Behov av tips av kunniga! :)

ska koppla på en pex-slang från tvättstugan, ut genom väggen och ner till skafferiet där insidan på vattenutkastaren blir.

frågan är, vart på bilden är det smartast att koppla på den slangen och vilka delar behöver jag beställa??

När det problemet väl är löst så tänkte jag också sätta en avstängningsventil alldeles innan själva utkastaren (endast kallvatten).

Skulle bli jätteglad för lite tips :)
 
  • VVS-installation med PEX-slang, avstängningsventil och anslutningar under ett handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tusen tack för tipset, tror jag kör en tkoppling alldeles innan kulventilen, tror du storlek 15 som du länkade passar?
 
Mest troligt är det 15, men försök å mät diametern.
 
Krilleman
Det är 15mm, dubbelklamman avslöjar dimenionen på ett enkelt sätt.

Dubbelmutter och T-rör är en kalasbra fortsättning.
Men jag skulle satt avstängningen till vattenutkastaren i köksskåpet på bild.


Men varför har du ventilen till diskmaskinen på detta sättet idag? Ej godkänt! Avstängningen ska vara ovan bänk, elektrisk eller manuell går lika bra! Komplettera även med tät botten i skåpet.

Då har du gjort vad du kan för att följa reglerna.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Men varför har du ventilen till diskmaskinen på detta sättet idag? Ej godkänt! Avstängningen ska vara ovan bänk, elektrisk eller manuell går lika bra! Komplettera även med tät botten i skåpet.
Gäller det även i en tvättstuga?
TS skriver att det är tvättstugan som matningen till vattenutkastaren ska tas från.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Gäller det även i en tvättstuga?
TS skriver att det är tvättstugan som matningen till vattenutkastaren ska tas från.

ja precis det är tvättstuga, ej kök :) så tvättmaskin dvs..

Ja det enda jag inte har riktigt klart för mig är att om jag kopplar ett t-rör alldeles innan tvättmaskinavstängningen där, vart ska dubbelmuttern in :thinking:
 

Bästa svaret

Filidi Filidi skrev:
ja precis det är tvättstuga, ej kök :) så tvättmaskin dvs..

Ja det enda jag inte har riktigt klart för mig är att om jag kopplar ett t-rör alldeles innan tvättmaskinavstängningen där, vart ska dubbelmuttern in :thinking:
Dubbelmuttern används istället för att kapa kopparröret.
Lossa befintlig mutter/kopparrör från kulventilen.
Montera T-kopplingen på kopparröret.
Montera dubbelmuttern på T-kopplingen.
Montera kulventilen på dubbelmuttern.
Montera PEX-röret på T-kopplingen.

Jag hade troligen satt avstängningsventilen för vattenutkastaren mellan T-kopplingen och PEX-slangen, å då använda en dubbelmutter där också.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Dubbelmuttern används istället för att kapa kopparröret.
Lossa befintlig mutter/kopparrör från kulventilen.
Montera T-kopplingen på kopparröret.
Montera dubbelmuttern på T-kopplingen.
Montera kulventilen på dubbelmuttern.
Montera PEX-röret på T-kopplingen.

Jag hade troligen satt avstängningsventilen för vattenutkastaren mellan T-kopplingen och PEX-slangen, å då använda en dubbelmutter där också.
då kör jag på det! Tackar och bockar! :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.