I pannrummet står en CTC Safir 300 varmvattenberedare, den är från 2005. Igår blev vattnet i kranarna kallt. Kollade smältsäkringen/kalkvakten(?) som hade gått. Fanns en ny fasttejpad på insidan av luckan så bytte den och gjorde rent elpatronen som hade viss påbyggnad av kalk längst ner mot själva kontaktpluggen om ni förstår. Det försvann ju lite vatten medan jag höll på att göra rent men inte så farligt. Satte igång allt och spolade i någon kran så luften försvann, i morse var allt bra igen, tar ju 9h att värma vattnet från "noll" enligt manualen.

Men! Nu efter en hel dag med varmvatten när man tvättat händerna osv, även om det inte gått åt massor, verkar det vara något annat som är tokigt. Det kommer bara kallt vatten i kranarna. Smältsäkringen är hel och all annan ström också för det är varmt i själva pannan. Det känner man på ventilhuset om man låter vatten strila i nån kran medan inloppsventilen är stängd. Men så fort jag öppnar på kallvattnet till VVB går det direkt och "bypassar" ut i varmvattenledningen (BV på ventilhuset på bilden).

Kan det vara min blandningsventil som är trasig, också? Det sitter en LK548 direkt under VVB.

Bara att byta eller vad ska jag göra nu?

• LK548 blandningsventil i mässing för varmvattenberedare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer VV när inloppet är stängt ???? går då säkert runt i någon termostatblandare, du har en ratt på vänster sida , det är termostaten för VV 55C ska den vara på. Nu när du har bökar runt i VVB så kan det kommit skit i den. Prova först med att ha VV-kran öppen en del och vrid på vredet från plus till minus och samtidigt knacka lite hårt på metallen så kanske skiten lossnar, prova och kom tillbaka om det hjälper, annars får man göra på ett annat sätt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.