6 393 läst ·
38 svar
6k läst
38 svar
Vilken övergångsnippel behövs och vart hittar jag den?
Befintlig koppling som det tidigare röret satt i, och en plugg som fyllde ut hålet där det tidigare röret satt och som var konformad i andra änden som passade bra några millimeter in i röret som skulle tätas. Ren tur att jag lyckats samla på mig tillräckligt med lösa VVS-prylar, men det är ingen gedigen samling så det var ren tur. Lätt panik innan jag kom fram till den lösningen och hela huset var utan vattenMagrand skrev:
Kan inte alla termer men hoppas du är med på vad jag menar!
Varför så långt ifrån varandra som flexen medger?Bernieberg skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Nu så är röret och kopplingarna snart på plats! Ingen av övergångskopplingarnas muttrar går ju fritt, hur ska jag skruva dit dom mot befintliga röret? Alltså, när jag skruvar på övergångskopplingen så följer röret med. Om jag förstår tidigare information rätt, så håller jag då mot med en annan skiftnyckel och så att säga skruvar isär klämringskoppligen en liten bit.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Du väntar med att dra åt muttrarna på klämringssidan tills du har gängat på kopplingarna på Securexen. Röret är då bara instucket i kopplingen och behöver inte rotera med. När du sen drar åt muttrarna håller du emot på kopplingsdelen.
Då så var det fixat. Och så lärde jag mig en hel del nya saker på vägen
Stort tack för all hjälp!
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Snyggt jobbat!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilken typ av koppling behövs för gashäll
Fjärrvärme & Gas -
Vilken övergångsnippel ska jag ha?
Vatten & Avlopp -
Vilken del av flotör behövs?
Badrum -
Vilken sorts brunn behövs för att montera backventil under mark
Vatten & Avlopp -
Vilken stödutrustning behövs för att installera ett solcellssystem på balkongen?
Solceller, Solfångare, Solenergi