9 752 läst ·
65 svar
10k läst
65 svar
Tvättsvamp kvar i avlopp - någon med bra tips?
Sida 1 av 5
Hej!
Jag fick hjälp med att koppla ihop ett avloppsrör och jag frågade killen:
"Du tog väl bort svampen som låg i röret som skydd mot skräp?"
"Ja då", svarade han.
Nu har vi gjutit golvet och av någon anledning så fick jag för mig att testa så att vattnet rann ut som det skulle ... Tvärstopp!
Stoppet sitter 3 meter bort från närmsta ställe jag kommer åt och på exakt det ställe där svampen satt och där han kopplade ihop rören.
Jag har testat sådana där rensrör som är som spiraler. Jag vevade och vevade och kom faktiskt igenom vilket tyder på att det är något mjukt, men det sitter där det sitter och vattnet sipprar bara igenom.
Jag vill helst inte bila upp golvet som ni förstår. Jag har googlat efter lång gripklo, men hittar ingen på 3 meter. Röret är bara 75mm i diameter så den tryckluftsgripklo jag hittade online funkar inte heller (var för 100mm).
Precis ovanför stoppet är det ingen betong i en fyrkant så jag kan sticka ner handen och ta på röret, men det går ju inte att borra upp röret och sedan laga det igen väl? (Vanligt grått plast-avloppsrör.)
Någon som har några kloka råd hur jag ska få bort svampen?
Precis efter där den ligger är det en böj så bäst vore om det gick att dra den tillbaka 3 meter eller finfördela den i bitar kanske. Eller går det att ta hål i avloppsröret och laga det igen?
Är så ledsen över att jag inte gjorde det själv eller dubbelkollade allt innan vi började gjuta. Så gräma mig gör jag väldigt bra.
Hoppas någon har lösningen.
Jag fick hjälp med att koppla ihop ett avloppsrör och jag frågade killen:
"Du tog väl bort svampen som låg i röret som skydd mot skräp?"
"Ja då", svarade han.
Nu har vi gjutit golvet och av någon anledning så fick jag för mig att testa så att vattnet rann ut som det skulle ... Tvärstopp!
Stoppet sitter 3 meter bort från närmsta ställe jag kommer åt och på exakt det ställe där svampen satt och där han kopplade ihop rören.
Jag har testat sådana där rensrör som är som spiraler. Jag vevade och vevade och kom faktiskt igenom vilket tyder på att det är något mjukt, men det sitter där det sitter och vattnet sipprar bara igenom.
Jag vill helst inte bila upp golvet som ni förstår. Jag har googlat efter lång gripklo, men hittar ingen på 3 meter. Röret är bara 75mm i diameter så den tryckluftsgripklo jag hittade online funkar inte heller (var för 100mm).
Precis ovanför stoppet är det ingen betong i en fyrkant så jag kan sticka ner handen och ta på röret, men det går ju inte att borra upp röret och sedan laga det igen väl? (Vanligt grått plast-avloppsrör.)
Någon som har några kloka råd hur jag ska få bort svampen?
Precis efter där den ligger är det en böj så bäst vore om det gick att dra den tillbaka 3 meter eller finfördela den i bitar kanske. Eller går det att ta hål i avloppsröret och laga det igen?
Är så ledsen över att jag inte gjorde det själv eller dubbelkollade allt innan vi började gjuta. Så gräma mig gör jag väldigt bra.
Hoppas någon har lösningen.
Nånting som löser upp svampen, kaustiksoda kanske.. Bara en tanke!
Precis ovanför stoppet är det ingen betong i en fyrkant så jag kan sticka ner handen och ta på röret, men det går ju inte att borra upp röret och sedan laga det igen väl? (Vanligt grått plast-avloppsrör.)
Borde fungera, tar du hålet på ovansidan kan du sedan limma på en lite större plast motsvarande den du kapade bort. Är det ett 110-rör så rinner det bara vatten i botten på det.
Alternativt att kunna kapa och sedan trå på skjutmuffar., beror helt på storleken på hålet du har i fyrkanten.
Borde fungera, tar du hålet på ovansidan kan du sedan limma på en lite större plast motsvarande den du kapade bort. Är det ett 110-rör så rinner det bara vatten i botten på det.
