H
hempularen: Det där med om grunden påverkar. Normalt sett är det inga problem. Såvida det inte finns sättningsskador. Men då har man värre problem än spräckta rör. Om det är en pålad grund så är det inte helt ovanligt att man får problem med rören. Pålning görs bara på dålig mark som ofta sjunker. Om marknivån sjunker 30-50 cm, men huset står kvar på sina pålar mot berggrunden, så
15 svar · 9,1k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Ja det skulle också funka om slangarna räcker ner dit! (y)
7 svar · 1,9k läst
·
Ricksson
Ricksson: Ser nog ännu värre inuti
5 svar · 1,5k läst
·
S
stefan_o: Skall ansluta ett nytt 110 mm dagvattenrör till en orange brunn. Byggmax har en anborrningsmanschett för 110 mm rör men en 121 mm hålsåg kostar ca 500 SEK vilket känns lite mycket för ett hål. Plan B är att såga/raspa upp ett runt hål i brunnen och sedan montera manschett och rör, blir det bra eller är det bättre med plan C att skippa manschett och köra med fogmassa tex Tremco
0 svar · 1,1k läst
M
mogendans: https://billigtvvs.se/ verkar ha kopplingsmuttern och pluggen från Vatette för 159:- inkl frakt. Hornbach kanske har nån slags enhetsfrakt, för 250:- i frakt för ett par muttrar är ju galet.
10 svar · 7,3k läst
·
B
beaver3: [bild]
2 svar · 7,0k läst
·
A
AndersS: Kan motivera inköp av batteridriven mutterknackare som vi husägare alltid har behov av;) En trevlig 18V gör plötsligt livet enklare.
6 svar · 2,4k läst
·
kulle
kulle: 40 mm brukar man annars kunna få i 500m längd
2 svar · 1,1k läst
D
Danne-total: [citat] Det är inga problem med att det passerar kv genom pannan.
7 svar · 1,6k läst
foreman
foreman: Dina mätresultat tyder med stor sannolikhet på utlöst säkring eller annat avbrott. Du ska nämligen ha ca 230 V mellan jord (gul/grön) och samtliga faser (svart, brun och svart/vit) samt ca 400 V mellan brun, svart och svart/vit kabel. Så börja felsökningen från matningens håll istället, så kommer nog pumpen att hoppa igång.
5 svar · 1,1k läst
·
R
Robert-san01: [citat] När jag byggde var det intyg om säker vatten som var intressant för både KA och kommun. Även försäkringsbolag är enbart intresserad av säker vatten.
13 svar · 3,3k läst
·
K
Karl75: Hej! Köpte en ny pump hösten 2018, då min pump från Grundfos hade gett upp efter bara 6 år. Köpte en ny pump och gjorde misstaget att köpa en RDOE-kabel från Biltema på 70 meter med skarvanslutning p g a okunskap att det bör vara en livsmedelsgodkänd kabel. Att jag inte använde samma kabel som levererades från Rinkaby rör (som dessutom inte var livsmedelsgodkänd av någon
0 svar · 973 läst
M
MiWass: Installerad igår detta vattenavhärdningsfilter, av modellen Uni Watersoftener 1500 Installationen gick relativt smärtfritt, det man ska tänka på att få dit spärrbrickorna på varje sida korrekt; annars lossnar hela stycket = sprutar vatten. Gjorde om och gjorde rätt; då sitter det. Tyvärr är manualen ej på svenska och man får plugga på lite över ord som man normalt inte använder
3 svar · 2,2k läst
J
JSE: [citat] Rörtång/skiftnyckel/polygrip... Alla utom PRK nyckeln :crysmile: Nej, du missade ingen länk, ville bara vara tydlig så inte TS köper en 25 ventil + PRK förminskning (y)
20 svar · 4,0k läst
·
Ola9999
Ola9999: [citat] Gräver man så vet mantack för tipsen
9 svar · 950 läst
·
Krilleman
Krilleman: Jaha, jag missade helt att det var 32mm PEX. Ursäkta min miss! Du kan absolut byta klämring och mutter till VA Plast 32 på den detaljen jag länkade till ovan. Det är en helt vanlig Dy35-ände från Vatette.
