Vatten & Avlopp
imported_Benno: [citat] Tips: ta en skrotbit av röret, gör ett streck med t.ex tuschpenna. Strecket läggs t.ex mot kanten på bockverktyget. Bocka skrotbiten i t.ex 90 grader. Lägg den bockade skrotbiten intill röret som ska bockas så böjen på skrotbiten hamnar där den slutliga böjen ska hamna. Dra ett streck på röret på samma ställe som på skrotbiten. Bocka på samma sätt och böjen hamnar
Danieln84: Töm brunnen, rengör den och installera ett uv-filter samt klorera den en gång så är bakterieproblemet ur världen. Men en grävd brunn hade varit ett orosmoment för mig oavsett. Det funkade bra här så länge jag var själv men nu med familj (högre vattenförbrukning) så sinade brunnen flera sensommar/höstar. Efter några år ledsnade vi och borrade en brunn. Har inte ångrat det en
biggan2000: Förra våren installerade en rörmokare en ny pump till vattnet i huset. Samtidigt flyttades den från sin tidigare plats till närmare bostadshuset. Tidigare var allt kopplat med pem rör men nu kopplade röris ihop allt med kopparrör. Se bilden. Direkt kände jag att vattnet inte smakade lika bra som innan. Och så småningom började det bli gul avfällning i handfat och duschkar. Idag när
ElisabethF: Hej! Vi ska isolera vattenledningarna under golvet i ett attefallshus. Ledningarna kommer upp ur marken och går in i badrum och kök. Vi funderar på att använda frigolit. Är det någon som har erfarenhet av detta eller har gjort något liknande på ett annat sätt? Tips tas tacksamt emot!
GVR4: Här är vi 5 hushåll som delar på en brunn/pump. Vi har en jetpump som ger 50/l per minut. Det har funkat i 20+ år iaf. Men vi har 2st 300l hydroforer så det kompenserar väl lite vid stora uttag. Men pumpen har aldrig inte räckt till.
Em_A: Själva ytterhöljet/plasten behöll vi, men det som var innuti bytte vi helt, vill minnas att det hade gått att köpa enstaka del istället. 2-300 tror jag, inga stora summor i alla fall. Klar värt det tyckte vi.
Metafor: [citat] Hej, ställer fråga på en gammal tråd: Hur gick det? Vi har just blivit med en likadan i ett gammalt hus. Den brummar vid påslag, (enfas, 1000 W) men värmer inte och det är sämre tryck i varmvattenkran än i kallvattnet.
Anna Nordström: [citat] [citat] Tack för att du skrev vad "kopplingen" hette. Har nu googlat lite och får helt enkelt antingen kapa alt göra sönder tryckskruven och montera en ny. Har nu hittat lösningen som funkar .
tergo: [citat] kolla så den sitter fast -gör rent - dra en sträng silikon runt- använd inte tvättstället på ett dygn
nova383: [citat] Nej jag gillade den inte heller, köpte den enklare purusplattan 2014 istället.
Demmpa: Det där är troligen en rensbrunn för avlopp/takavvattning/dagvatten/dränering. Storlek på röret? Ta bort beteckningen å lys ner i röret å se vad som är där nere, samtidigt spolar någon vatten i avloppet (någon minut), därefter spolar någon vatten i stuprör från taket/taken (någon minut) Edit: vi har sådana beteckningar till spolbrunnarna för både avloppet och dräneringen.
NRW: [citat] Haha, ajdå! Sorry! Vad skönt att det gick bättre för er brunn. Vi fick höra att så illa som vårt vatten blev är 1/100. Så förhoppningsvis är ni många som slipper brunt vatten.
Villa1949: Tack för era tips. Blev en snabblösning där jag grävde fram locken och la varsin platt sten över så är dom iallafall lite mer lättillgängliga än när dom låg begravda under gräsmattan.
Anonymiserad 263386: Hej. Jag undrar om man kan använda Bitum Tejp för att tätta vattenbrunnen från insidan. Jag vill helst inte kladda med gips eller bruk. Den grävda brunnen fungerar jätte bra, men efter extrem skyfall kommer det järn/mangan i vattnet, som sipprar in mellan betongringarna (2 och 3 uppifrån). En tömning av brunnen brukar rensa upp det, men jag skulle gärna förebygga detta genom att
Saerdna: (Såg att ämnet hamnade i fel kategori, kan admin flytta till "Värme allmänt" kanske?)
