Magrand Magrand skrev:
Vad använde du för att proppa 5/8
Befintlig koppling som det tidigare röret satt i, och en plugg som fyllde ut hålet där det tidigare röret satt och som var konformad i andra änden som passade bra några millimeter in i röret som skulle tätas. Ren tur att jag lyckats samla på mig tillräckligt med lösa VVS-prylar, men det är ingen gedigen samling så det var ren tur. Lätt panik innan jag kom fram till den lösningen och hela huset var utan vatten :)

Kan inte alla termer men hoppas du är med på vad jag menar!

Bernieberg Bernieberg skrev:
Det låter vettigt! Mät mellan bef. anslutningar när de är så långt ifrån varandra som flexen medger. Trä på kopplingarna på ditt rör och mät mellan ändarna på kopplingarna och kapa bort mellanskillnaden.

Har du kollat att övergångskopplingarna passar på båda sidor på det befintliga?
Varför så långt ifrån varandra som flexen medger?

H HuvudetPaSpiken skrev:
Varför så långt ifrån varandra som flexen medger?
När du gängar på övergångskopplingen på Securex-änden tappar du lite av nya rörets instick. Och flexen kan ta bort lite av det tappet så det minimeras

Nu så är röret och kopplingarna snart på plats! Ingen av övergångskopplingarnas muttrar går ju fritt, hur ska jag skruva dit dom mot befintliga röret? Alltså, när jag skruvar på övergångskopplingen så följer röret med. Om jag förstår tidigare information rätt, så håller jag då mot med en annan skiftnyckel och så att säga skruvar isär klämringskoppligen en liten bit.

Du väntar med att dra åt muttrarna på klämringssidan tills du har gängat på kopplingarna på Securexen. Röret är då bara instucket i kopplingen och behöver inte rotera med. När du sen drar åt muttrarna håller du emot på kopplingsdelen.

• Gilla
HuvudetPaSpiken
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Du väntar med att dra åt muttrarna på klämringssidan tills du har gängat på kopplingarna på Securexen. Röret är då bara instucket i kopplingen och behöver inte rotera med. När du sen drar åt muttrarna håller du emot på kopplingsdelen.
Ahaaaaa. Det är så man gör :) Tack!

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Då så var det fixat. Och så lärde jag mig en hel del nya saker på vägen :) Stort tack för all hjälp!

• Gilla
Johhhan
  • Laddar…
Snyggt jobbat!

• Gilla
HuvudetPaSpiken
  • Laddar…
Magrand Magrand skrev:
Vad använde du för att proppa 5/8
En bild säger mer än tusen ord:

En rostig och sliten mutter bredvid en avbiten bult på ett vitt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Magrand
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.