har ett fritidshus där vi i nuläget tar vatten från sjön. Sjön ska enligt källor ha nog rent vatten att dricka.
Vi har ju ett filter på anläggningen men vattnet i kranen är gult och ser inte så kul ut så vi har med dricksvatten .
Pratade med byåldermannen som påstår att om man gräver en brunn nån meter från sjön så får man klart och rent vatten.
Det bör fungera.
I vår kommun tog man vatten från en sjö och pumpade det upp på toppen av en sand och grusås, dammar med fin sand fanns på toppen och efter en 1/2 meter med sand var vattnet rent, man anlade brunnar vid foten av åsen.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.