänt att en sådan box har läckt om det är korrekt utfört.
 
Videfell Videfell skrev:
Hej! Du kan känna dig helt trygg med den installationen av väggbox. Skulle det vissa sig att det hänt något med kopplingen går den att byta ut. Har dock nog aldrig hänt att en sådan box har läckt om det är korrekt utfört.
Tack för det, men hur då? Jag menar, visst är väl halva dosan inbyggd, inklusive kopplingen? Det är väl bara öppningen, framåt, som går igenom skivlagren?

Det är inte så att jag tror att den ska läcka, det förvånar mig mest att vi bygger in en koppling. Om det nu är vad som görs. Det ser så ut tycker jag. Det är klart att vi kan spara ett större hål i gips och osb så att hela dosan inklusive kopplingen går att nå, men jag gissar att det inte är tanken.
 
Gammal tråd, men vad kom du fram till här? Ska precis dra skyddsrör för framtida montage av radiator, och förstår inte hur detta är tänkt att gå ihop med säker vatten. Läser Uponors dokument, men begriper inte. :)
 
KJD KJD skrev:
Gammal tråd, men vad kom du fram till här? Ska precis dra skyddsrör för framtida montage av radiator, och förstår inte hur detta är tänkt att gå ihop med säker vatten. Läser Uponors dokument, men begriper inte. :)
Jag fick acceptera att det helt enkelt är en inbyggd koppling. Det blev bra och jag sover gott om nätterna. Det ska väl vara så, trots att det är lite motsägelsefullt.
 
Ok, tack. Får inte ihop det med säker vatten
3.2.3 Fördelarrör för värmesystem, dock.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.