7 svar · 1,1k läst
S
skorpion_: Hej Håller på med renovering av köket och behöver således dra lite nya/ersätta gamla rör. Nuvarande kallvatten kommer via järnrör som verkar ha dimensionen ~27mm utvändigt (R20). Detta går via en T-koppling upp till gamla köket och rakt fram till nyare badrum (se bild). Varmvattnet kommer via kopparrör med dimension på huvudstam på 22mm och 2 avstickare på 16mm. Den ena
0 svar · 1,7k läst
·
Amatörsnickaren
Amatörsnickaren: Tack bra tips! Visade sig att packningen inte ens var trasig utan att skruven varit för dåligt åtdragen så att packningen kommit lite ur position. Nu är allt ihopsatt igen och fungerar fint!
3 svar · 1,0k läst
·
P
Plutus: Jag gjorde ett system med tunnor vid tre stuprör hopkopplade med en IBC-tank och ett sopkärl med lock. När det regnade rann vattnet från tunnorna till tanken och sopkärlet, vid vattning så öppnade jag sopkärlet och tryckte ner vattenkannan, vid långvarit regn rann överflödet bort långt från huset. fungerade perfekt!
6 svar · 1,9k läst
Mar007ber
Mar007ber: [citat] [citat] Pump radonett Min pump rasar snart… låter förskräckligt.. Den sida på ebay du länkar till är annonsen inte aktiv längre. Finns ju flera olika annonser på pumpar. Dels finns en: Ebara Idrogo submerged electric pump m80/15a. Den verkar ju inte ha nivåflottör och ser cromad ut jämfört men den som sitter i min radonett. Min pump ser ut som EBARA PUMP ELECTRIC PUMP
16 svar · 10,1k läst
W
William.S: [citat] Ja precis! Men tänkte ifall de var någon standard att mexitegel runt 60-talet alltid byggdes i betong eller träbjälklag. Men ska riva upp och se:)
3 svar · 1,7k läst
·
J
Josth: Oj 8 bar på inkommande vatten. Då är det nästan precis så att säkerhetsventilen på varmvattenberedaren löser ut och öppnar. Det finns gott om tryck över till en lång trädgårdsslang så det är ju bra. Vet inte säkert om plastklädd prisol klarar sig från kondens men tror inte det när man tänker på hur noga rören ska isoleras om man bygger kylanläggning i huset, även om det
3 svar · 939 läst
Tomtom79
Tomtom79: Håller med, den modellen är bra! Har den i hela huset numera... HADE man kunnat få den som monterad inbyggd i badkaret också hade vi haft den där med. Tyvärr fick det bli en gustavsberg som inte är särskilt bra längre (efter 4 år). Lycka till!
3 svar · 1,0k läst
·
A
alandteddy: Det som stör mig lite är att vi förklarade att långa duschar uppskattas och dom svor på att detta skulle räcka bra. Men dom kunde lika bra sagt direkt att vi behöver en extra vvb så skulle jag endå vart lika nöjd och betalat för den så alla i familjen hålls nöjda :crysmile:
12 svar · 1,5k läst
D
Dilato: [citat] Kan vara så. Hela min källare med två golvbrunnar,en dusch och ett handfat är anslutet på ett rör som går ut i en stenkista/åker.Inget av detta är godkänt längre men jag använder knappt något av dessa. Detta är från 1965. Tvättmaskin och en diskho är anslutet på trekammarbrunn via lyftpump vid senare tillfälle. Antar att det kändes för dyrt att gräva upp och koppla
1 svar · 1,3k läst
B
Byggsnyggen: [citat] Tack för bra svar! Det gäller en fastighet. Återkommer säkert med fler frågor framöver.
4 svar · 1,9k läst
prototypen
prototypen: Jag tycker du borde överväga att fortsätta byta gjutjärnsröret även under mark, dels kan det vara väldigt mycket gegamoja i röret och sedan kan det vara genomrostat. Sedan har du ett (kall)vattenrör i galvat järn under vasken, samma sak där, byt järnröret till plast eller koppar. Protte
3 svar · 3,4k läst
·
prototypen
prototypen: Har ställdonet det står LK på öppnat? Funkar rumstermostaten i det kalla rummet? Protte
4 svar · 2,9k läst
·
wd41
wd41: Tack för alla tips! Det var sinnena som spelade mig ett spratt tror jag. Det luktade avlopp utomhus idag och då luktade det även i källaren Lurade mig själv då avloppet i källaren som luktade ligger nära där luft sugs in Dock skumt att det luktar i källaren och inte hemma Slutet gott
7 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.