L
Leif i Skåne: Det bör fungera utmärkt. Det har ingen betydelse var i ledningsnätet hydroforen står om man bortser från strömnings motstånd i ledningar. I ditt fall är det en fördel att vatten går den kortaste vägen.
1 svar · 1,2k läst
J
Joddelof: Nån fråga till men TACK alla för hjälpen hittills! Samlade lite mod till mig och drog hårdare och då kom allt upp, matta kvar utan vidare släpp jmft innan. Åkte inom vvs-butiken på vägen hem också och visade sig att jag fått tag på bra ersättning eftersom avloppsröret inte alls stack upp nåt ovanför golvet. Se bilder igen. Nu återstår nån fråga: Nya anslutningen - antar att
9 svar · 3,1k läst
·
G
GPK: [citat] [bild] [bild] Har nu krökt nästan alla bockar från VVB till fördelarna. Ska bara avsluta med att fråga igen om packningar och lin enligt tidigare fråga. Blev några skrynklor på några bockar men gissar det bara är skönhetsfel och gör ju inget här i maskinrummet. Lite trångt att slutligen dra kopplingarna men hoppas det ska gå bra.
5 svar · 4,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Ja du har rätt, det var dåligt med internetbutiker som har dessa upplagda. Jag hittar denna: https://hemmatema.se/vvs/rordelar/rordelar-kopparror/lk-68-22x15-form-set/ https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/22x15-conex-formsats-lk-68.html
9 svar · 3,5k läst
·
K
Keegan: Vi ringde vvsare. De trodde också backventilen. De hade dock inte tid förrän om två veckor men vi får stänga av pumpen på natten och låta bli att spola efter nattliga besök på dass och använda handsprit efter ev besök. Så slipper vi vakna av ljudet i alla fall
5 svar · 1,8k läst
J
Jin_js: Nu har jag haft folk här som har spolat och gått in med kameran rören samt brunnen utanför, allt såg bra ut dräneringsrören samt brunnen. Det för mig inte klokare :/ visst kan vi bygga ett tak men kommer det att lösa grund problemet?
4 svar · 1,0k läst
·
S
Stefan1972: [citat] det troligaste är väl att ventilen kommer från Biltema kanske? Om den nu är bytt till nåt avvikande......
3 svar · 3,0k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Makadam behöver inte paddas. Läs ”Paddningstråden”. Som tryckutjämning har jag sett 2-4 (flis) användas runt röret.
4 svar · 1,8k läst
C
clippan: Tack för era svar, nu har jag den info jag behöver
3 svar · 1,0k läst
·
D
Daniel 109: Är det någon märkbar skillnad på cirkulationspumpar? Jag harven grundfos UPS 25-40. En vanlig dum pump med två hastigheter. Ventilerna i kopplingarna läcker (inget konstigt tyvärr). Då funderar jag på om det är värt att byta pumpen fast den fungerar. Om man nu byter, är det skillnad på pump och pump eller är alla moderna pumpar likvärdiga. Blir det märkbar skillnad på ljudet?
0 svar · 516 läst
R
Relining: Väljer du strumpmetoden med material som är testat och godkänt enligt CR 072 så är den tekniska livslängden 50 år, precis som ett plaströr du köper i butik. Garanti får du dock sällan längre än vad ABT säger och det är 5+5 år. Precis som med röret du köper i butik. Har du en avluftning på tak, kanske synlig på vind, och ett synligt avloppsrör i källare så bör inte åtkomst
14 svar · 5,1k läst
Y
yehor: [citat] Tack, det verkar passa! Måste bara köpa längre kopplingar
2 svar · 1,4k läst
·
Tååmten
Tååmten: Funkade med Trio Perfekta-kopplingen. Tackar så mycket, hade inte tänkt på den lösningen själv.
10 svar · 2,9k läst
·
L
Lind_77: Har ingen vidare VA-kunskap så lika bra att fråga: Har nyligen köpt ett äldre timmerhus där tidigare ägare installerat en toalett med vad jag förmodar är en vakuumventil. Är det normalt att en sådan ”sörplar” ganska högljutt vid varje spolning? Jag förstår att den måste dra in luft men förvånades av hur mkt den låter.
