Badrummet håller på att totalrenoveras och då vill jag byta gjutjärns avloppsröret från toalettstolen till ett plaströr. Alla övriga rör i badrummet är tidigare utbytta till plast. Men jag vill koppla ihop det nya plaströret med stamröret i källaren som också är av gjutjärn. Och det bästa skulle ju vara att koppla i rörmuffen på gjutjärnsröret men som alla vet så finns det risk att muffen går sönder om man försöker låssa röret från muffen. Så då är min fråga om det skulle gå att kapa röret som den röda linjen visar på bilden och skarva med en gummi muff mellan gjutjärnsröret och plaströret? Eller ska jag vara järv och försöka dela på röret vid gjutjärns muffen?

• Vitmålat gjutjärns avloppsrör med röd linje där skärning övervägs för koppling till plaströr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut längre ner?
Jag skulle föredra att kapa gjutjärnsröret på en raksträcka och sätta en gummimuff mellan de gamla och nya delarna. Försöker man skarva så nära en krök som du har ritat så ökar bara risken för att skarven ska läcka.

• Gilla
Berghjort och 1 till
  • Laddar…
Längre ner på en raksträcka (som Janus82 skriver) och en Jet-koppling.

• Gilla
Berghjort
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Hur ser det ut längre ner?
Jag skulle föredra att kapa gjutjärnsröret på en raksträcka och sätta en gummimuff mellan de gamla och nya delarna. Försöker man skarva så nära en krök som du har ritat så ökar bara risken för att skarven ska läcka.
Problemet är att stammröret ser ut ser ut så här. Se bild. Om det är riskabelt att skarva som jag markerat så är det nog säkrast att lossa röret från muffen och då får nog en rörmokare utföra detta jobb.

• Ett rörsystem med stammrör och en markerad del som kan behöva skarvas eller repareras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart går det sista röret som går rakt upp? Det ser ju ut att sitta så nära det rör som du nu vill byta att det borde vara i samma rum och då är det ju bäst att byta allt på samma gång. Eller kommer de olika rören upp i olika rum precis på var sin sida om en vägg?

• Gilla
Berghjort
  • Laddar…
Normalt förespråkar jag att byta så mycket som möjligt av gjutjörnsröret. Men i det här fallet hade jag kapat röret i den lodräta delen av kröken så den nya skarven hamnar lodrätt.

Alltså klockan nio istället för klockan sex.

• Gilla
Berghjort
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Vart går det sista röret som går rakt upp? Det ser ju ut att sitta så nära det rör som du nu vill byta att det borde vara i samma rum och då är det ju bäst att byta allt på samma gång. Eller kommer de olika rören upp i olika rum precis på var sin sida om en vägg?
Röret rakt upp kommer från toaletten på andra våningen. Plaströret på höger sida kommer från kök, golvbrunn och tvättställ i badrummet på första våningen som håller på att renoveras och som sagt röret på vänster sida kommer från toastolen i badrummet på första våningen. Jag har tänkt att relina de gamla gjutjärnsrören men när jag ändå har golvet i badrummet öppet så är det bättre att byta röret från toastolen.

Berghjort Berghjort skrev:
Röret rakt upp kommer från toaletten på andra våningen. Plaströret på höger sida kommer från kök, golvbrunn och tvättställ i badrummet på första våningen som håller på att renoveras och som sagt röret på vänster sida kommer från toastolen i badrummet på första våningen. Jag har tänkt att relina de gamla gjutjärnsrören men när jag ändå har golvet i badrummet öppet så är det bättre att byta röret från toastolen.
Betyder det att röret som går rakt går inne i väggen vid badrummet som renoveras? Överväg att öppna väggen och byt det röret också när allt ändå är hyfsat lättillgängligt.

Om du inte vill göra det så skulle jag ändå byta hela gjutjärns grenen och skarva det raka gjutjärnsröret mot plast. Då blir allt utom det stående röret nytt.

• Gilla
Berghjort
  • Laddar…
G Niklas Anders skrev:
Normalt förespråkar jag att byta så mycket som möjligt av gjutjörnsröret. Men i det här fallet hade jag kapat röret i den lodräta delen av kröken så den nya skarven hamnar lodrätt.

Alltså klockan nio istället för klockan sex.
Jo det är alltid bäst att byta ut alla gjutjärnsrör och så småningom blir det säkert så men i första hand vill jag ha bort allt gjutjärn från badrummet så att jag slipper riva upp golvet igen. Rören i källaren går ju att fixa i efterhand.

Janus82 Janus82 skrev:
Betyder det att röret som går rakt går inne i väggen vid badrummet som renoveras? Överväg att öppna väggen och byt det röret också när allt ändå är hyfsat lättillgängligt.

Om du inte vill göra det så skulle jag ändå byta hela gjutjärns grenen och skarva det raka gjutjärnsröret mot plast. Då blir allt utom det stående röret nytt.
Jo det hade givetvis varit bäst att byta allt, men röret från toaletten på andra våningen är ENORMT komplicerat monterat i krypvinden och ingjutet i skorstenen så det vill jag inte ge mig på så då är relining det enda alternativet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.