499 läst · 2 svar
499 läst
2 svar
Hydrofor/pump som fått spatt
Byggnadsvårdare
· Värmland
· 10 inlägg
Hej
Är det ngn som har en bra idé på varför motorskyddet till min pump slår ifrån ofta? Det började när vi bytte VVB, från 60 till 300 l. Ja, vi använder mer vatten nu, men det kan sluta fungera på natten när ingen använder ngt alls.
Trycket i hydroforen går i botten, allt vatten försvinner. Jag slår på knappen på motorskyddet, hydroforen fylls upp, den står sen och slår mellan 250 (sätts på) och 450 (slår av) några ggr, sen slår motorskyddet till och allt börjar om. Det upprepas 10-20 ggr, sen funkar allt ett tag.
Vad är problemet? För mkt el lite luft i tanken?
Det läcker inte någonstans. Problemet uppstod som sagt precis då den nya VVB installerades.
Är det ngn som har en bra idé på varför motorskyddet till min pump slår ifrån ofta? Det började när vi bytte VVB, från 60 till 300 l. Ja, vi använder mer vatten nu, men det kan sluta fungera på natten när ingen använder ngt alls.
Trycket i hydroforen går i botten, allt vatten försvinner. Jag slår på knappen på motorskyddet, hydroforen fylls upp, den står sen och slår mellan 250 (sätts på) och 450 (slår av) några ggr, sen slår motorskyddet till och allt börjar om. Det upprepas 10-20 ggr, sen funkar allt ett tag.
Vad är problemet? För mkt el lite luft i tanken?
Det läcker inte någonstans. Problemet uppstod som sagt precis då den nya VVB installerades.
Om pumpen slår på och av ofta, som jag tolkar din beskrivning med enstaka sekunder mellan, då har du troligtvis alldeles för lite luft i hydroforen. Pumpen ska gå länge och sällan för att må bra, och för det krävs en stor luftkudde i hydroforen.
Ser du vattennivån i tanken? Nivån ska vara någonstans runt halvfull, gärna en bit under halv när pumpen ska slå till och strax över halv när pumpen slår ifrån.
Ser du vattennivån i tanken? Nivån ska vara någonstans runt halvfull, gärna en bit under halv när pumpen ska slå till och strax över halv när pumpen slår ifrån.
Byggnadsvårdare
· Värmland
· 10 inlägg
Tack för svar!Om pumpen slår på och av ofta, som jag tolkar din beskrivning med enstaka sekunder mellan, då har du troligtvis alldeles för lite luft i hydroforen. Pumpen ska gå länge och sällan för att må bra, och för det krävs en stor luftkudde i hydroforen.
Nej, röret är fullt nu.
Tanken är rätt ny, två år, pumpen är sex år, och allt har fungerat tills VVB sattes in, även om vi behöver fylla på ibland. Såhär har den dock inte betett sig tidigare. Vi brukar märka att det behöver fyllas på genom att vattnet i kranarna pulserar.
Några tips på enklaste sättet att fylla på luft? Jag vet hur man gör, men jag tänkte om det finns ngt smidigare sätt. (Vi brukar tömma tanken med nippel, sen blåsa lite med oljefri kompressor, sen slå på pumpen.)
Varför minskar luften i tanken? Kan det läcka luft? Ska man behöva fylla på luft 2ggr/år?
Liknande trådar
-
Brunn/hydrofor/pump mysko tryckfall/vattenläcka?
Fritidshus -
Två hydroforer till en brunn (pump sitter i brunnen) - funkar det?
Vatten & Avlopp -
Hydroforpump slår ifrån ofta
Vatten & Avlopp -
Hydrofor/Hydropump gör korta och snabba pumpningar
Vatten & Avlopp -
Fått en helt feldimensionerad värmepump installerad
Frågor om juridik och fastighetsrätt