Hej!

Ny medlem, och första inlägget! :)

Kort inledning är att jag totalrenoverar ett hus, i princip är det rent in på stommen.
Så allt med el, vatten och avlopp är rensat det med.

Badrummen var pyttesmå innan, och blir större nu genom rivning av gammal vägg och bygge av nya väggar med större yta som följd.

I källaren kommer allt med vatten hanteras, alltså inkommande kallvatten och värmning till varmvatten.

Badrummen ligger ovanpå varandra på BV och ÖV, detta gör att jag kan gå med lodräta rör ner i källaren.
Min tanke var innan att jag skulle dra vatten till en fördelarlåda i varje badrum, och sen kromat utanpå väggen.
Men snyggast är ju att ha infällt vatten..
Är det godkänt att dra rör i rör lodrätt i väggarna och bara sticka ut där blandare och toastolar ska stå?
Det blir en himla massa slang ner i källaren, men det gör mig inget, där ska tekniken bo ändå.
Två handfat, två duschar, två toaletter och ett badkar. Bör bli 12 rör ner.

Tänkte köra med LK PE-X 16mm:
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-universalror-pe-x-16x2-0-rir-50m/

Johhhan
Det finns ju också möjligheten att ha en väggfördelare i varje badrum, från vilken de olika anslutningarna kan dras i väggen till respektive slutdestination.

Ja absolut! Det spar massor och möjliggör VVC kan gärna vill ha.

Mennjag trodde man inte fick ha slang i väggen?
Vågrät dragning alltså.
Men det kanske jag rör ihop med nåt annat..?

Johhhan
Det viktiga är att inte ha några dolda kopplingar i väggen, annars ska det gå bra.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Det får du, men inga dolda skarvar eller koppling.

Gu så bra!

Tycker ni isolerad RiR ger nåt mervärde?

F FormerMazda skrev:
Gu så bra!

Tycker ni isolerad RiR ger nåt mervärde?
Inte i innerväggar

Fördelarskåp var ingen billig historia, snacka om att ta betalt för man kan!
Det är faktiskt billigare att dra slang ner i källaren och ha öppen fördelning där..

Men, man ska väl göra som man bör.
Vad jag inte förstår är vad för "storlek" jag ska ha?
Jag läser om LK UNI 350 att den har 5 uttag. Betyder det fem RiR totalt som kan gå in i skåpet endast.
Eller 5st uppe och 5st nere?
Eller 5 grupper med varmt och kallt samt stam in och ut?

Bifogar en princip på vad jag vill ha på varje plan, vilken storlek på skåp behöver jag då?

• Schematisk bild av vattenledningar för en byggnad med planerna KV, BV och ÖV, inklusive fördelning till bad, WC och tvättställ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svarar mig själv här, för när jag kikar på LK prefab så finns det med 5 KV och 3 VV ut, detta i en 350 låda.
Medan 8 KV och 5 VV behöver 550 låda.

Och jag antar att man kan gå vidare uppåt med en stam oavsett låda.

Så för mig borde det räcka med 2st 350 lådor.
Då var det bara resten kvar.. :D

Jag har ritat lite i helgen, det välrenommerade CAD-programmet MS Paint har jobbat hårt! :rofl:

Det blir en del prylar, men nu tror jag det är komplett och möjligt att få ihop med detta.
Prylarna ska sitta i varsin 350-låda. Jag TROR det är komplett.

Har skickat fråga till lokal rörfirma om att köpa rådgivningstid av dom. Får se hur sugna de är.

• Enkel ritning av ett VVS-system skapat i MS Paint med flera röranslutningar och komponenter.
    Skapa konto
  • Schematisk bild av VVS-ritning skapad i MS Paint med färgkodade rör och olika komponenter för bad, dusch och WC.
    Skapa konto
  • Gilla
Johhhan
  • Laddar…
Om du har en kommod som döljer installationen går det bra att göra fördelningen utanpåliggande så slipper du ha låda. Då tätar tätskiktet mot respektive rör istället för mot lådan.

Usch och fy, plockade ihop en varukorg på rinkaby rör med ovan delar, det summerar till 10600kr.
Bara för fördelningslådorna.

Drar jag ner all slang till källaren och sätter öppen fördelare på vägg där så sparar jag 7000kr.

Men det kanske är värt 7000kr för att få VVC och vad som känns bättre med fördelarlådor.
Det är ju kanske småpengar i sammanhanget.

Bernieberg: Ska förvisso ha kommod både uppe och på bottenvåning, men tror inte jag vill ha alla grejer där i, det finns nog annat att fylla det med. Jag tackar för tipset, och det övervägdes allt. :)

Du kan ju ha ett skåp på vån 1 som fördelar uppåt och ha utanpåliggande fördelare till övre badrummet, tex bakom kommoden.

Lådorna är verkligen hutlöst dyra med tanke på hur enkla de är.

Vad är det du tycker känns bättre med skåp (bortsett att det möjliggör VVC jmf med källaren)?Om källare betyder typ pannrum så tycker jag det känns bättre än fördelarskåp. Man slipper en ändå ganska markant och synlig detalj i badrummet och det blir ett ställe mindre där tätskiktet ska ansluta.

Men jag förespråkar fortfarande utanpåliggande fördelare i badrummet. Tar inte så stor plats. Vatette har kommit med en variant V6 som verkar bra, den hade jag valt om den fanns när vi gjorde badrum.

Två utanpåliggande Vatette V6 fördelare för badrum, en med rött handtag och en med blått.
Skapa konto

Det är ju för och nackdelar med alla lösningarna.
Jag ska, för mig också, försöka lista mina för och nackdelar med de olika lösningarna.

Rakt ner i källare, fördelare där:
+ Billigast
+ Minst hål i tätskikt, enkelt åtkomst i källaren
- Ingen VVC
- Okonventionell känsla i utförandet

Fördelarlådor i bägge badrummen
+ VVC
+ Konventionell lösning
- Dyrt!
- En lucka i väggen (går förvisso måla i maskerande kulör)

Fördelarlåda endast ett badrum
+ Billigare, men inte billigt
+ VVC om lådan sätts på ÖV
- Blir en stor låda

Fördelare på vägg, gömd i kommod
+ Billigare än lådor
+ VVC
- Tar plats i kommod
- Massor hål i tätskikt

Så summerat står det för mig mellan två lådor, eller slang ner i källaren.
VVCn väger tungt, men samtidigt kanske väntetiden på varmvatten inte är så farlig, det är 16mm PE-X som från beredaren i längsta fall blir uppskattningsvis 7meter kanske.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.