Blockat: Hahaha deprimerande nog har jag inte löst det ännu går bara och knackar lite på flödesvakten när jag ska duscha men har delat mekaniska delen och där verkar inte vara några problem alls. Har även smörjt och delat elektroniska delen utan någon förändring. Tippar själv att det är magneten som är avmagetiserad så den inte orkar trycka in brytaren fråns jag knackar på den
ErikFolke: Ska kolla era förslag, men inte just nu och återkommer. Tack så länge....
adamhadamh: Här kommer en lurig en för forumet. Vi bor i ett suteränghus (byggt '70) som består enbart av element med dessa vred på och som jag inte kan hitta någonstans på forumet eller Google...Som ni ser sitter det en svart hatt, under den ett plast-kugghjul med 10%% 30% etc ingraverat, som jag glömde fota, sedan är man på mässingen. Det är bergvärme i huset; NIBE Fighter 1215, som går "än
fuentes: Tack för alla svar! Har tagit i som en oxe och vill inte dra mer. Fortfarande dropp. Får dra på lite locher eller liknande och testa igen.
SågspånPappspikEternit: För permanentboende är den enda långsiktigt hållbara lösningen pump+hydrofor, om det finns plats. En rejäl 300 liters hydrofor gör en sån enkel sak som en dusch betydligt trevligare, jämfört med en liten hydropress där vattentrycket åker jojo. Om ni vill fortsätta gemensamt, gör en skriftlig överenskommelse. Vill ni ha varsitt går det också att lösa, men då är det nog separat
harry73: slamavskiljare och markbädd för 46tkr är inte så farligt. vad innebär grovåterställning av mark, och varför ingår det inte i själva grävning av rör och anläggning? Det behöver inte vara orimligt, men jag skulle vilja veta hur det ser ut före och efter grovåterställning av mark. 59tkr för att gräva ett ledningsschakt på 75m känns dyrt, framförallt om man redan har etablerat
Techse: Inte egentligen mer än att de tycker att det räcker. De har lagt även inkommande vatten bredvid spillvattenledningen, vilket jag vet är fel. Den ska ju definitivt ligga på frostfritt djup, 1,1-1,2m här i Skåne. De har gått med på att flytta ner inkommande vatten men jag vill att de lägger även spillvattenledningen djupare nu när de ändå ska gräva upp allt därav undrar jag om de
CatarinaM: Hej, Jag behöver komma i kontakt med en bra röris gärna i Kungsängen-Bålsta- området. Behöver hjälp med att dra en hel del rör och koppla ihop allt efteråt. Någon som har tips på någon bra som ni kan rekommendera? Tack på förhand! :-)
msjoberg: Hej! Lösningen kanske är busenkel, men vill bara stämma av innan jag gör nåt galet. Ny diskmaskin där avloppsslangen slutar i en gummikoppling. Den gamla var kopplad med en förlängning med vanlig slangklämma. Hur får jag ihop detta på ett bra sätt? Stoppa en kort bit med den gamla slangänden i gummikopplingen, spänna fast med slangklämma och skarva den gamla biten likt tidigare?
prototypen: [citat] Silikon sitter YTTERST dåligt på plast. Protte
b_hasse: Stängdes vattnet av ute vid gatan? Det kan tydligen lossa en massa rost/avlagringar. När det gjordes hos oss kom det in en massa skit i vårt vatten, men inte under 7 veckor. När jag såg missfärgningen satte jag igång alla kallvattenkranar i hela huset på max, tills vattnet såg ut som det skulle. Jag minns inte hur lång tid det tog. 20 minuter kanske? Jag öppnade inte varmvattenkranarna
Demmpa: Det är någon som har monterat en blindplugg/propp i blandaren, den ska inte sitta där, men hur det blir när blidpluggen tass bort vet jag inte. [bild]
Vector: Ja .. man har ju sett att antalet offertförfrågningar har ökat markat på jobbet. Allt från att byta ut 2 meters galvrör i källare till byta en termostatventil på ett element. Å jag kan då säga att sådana jobb blir lidande då det är mycket enklare för firman att bara ta dom jobb som kommer in på löpande jobb. Men för vi montörer vore det bättte med fastpris jobb så kunden inte