Hej, jag tänkte byta detta uttag, då kranen ej fungerar längre. Jag ser ju då att det på röret sitter en ”mutter” liket det gör på rör inne vid blandare. Innebär det att om jag väljer en kran med utvändig gänga så slipper jag gängtejp, eller måste jag dra på det ändå?

Gammal vattenkran med synlig mutter fastsatt vid röret på en stenmur utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gängtejp är för att täta mellan gängorna...

Om du vill ha en minimalistisk kran så börja med att lossa första och andra muttern
Men gör det en dag som du kan åka och köpa nya saker på om du inte kan stänga av vattnet inne till detta uttag.
Jag skulle gissa på att första kopplingen är en klämringskoppling
 
Nu är jag ingen VVS-are men i alla mina gängor så behövs det gängtejp när det handlar om vatten med tryck.
Lin kan du ju också prova.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
G
Lin och pasta tycker jag är bättre, numera finns det även gängsnöre.
Jag skulle lossa ventilen och köpa en r15 kultappventil, en r15 muff. Dra fast och då kommer säkert handtaget hamna fel, lossa den innersta muttern lite, vrida tills handtaget är rätt, dra åt innersta muttern. Skulle den läcka då får man ta loss, rengöra, på med lite pasta, skruva fast. Jag tror också att innersta delen är en klämringskoppling men det kan också vara en för konat rör.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Gängtejp är för att täta mellan gängorna...

Om du vill ha en minimalistisk kran så börja med att lossa första och andra muttern
Men gör det en dag som du kan åka och köpa nya saker på om du inte kan stänga av vattnet inne till detta uttag.
Jag skulle gissa på att första kopplingen är en klämringskoppling
Tack och lov har de satt en avstängning till denna alldeles innanför väggen med
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.