9 753 läst ·
65 svar
10k läst
65 svar
Tvättsvamp kvar i avlopp - någon med bra tips?
Fixa hullingar på rensbandet? Naja, buntbanda fast (ordentligt får verkligen inte lossna) 10cm + långa tunna ståltrådar eller buntband på spetsen av rensbandet. Böj dessa utåt så att de fjädrar ut till en dia större än röret. Det får ju inte bygga för mycket i spetsen så det blir för tjock dock. På spiralmodellen bör de sitta inne i spiralen i spetsen och sedan sticka fram längst bak på spiralen. Får du den anordningen genom hålet i svampen bör den fjädra ut och böjas bakåt när du drar.
Det gäller att vara trygg med infästningen av hullingarna! Jobbigt att få svamp och hullingar kvar i röret...
Det gäller att vara trygg med infästningen av hullingarna! Jobbigt att få svamp och hullingar kvar i röret...
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Om det verkligen bara handlar om en kvarglömd tvättsvamp på 3 meters avstånd från där du kan rensa så visst. Jag kunde tänkt mig att köra in en styv grunka av fjäderstål med någon krok / hulling i spetsen, typ dessa stålband man har till att dra eltrådar i VP-rör.
Men det måste vara rejäla grejer så du inte sitter där och har planterat mer skrot i röret pga att för klena grejer dragits sönder.
Men det måste vara rejäla grejer så du inte sitter där och har planterat mer skrot i röret pga att för klena grejer dragits sönder.
Produkter som diskuteras: "stålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
En piano tråd med lämplig rivande krokform i ändan och en skruvdragare att få snurr på tråden och tugga sig fast i svampen eller att fräsasönder den med. Piano tråd = hårdare ståltråd med bra böjlighet finns i olika grovlek från 0,5mm
Jag hade (av ren ilska) lämnat rensbandet kvar i avloppet när jag lirkat igenom svampen. När det blev iskallt frös vattnet jag hällt i. Nu när det tinat lite så kunde jag dra tillbaka svampskrället så nu ligger den bara en halvmeter från avloppet i golvet. (Sedan gick den sönder.)
En liten bit i taget!
En liten bit i taget!
Äntligen!
Jag hjälp av ett rensband med en en skruv/fjäder i änden, som även hade en vev så att den snurrade, gick det!
Skruven åt sig igenom svampen och försiktigt, försiktigt lyckades jag dra upp den hela vägen. Tänk att kunna bli så glad över att bli av med ett svampskrälle!
Trevlig sommar alla!
Jag hjälp av ett rensband med en en skruv/fjäder i änden, som även hade en vev så att den snurrade, gick det!
Skruven åt sig igenom svampen och försiktigt, försiktigt lyckades jag dra upp den hela vägen. Tänk att kunna bli så glad över att bli av med ett svampskrälle!
Trevlig sommar alla!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden