Hej!

Jag fick hjälp med att koppla ihop ett avloppsrör och jag frågade killen:
"Du tog väl bort svampen som låg i röret som skydd mot skräp?"
"Ja då", svarade han.

Nu har vi gjutit golvet och av någon anledning så fick jag för mig att testa så att vattnet rann ut som det skulle ... Tvärstopp!
Stoppet sitter 3 meter bort från närmsta ställe jag kommer åt och på exakt det ställe där svampen satt och där han kopplade ihop rören. :(
Jag har testat sådana där rensrör som är som spiraler. Jag vevade och vevade och kom faktiskt igenom vilket tyder på att det är något mjukt, men det sitter där det sitter och vattnet sipprar bara igenom.

Jag vill helst inte bila upp golvet som ni förstår. Jag har googlat efter lång gripklo, men hittar ingen på 3 meter. Röret är bara 75mm i diameter så den tryckluftsgripklo jag hittade online funkar inte heller (var för 100mm).

Precis ovanför stoppet är det ingen betong i en fyrkant så jag kan sticka ner handen och ta på röret, men det går ju inte att borra upp röret och sedan laga det igen väl? (Vanligt grått plast-avloppsrör.)

Någon som har några kloka råd hur jag ska få bort svampen?
Precis efter där den ligger är det en böj så bäst vore om det gick att dra den tillbaka 3 meter eller finfördela den i bitar kanske. Eller går det att ta hål i avloppsröret och laga det igen?

Är så ledsen över att jag inte gjorde det själv eller dubbelkollade allt innan vi började gjuta. Så gräma mig gör jag väldigt bra.
Hoppas någon har lösningen. :)
 
Kommer du åt från andra hållet kanske du kan blåsa med tryckluft?
 
Nånting som löser upp svampen, kaustiksoda kanske.. Bara en tanke!
 
J Joonazz skrev:
Kommer du åt från andra hållet kanske du kan blåsa med tryckluft?
Jo, det gör jag, men det grenar sig efter stoppet så då behöver jag plugga igen en annan ledning. Värt att försöka i alla fall.
Tack!
 
M MangePainter skrev:
Nånting som löser upp svampen, kaustiksoda kanske.. Bara en tanke!
Löser det upp en hel tvättsvamp?
 
MrJay
Jag är lite osäker om detta är ett gott råd men det borde gå att hälla i syra som löser upp svampen?

Edit: Ser nu att någon hann före med förslaget.
 
Precis ovanför stoppet är det ingen betong i en fyrkant så jag kan sticka ner handen och ta på röret, men det går ju inte att borra upp röret och sedan laga det igen väl? (Vanligt grått plast-avloppsrör.)

Borde fungera, tar du hålet på ovansidan kan du sedan limma på en lite större plast motsvarande den du kapade bort. Är det ett 110-rör så rinner det bara vatten i botten på det.
Alternativt att kunna kapa och sedan trå på skjutmuffar., beror helt på storleken på hålet du har i fyrkanten.
 
Kan du kanske få med en lina m en fiskekrok el liknande med renswiren? Om den kommer igenom svampen kanske den kan dra tillbaka den? Ev en spets m ”hulling” som fälls ut på tillbakaväg.
Alt någon slags korkskruvsanordning som kan vridas in i svampen o sedan dra den med sig
 
  • Gilla
Tummenmittihanden80
  • Laddar…
Aleta Aleta skrev:
Löser det upp en hel tvättsvamp?
Prova på en lös tvättsvamp.
 
A AndersS skrev:
Precis ovanför stoppet är det ingen betong i en fyrkant så jag kan sticka ner handen och ta på röret, men det går ju inte att borra upp röret och sedan laga det igen väl? (Vanligt grått plast-avloppsrör.)

