Vi har en varmvattenberedare av modellen Nibe E23-300 från 89. Jag tycker mig se på min statistik i Tibber att den går mer ofta än vad den gjort tidigare och att det även blivit sämre tryck på varmvattnet.
Kan det var blandningsventilen som hängt sig i ”öppet” läge? Röret efter ventilen är lika varmt som innan ventilen. Jag tror aldrig att den är bytt!
Behöver det bytas element på denna modellen eller bara om det strular?
Kan det var blandningsventilen som hängt sig i ”öppet” läge? Röret efter ventilen är lika varmt som innan ventilen. Jag tror aldrig att den är bytt!
Behöver det bytas element på denna modellen eller bara om det strular?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så länge som ni inte tappar/tar mer varmvatten nu än vad ni gjort tidigare så förbrukar VVBn lika mycket nu som tidigare.
Det åtgår en given energimängd för att värma vatten från tex 6°C till 60°C.
Blandningsventilens jobb är att blanda i kallvatten i utgående varmvatten så att det går att ha varmare vatten i VVBn än inkommande varmvatten till tappställerna.
Blandningsventilens jobb är att blanda i kallvatten i utgående varmvatten så att det går att ha varmare vatten i VVBn än inkommande varmvatten till tappställerna.
Men om ventilen är trasig så borde det väl rimligtvis gå åt mer varmvatten?
Demmpa skrev:
Så länge som ni inte tappar/tar mer varmvatten nu än vad ni gjort tidigare så förbrukar VVBn lika mycket nu som tidigare.
Det går endast åt mer varmvatten om du tappar mer varmvatten. Blandningsventilen påverkar endast temperaturen på vattnet som kommer ur kranen.C cullberg skrev:
Jag skulle börja med att kolla mängden vatten som kommer ur säkerhetsventilen, svarta på andra bilden.
Hur mycket som kommer från säkerhetsventilen, vad menar du då?M -MaH- skrev:
Att en 33 år gammal blandningsventil kan hänga sig är väl inte oväntat direkt. Du kan ju börja med att ta isär den, sitter säkert lite kalk/skit i den som kan göra att den inte längre kan röra sig.
Lossa ratten så sitter det säkert en mutter bakom som kan lossas så kommer hela termostaten ut..
Lossa ratten så sitter det säkert en mutter bakom som kan lossas så kommer hela termostaten ut..
Klicka här för att svara