Alternativt att kunna kapa och sedan trå på skjutmuffar., beror helt på storleken på hålet du har i fyrkanten.
Kan du kanske få med en lina m en fiskekrok el liknande med renswiren? Om den kommer igenom svampen kanske den kan dra tillbaka den? Ev en spets m ”hulling” som fälls ut på tillbakaväg.
Alt någon slags korkskruvsanordning som kan vridas in i svampen o sedan dra den med sig
Alt någon slags korkskruvsanordning som kan vridas in i svampen o sedan dra den med sig
Jag hade provat att göra en liten vass krok i änden på najtråd.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...rverktyg/kakel-murartillbehor/najtrad-000888/
Sedan trycka in och försöka fiska upp svampen.
Kaustiksoda lär inte påverka den, om det inte är en äkta svamp.
/Höghus
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...rverktyg/kakel-murartillbehor/najtrad-000888/
Sedan trycka in och försöka fiska upp svampen.
Kaustiksoda lär inte påverka den, om det inte är en äkta svamp.
/Höghus
Röret är bara 75 och det går bara att komma åt översidan så inga skjutmuffar tyvärr.A AndersS skrev:Precis ovanför stoppet är det ingen betong i en fyrkant så jag kan sticka ner handen och ta på röret, men det går ju inte att borra upp röret och sedan laga det igen väl? (Vanligt grått plast-avloppsrör.)
Borde fungera, tar du hålet på ovansidan kan du sedan limma på en lite större plast motsvarande den du kapade bort. Är det ett 110-rör så rinner det bara vatten i botten på det.
Alternativt att kunna kapa och sedan trå på skjutmuffar., beror helt på storleken på hålet du har i fyrkanten.
Men om det går att limma så får jag göra det om inget annat hjälper. Vilket lim skulle du rekommendera i så fall?
Har också tänkt på spets med hulling eller något som fäller ut sig när det väl är igenom. Men vad?B Boolean skrev:
Fiskekrok kan jag testa men jag undrar om svampen håller ifall man drar med den.
https://www.smarttools.se/product/a...cEx7IUk7o2c6eq2KjfebM-x3Zb-Cij2RoCWSUQAvD_BwEAleta skrev:
Hej!
Jag fick hjälp med att koppla ihop ett avloppsrör och jag frågade killen:
"Du tog väl bort svampen som låg i röret som skydd mot skräp?"
"Ja då", svarade han.
Nu har vi gjutit golvet och av någon anledning så fick jag för mig att testa så att vattnet rann ut som det skulle ... Tvärstopp!
Stoppet sitter 3 meter bort från närmsta ställe jag kommer åt och på exakt det ställe där svampen satt och där han kopplade ihop rören.
Jag har testat sådana där rensrör som är som spiraler. Jag vevade och vevade och kom faktiskt igenom vilket tyder på att det är något mjukt, men det sitter där det sitter och vattnet sipprar bara igenom.
Jag vill helst inte bila upp golvet som ni förstår. Jag har googlat efter lång gripklo, men hittar ingen på 3 meter. Röret är bara 75mm i diameter så den tryckluftsgripklo jag hittade online funkar inte heller (var för 100mm).
Precis ovanför stoppet är det ingen betong i en fyrkant så jag kan sticka ner handen och ta på röret, men det går ju inte att borra upp röret och sedan laga det igen väl? (Vanligt grått plast-avloppsrör.)
Någon som har några kloka råd hur jag ska få bort svampen?
Precis efter där den ligger är det en böj så bäst vore om det gick att dra den tillbaka 3 meter eller finfördela den i bitar kanske. Eller går det att ta hål i avloppsröret och laga det igen?
Är så ledsen över att jag inte gjorde det själv eller dubbelkollade allt innan vi började gjuta. Så gräma mig gör jag väldigt bra.
Hoppas någon har lösningen.![]()
Snurra in svampen och dra ut den.
Najtråd var nytt för mig!Höghus skrev:
Är den mjuk att jobba med? Jag har en 90 graders böj innan jag kommer ner i den raka delen.
Har testat med en liknande och det var den som tog sig rakt igenom, men den hakar inte fast utan glider bara tillbaka när jag drar tyvärr.Forlowt skrev:
Skulle behöva vara lite mer korkskruv som jag fick förslag på lite högre upp.
Vet du om det finns någon som är mer så?