Borde fungera, tar du hålet på ovansidan kan du sedan limma på en lite större plast motsvarande den du kapade bort. Är det ett 110-rör så rinner det bara vatten i botten på det.
Alternativt att kunna kapa och sedan trå på skjutmuffar., beror helt på storleken på hålet du har i fyrkanten.
Röret är bara 75 och det går bara att komma åt översidan så inga skjutmuffar tyvärr.
Men om det går att limma så får jag göra det om inget annat hjälper. Vilket lim skulle du rekommendera i så fall?
 
B Boolean skrev:
Kan du kanske få med en lina m en fiskekrok el liknande med renswiren? Om den kommer igenom svampen kanske den kan dra tillbaka den? Ev en spets m ”hulling” som fälls ut på tillbakaväg.
Alt någon slags korkskruvsanordning som kan vridas in i svampen o sedan dra den med sig
Har också tänkt på spets med hulling eller något som fäller ut sig när det väl är igenom. Men vad?
Fiskekrok kan jag testa men jag undrar om svampen håller ifall man drar med den.
 
Sittställning
Aleta Aleta skrev:
Hej!

Jag fick hjälp med att koppla ihop ett avloppsrör och jag frågade killen:
"Du tog väl bort svampen som låg i röret som skydd mot skräp?"
"Ja då", svarade han.

Nu har vi gjutit golvet och av någon anledning så fick jag för mig att testa så att vattnet rann ut som det skulle ... Tvärstopp!
Stoppet sitter 3 meter bort från närmsta ställe jag kommer åt och på exakt det ställe där svampen satt och där han kopplade ihop rören. :(
Jag har testat sådana där rensrör som är som spiraler. Jag vevade och vevade och kom faktiskt igenom vilket tyder på att det är något mjukt, men det sitter där det sitter och vattnet sipprar bara igenom.

Jag vill helst inte bila upp golvet som ni förstår. Jag har googlat efter lång gripklo, men hittar ingen på 3 meter. Röret är bara 75mm i diameter så den tryckluftsgripklo jag hittade online funkar inte heller (var för 100mm).

Precis ovanför stoppet är det ingen betong i en fyrkant så jag kan sticka ner handen och ta på röret, men det går ju inte att borra upp röret och sedan laga det igen väl? (Vanligt grått plast-avloppsrör.)

Någon som har några kloka råd hur jag ska få bort svampen?
Precis efter där den ligger är det en böj så bäst vore om det gick att dra den tillbaka 3 meter eller finfördela den i bitar kanske. Eller går det att ta hål i avloppsröret och laga det igen?

Är så ledsen över att jag inte gjorde det själv eller dubbelkollade allt innan vi började gjuta. Så gräma mig gör jag väldigt bra.
Hoppas någon har lösningen. :)
https://www.smarttools.se/product/a...cEx7IUk7o2c6eq2KjfebM-x3Zb-Cij2RoCWSUQAvD_BwE

Snurra in svampen och dra ut den.
 
Höghus Höghus skrev:
Jag hade provat att göra en liten vass krok i änden på najtråd.
[länk]
Sedan trycka in och försöka fiska upp svampen.
Kaustiksoda lär inte påverka den, om det inte är en äkta svamp.

/Höghus
Najtråd var nytt för mig!
Är den mjuk att jobba med? Jag har en 90 graders böj innan jag kommer ner i den raka delen.
 
Sittställning Forlowt skrev:
[länk] Shopping&utm_campaign=Google&utm_medium=cpc&utm_term=2811&gclid=CjwKCAiAtdGNBhAmEiwAWxGcUgzcf_MrwPkrYdIfffr-cRcEx7IUk7o2c6eq2KjfebM-x3Zb-Cij2RoCWSUQAvD_BwE

Snurra in svampen och dra ut den.
Har testat med en liknande och det var den som tog sig rakt igenom, men den hakar inte fast utan glider bara tillbaka när jag drar tyvärr.
Skulle behöva vara lite mer korkskruv som jag fick förslag på lite högre upp.
Vet du om det finns någon som är mer så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.