0 svar · 1,8k läst
·
I
itscire: John Guest kopplingar kallas dom när jag använder dom till mina ölfat. Kan köpas på hembryggningsbutiker tex
7 svar · 1,7k läst
·
M
mgranbom: Jag monterade ljuddämpade (blå) plaströr när vi renoverade men kan inte säga att det gjorde någon större skillnad. Över köket satte vi Biltemas ljuddämpningsmatta och gips, funkar jättebra. /M
36 svar · 15,7k läst
·
J
Joachim-67: Tack för det !
2 svar · 1,2k läst
·
G
GPK: Nu ör huset klart för inkoppling av PEX fördelare och VV beredare. jag har plockat ihop så jag får 5 kallvatten och 4 varmvatten som kopplas med PEX kopplingar i fördelarna. Har monterat avstängning enligt bild samt ingående vatten från 25mm PEM rör. Till beredaren ska jag nu kröka 15mm kopparrör. Innan jag böjer klart dessa önskar jag få kommentar om jag tänkt rätt med dessa
0 svar · 2,5k läst
·
Bror-Gustav Järnström
Bror-Gustav Järnström: [citat] Det var någon som skrev här att sidovattnet skall köras tillbaka till brunnen.De är ju korkat.
19 svar · 9,3k läst
Demmpa
Demmpa: Skarva med muff med invändig gänga blir bra, kom bara ihåg att rispa gängorna på prk’n innan du lägger på kitt-lin-kitt.
1 svar · 1,5k läst
·
E
evalottis: Hejsan Har dragit en kulvert till ett gårdshusbygge ifrån bergvärmepumpen i teknikrummet. Den går ut genom ytterväggen och ner i marken. Skulle behöva dölja kulverten på väggen. Har sett att grannarna dolt sina fjärrvärmerör med en typ av plåthuv för att dölja genomförningen. Jag får väll ta hjälp av en plåtslagare att fixa en huv som täcker, men tycker det borde finns
0 svar · 684 läst
jonmo
jonmo: [citat] Den är avstängd sedan länge.
2 svar · 1,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Elekro-vetsad slang är ju alltid det bästa, absolut! Men det är väldigt vanligt att kallvatten i mark skarvas med PRK.
5 svar · 4,4k läst
·
prototypen
prototypen: Mät diameter och hör med VVS butik. Protte
3 svar · 1,3k läst
·
R
Rikard HT: Ja, det är väl egentligen min slutsats också även om fräsmallen är köpt för rätt dimension, 200 cc, och jag fräst enligt instruktion från tillverkaren. Lösningen blev att jag fick ta fram överhandsfräsen och fräsa spåren lite djupare i vändningarna så att jag får ser slangen ordentligt.
10 svar · 1,2k läst
·
foreman
foreman: Hej, I mark är PEM-rör lämpligast, med tillhörande PRK-koppling. Du kan välja mellan att sätta utvändig värmekabel på röret, eller invändig sådan. Sätter du utvändigt behöver du inte ta hänsyn till eventuella kopplingar. Invändig värmekabel kan (ska) inte dras igenom en eller flera 90 graders vinklar. I mark isolerar du med markskiva ovan ledningen, och där det eventuellt går
1 svar · 895 läst
PellePeps
PellePeps: Nu är det klamrat också. De som varit oroliga för det kan sova lugnt nu. (Det kanske mest har varit jag själv...) [bild]
18 svar · 10,3k läst
·
T
Tosel: Relina ledningar i bottenplattan istället för att bila ur och byta. Arbetet tar 4-5dgr. Se till att upphandla strumpmetoden, inte beläggning.
4 svar · 3,0k läst
Krilleman
Krilleman: Använd korrekt glidkoppling, undvik "fasta" lösningar i avloppsinstallationer som du spånar på i inlägg #2. Du kommer ångra dig! Det går att snåla på mycket, men många har ångrat sig djupt när man står med skägget i brevlådan.
2 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.