10 098 läst ·
26 svar
10k läst
26 svar
Metro Therm VVB 200 liters som strular trots nytt värmelement
Varmvattnet försvann för några dagar sedan. Troligtvis i samband med att en propp löste ut. Dock gällde den proppen inte samma fas som VVB är inkopplad i. VVB sitter med tvåfas.
Jag hörde runt med lite firmor och de flesta gissade på värmeelementet. Jag hämtade upp ett värmeelement. Dock monterade jag det aldrig då jag insåg att både det nya och det gamla elementet gav samma utslag 52 ohm. Har därför svårt att se varför det nya skulle fungera.
Däremot var kablarna till värmeelementet dåliga vid infästningen och jag drog fram ny tråd och borstade upp anslutningsplintarna. Ingen skillnad oavsett.
Sitter och funderar på om det är ett överhettningsskydd som löst ut. Men jag hittar ingen återställningsknapp. Någon som vet var den kan finnas? Bifogar lite bilder. Det är en Metroterm från -95, modell 2002, 200 liters. Kan också nämna att den röda lilla dioden inte lyser. Är däremot osäker på om den lyst på länge. Har även mätt upp elen och det är drygt 400 volt mellan faser och drygt 230 mellan fas och nolla. Detta mättas i en eldosa där vvb:ns anslutningssladd är fast monterad.
Jag hörde runt med lite firmor och de flesta gissade på värmeelementet. Jag hämtade upp ett värmeelement. Dock monterade jag det aldrig då jag insåg att både det nya och det gamla elementet gav samma utslag 52 ohm. Har därför svårt att se varför det nya skulle fungera.
Däremot var kablarna till värmeelementet dåliga vid infästningen och jag drog fram ny tråd och borstade upp anslutningsplintarna. Ingen skillnad oavsett.
Sitter och funderar på om det är ett överhettningsskydd som löst ut. Men jag hittar ingen återställningsknapp. Någon som vet var den kan finnas? Bifogar lite bilder. Det är en Metroterm från -95, modell 2002, 200 liters. Kan också nämna att den röda lilla dioden inte lyser. Är däremot osäker på om den lyst på länge. Har även mätt upp elen och det är drygt 400 volt mellan faser och drygt 230 mellan fas och nolla. Detta mättas i en eldosa där vvb:ns anslutningssladd är fast monterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Har nu mätt elen i vvb innan termostaten och efter. Jag har ingen el från termostaten men innan.
Jag kan inte se det som något annat än att termostaten är trasig eller att ett överhettningsskydd löst ut. Men oavsett hittar jag ingen återställningsknapp eller motsvarande.
Undrar om det går att hitta termostat till denna. Värmaren fanns ju så det borde inte vara omöjligt?
Jag kan inte se det som något annat än att termostaten är trasig eller att ett överhettningsskydd löst ut. Men oavsett hittar jag ingen återställningsknapp eller motsvarande.
Undrar om det går att hitta termostat till denna. Värmaren fanns ju så det borde inte vara omöjligt?
Är det en ren Metrotherm så sitter den under den lilla skruven strax ovanför termovredet , enda sättet att återställa är med något som går in i hålet gem/pinna ca 2 cm in, stäng av allt till den först. När du trycker in så sluta andas och lyssna noga, det ska bli som ett litet knäpp. Lyser lampan nu eller den ligger efter termostat/ÖHS .S Sisen skrev:
Har faktiskt ingen skruv där?J jonaserik skrev:Är det en ren Metrotherm så sitter den under den lilla skruven strax ovanför termovredet , enda sättet att återställa är med något som går in i hålet gem/pinna ca 2 cm in, stäng av allt till den först. När du trycker in så sluta andas och lyssna noga, det ska bli som ett litet knäpp. Lyser lampan nu eller den ligger efter termostat/ÖHS .
Är det en sådan här du har https://www.byggshop.se/bygg/varme-...PZqlN7RuizYeBDcIFqxRZGZWcU3WluoQaAgmPEALw_wcB så är det lilla hålet ovanför ratten, kanske skruven är borta. Var ute och tittade på en ny termostat och den hade ingen skruv, dom har tagit bort den. I det liiila svarta hålet går det att få in ett gem och trycka in ÖHS.
J jonaserik skrev:
Har en sån som den som startade den här tråden har.
En metro typ 2002 från 1990.
En riktigt gammal rackare.
Skulle ta bort en garderob nyss, bankade till dörren och råkade komma åt vattenberedaren.. Otroligt nog hoppade den igång efter att ha vart död i 3 dagar.
Hittar dock fortfarande ingen återställningsknapp?
Har tagit bort kåpan vid vredet, hittar ingen knapp där heller bara kablar.
Vore toppen att veta vart knappen sitter ifall den behöver återställas vid ett annat tillfälle?
Till vänster om vredet är det ingen knapp, bara en markering så man vet vad vredet är inställt på.S Sisen skrev:Har en sån som den som startade den här tråden har.
En metro typ 2002 från 1990.
En riktigt gammal rackare.
Skulle ta bort en garderob nyss, bankade till dörren och råkade komma åt vattenberedaren.. Otroligt nog hoppade den igång efter att ha vart död i 3 dagar.
Hittar dock fortfarande ingen återställningsknapp?
Har tagit bort kåpan vid vredet, hittar ingen knapp där heller bara kablar.
Vore toppen att veta vart knappen sitter ifall den behöver återställas vid ett annat tillfälle?
Inte säker på just den. men har du dragit ut vredet, kan vara ett håll bakom det. Dom termostaterna som jag har så sitter allt i ett stycke, återkommer i morgon med förhoppningen om en länk till manual till den. Kan vara att termostaten inte vill riktigt, var i landet är du.
Ingen knapp bakom själva vredet heller.J jonaserik skrev:
Har vridit av och på men inget hände då heller.
Kan återställningsknappen sitta i vredet?
Att man trycker in vredet istället för att vrida det till önskat läge?
Det gjorde jag också men då borde den väl hoppat igång direkt och inte ca 1 timme senare när jag råkade banka till på ena långsidan.
Med tanke på att den hoppade igång då så känns det mer som något skulle kunna vara glappt men alla kablar sitter i som dom ska?
Den har trots allt gått i 30 år så det kan nog vara åldern som spelar in en del också plus att några dagar innan hade vi ett kraftigt åskväder, inte omöjligt att det hände något då.
Tycker dock att säkringen borde slagit ifrån?
Men beredaren var död, en annan kikade på den och sa den behövdes bytas ut..
Ack den som ger sig tänkte jag innan jag råkade slå till den och började kolla igenom alla kablar. Elen går bakom en garderob som måste rivas för att ens få ut beredaren ur huset. Tydligen byggt utifrån att beredaren kopplades in först. Helt galen planering av tidigare ägare.
Men en manual skulle inte vara så galet att ha, fanns ingen när vi köpte huset för 8 år sen och på nätet har jag hittills inte hittat något för den här gamla modellen.