Har en sommarstuga där avloppsinstallationen är +50 år gammal.
Toaletten har egen sluten tank med korrekt avluftning upp genom taket på huset och funkar bra.
BDT-avloppet har egen infiltration MEN avluftning saknas - inte ens vakumventil finns som kan släppa in luft.
Vakumventil bör ju inte användas på enskilda avlopp.
Vi skall byta till en modern slamavskiljare för BDT-avloppet och tänkte då rätta till avsaknaden av avluftning/ventilation.
Det blir svårt (i praktiken omöjligt) att dra en separat avluftning upp genom taket för BDT-avloppet.
Är det något som talar emot eller hindrar att man utnyttjar samma avluftningsrör som används för den slutna tanken?
Ett annat alternativ skulle kunna vara att sätta en spolbrunn strax utanför där BDT-avloppet går genom husgrunden och istället för ett lock sätta en ventilationshuv på röret...?
Finns väl iofs en risk för lite lukt även om det bara är gråvatten-avlopp, så spolbrunnen/avluftningen bör kanske i så fall sättas en bit från huset.

Ingen på forumet som har koll på om det är OK att använda samma avluftning till både den slutna tanken och slamavskiljaren på BDT-avloppet...?

Claes Sörmland
Det går att använda samma avluftning. (Enda risken är ändrade luftflöden men det märker du ju om det börjar lukta kring tanken.)

• Gilla
doubleH
  • Laddar…
B byabin skrev:
Jag är ingen expert på ämnet, men tror inte det är något problem med alternativ lösning. "Bäst" är väl att sätta avluftningen i systemets högpunkt, men går inte det så sätt det som det passar.

Själv kommer jag sätta avluftning mellan brunnen och huset, över tak (utanför huset).

[länk]
Att sätt en avluftning mellan huset och slamavskiljaren är inga problem att få till, men inte med ett rör upp över tak.
Då skulle vi få ett rör framför vardagsrumsfönstret...
Lutar nog åt att jag kopplar på mig på septitankens avluftning.
Avloppsröret för BDT kommer att gå bredvid luftningsröret för septitanken nere i källaren.
Så rent praktisk är det inga problem att koppla BDT-avluftning via den befintliga avluftningen för toaletten.
Frågan är om det är lämpligt/OK att göra så.
Gillar iofs iden med en avluftning utanför huset. Den skulle gå att använda även som spolbrunn om behövet uppstår.
Men då hade det få bli ett kort rör på säg 40-50cm - med risk att det kan lukta lite. Iofs bara BDT, men även härsket fett mm kan lukta skunk.

Kan inte se att det skulle vara några problem att dela luftning. Det som nämns som risk är luftvandringar mellan delarna och det värsta är väl då att toaluft vandrar in i BDT-rören i ogynnsamma fall. Men du lär ju ha vattenlås där och så länge systemet är intakt kommer det inte utgöra något bekymmer och i vilket fall tror jag skorstenseffekten (nedan) ser till att det är osannolikt att så sker.

Det som nämns som nackdel vid utanpåliggande montage som jag tänker göra är att "skorstenseffekten" blir sämre, framförallt när det är kallt ute. Det blir alltså sämre drag i rören eftersom luften då inte värms upp "inomhus" och stiger. I ditt fall låter det som fördelaktigt att ansluta till toaluftningen om denna går inomhus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.