1 784 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Snålspolande munstycken/dusch, mm
Hej,
Har 15 lägenheter uppdelade på 3 hus där samtliga har helt vanliga duschar, köks- och tvättställsblandare och WC. Med tanke på allt som händer med både jordens resurser och med priser är det läge att kolla på vilket sätt jag kan spara på olika områden.
Det första jag tänker, som borde vara en rätt låg investeringskostnad är snålspolande munstycken till alla blandare. WC-stolar hoppar jag just nu då kostnaden snabbt drar iväg.
Har vi tips på diverse dusch- och tvättställsmunstycken som kan ge effekt? Gärna med länkar till vad ni testat och som funkar.
Andra tips, som inte kräver höga investeringskostnader, men som kan ge effekt? I vissa lägenheter ingår hushållselen i hyran så även att konvertera diverse ljuskällor till LED kan vara av intresse.
Tack
Har 15 lägenheter uppdelade på 3 hus där samtliga har helt vanliga duschar, köks- och tvättställsblandare och WC. Med tanke på allt som händer med både jordens resurser och med priser är det läge att kolla på vilket sätt jag kan spara på olika områden.
Det första jag tänker, som borde vara en rätt låg investeringskostnad är snålspolande munstycken till alla blandare. WC-stolar hoppar jag just nu då kostnaden snabbt drar iväg.
Har vi tips på diverse dusch- och tvättställsmunstycken som kan ge effekt? Gärna med länkar till vad ni testat och som funkar.
Andra tips, som inte kräver höga investeringskostnader, men som kan ge effekt? I vissa lägenheter ingår hushållselen i hyran så även att konvertera diverse ljuskällor till LED kan vara av intresse.
Tack
En kompis köpte Biltemas flödesbegränsare till sina kranar och duschar förra året och han har inte klagat på dom och säger att dom sparar i en hel del framför allt när frun och döttrarna tar sina lång duschar.S swe.jocke skrev:
Tackar för tipset!!wildeside skrev:
Bara att du skrev flödesbegränsare så hittade jag ju fler alternativ, dock verkar Biltema ligga bra i kurs.
Så kan man ju såklart göra. Jag tänker att OM det nu sparar vatten och/eller energi så kommer nog folk att tycka det är okej. Men, vill dom inte bidra så får dom se det på hyran iställetS SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Jag var iofs. 20 då, men beroende på hur lågt flödet blir skulle jag nog göra om samma sak idag. Det är inte rimligt att duscha med duschstrålar som mest bara ”ramlar” ut ur munstycket istället för att sprutaS swe.jocke skrev:
Ja det får såklart inte bli hur lågt som helst - då monterar jag bort åt demS SueCia skrev:
Klicka här för att svara
