Har borrat en djupborrad brunn. Brunnen ger 150tim/lit tillrinning. Till saken är den att det har uppstått en typ av lukt berggas. Kan det ha en koppling att tillrinningen i brunnen är låg, att man tar för mycket vatten mot vad brunnen kan leverera?. Skulle en tryckning kunna avhjälpa proplemet? Eller har lukten inget med tillrinningen att göra?
 
V Valtraa92 skrev:
Har borrat en djupborrad brunn. Brunnen ger 150tim/lit tillrinning. Till saken är den att det har uppstått en typ av lukt berggas. Kan det ha en koppling att tillrinningen i brunnen är låg, att man tar för mycket vatten mot vad brunnen kan leverera?. Skulle en tryckning kunna avhjälpa proplemet? Eller har lukten inget med tillrinningen att göra?
Vi fick trycka vår nyborrade brunn för att få vatten dock så finns svavelväte lukten kvar så den försvinner inte utan luftning
 
H håbbe1961 skrev:
Vi fick trycka vår nyborrade brunn för att få vatten dock så finns svavelväte lukten kvar så den försvinner inte utan luftning
Hej, ok. Hade ni problemet med svavelväte med?
 
V Valtraa92 skrev:
Hej, ok. Hade ni problemet med svavelväte med?
Japp, luktade inte gott. Gjorde ett öppet system där brunnspumpen fyller upp en tunna via automatik o på den så sitter resten dvs en pumpautomat. Då försvann det
 
H håbbe1961 skrev:
Japp, luktade inte gott. Gjorde ett öppet system där brunnspumpen fyller upp en tunna via automatik o på den så sitter resten dvs en pumpautomat. Då försvann det
Låter fint, som jag förstår det finns det nån form av luftinjektor, vet dock inte om det fungerar med sådan? Jag skruvade loss locket på borrhålet idag och luktade ner, men känner inget när man luktar ner, borde man inte känna nån typ av gas där?
 
Lukt och dålig tillrinning hänger inte ihop med varandra. För att förbättra tillrinningen är det ibland möjligt att trycka brunnen för att öka den. Om du tittar i brunnsarkivet på www.sgu.se finns det några brunnar i din närhet? Vad har de för djup/tillrinning?

Vi hade problem med svavelväte, för att lösa det hade vi hydrofor med en luftinjektor innan. Öppnar man borrhålet känner man ingen lukt.
 
N NoOne2k skrev:
Lukt och dålig tillrinning hänger inte ihop med varandra. För att förbättra tillrinningen är det ibland möjligt att trycka brunnen för att öka den. Om du tittar i brunnsarkivet på www.sgu.se finns det några brunnar i din närhet? Vad har de för djup/tillrinning?

Vi hade problem med svavelväte, för att lösa det hade vi hydrofor med en luftinjektor innan. Öppnar man borrhålet känner man ingen lukt.
N NoOne2k skrev:
Lukt och dålig tillrinning hänger inte ihop med varandra. För att förbättra tillrinningen är det ibland möjligt att trycka brunnen för att öka den. Om du tittar i brunnsarkivet på www.sgu.se finns det några brunnar i din närhet? Vad har de för djup/tillrinning?

Vi hade problem med svavelväte, för att lösa det hade vi hydrofor med en luftinjektor innan. Öppnar man borrhålet känner man ingen lukt.
Hej, har en djupborrad brunn jämte 111m till mitt ena hus med en tillrinning på 600tim/lite där har jag ingen lukt sedan 92 när jag borrade den brunnen. Sen lät jag borra en brunn till 50meter bort från andra. 150meter med en tim lit på 150. De första 2månaderna var vattnet perfekt ingen lukt eller nått. Är en hydropress till den nya brunnen
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.