3 258 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Gammal vattenlåsinsats sitter fast
Hej,
Har en gammal bostadsrätt i ett 20-talshus byggt i tegelsten.
Vattenlåset i duschen har börjat samla mögel, och jag lyckas inte riktigt lyfta upp det.
Det finns två "plast-öglor" som ska hålla ett plasthandtag man ska kunna dra i - men handtaget verkar ha gått sönder och kastats av förre ägaren.
Jag provade att sätta en ståltråd genom öglorna - och drog för kung och fosterland men ståltråden gick av utan att jag lyckades lossa vattenlåsinsatsen.
Tegelgolvet är sjukt poröst och smular sönder om man petar runt. Så gissar på att tegelbitar kan ha guckat ihop med kalk och annat och gjort att låset guckat fastnat.
Vad är rimligaste sättet att prova lossa vattenlåset utan att riskera tat förestöra nåt?
Känns som om jag drar så hårt jag kan finns en risk att plast-öglorna går av.
Som ni ser är teglet i golvet sjukt poröst och löst och det har bildats som små klumpar här och där av tegelsmulor och avlagringar så misstänker att vattenlåset kan ha guckat fast.
Jag har börjat peta runt med en mejsel för att smula loss bitar av teglet längs kanten av plastcirkeln men funderar på om det är en risk att jag sabbar för mycket och tex sabbar nån gummilist.
Vad tror ni? Är det bara att slita på eller?
Vattenlåsets modell står utskrivet som Purus ran rsk 711 80 82
från tillverkaren "AB Sjöbo bruk"
troligen en äldre modell av
https://www.rskdatabasen.se/kategor...inomhusbrunnar/vatten-luktlas/ran-7118082-140
Har en gammal bostadsrätt i ett 20-talshus byggt i tegelsten.
Vattenlåset i duschen har börjat samla mögel, och jag lyckas inte riktigt lyfta upp det.
Det finns två "plast-öglor" som ska hålla ett plasthandtag man ska kunna dra i - men handtaget verkar ha gått sönder och kastats av förre ägaren.
Jag provade att sätta en ståltråd genom öglorna - och drog för kung och fosterland men ståltråden gick av utan att jag lyckades lossa vattenlåsinsatsen.
Tegelgolvet är sjukt poröst och smular sönder om man petar runt. Så gissar på att tegelbitar kan ha guckat ihop med kalk och annat och gjort att låset guckat fastnat.
Vad är rimligaste sättet att prova lossa vattenlåset utan att riskera tat förestöra nåt?
Känns som om jag drar så hårt jag kan finns en risk att plast-öglorna går av.
Som ni ser är teglet i golvet sjukt poröst och löst och det har bildats som små klumpar här och där av tegelsmulor och avlagringar så misstänker att vattenlåset kan ha guckat fast.
Jag har börjat peta runt med en mejsel för att smula loss bitar av teglet längs kanten av plastcirkeln men funderar på om det är en risk att jag sabbar för mycket och tex sabbar nån gummilist.
Vad tror ni? Är det bara att slita på eller?
Vattenlåsets modell står utskrivet som Purus ran rsk 711 80 82
från tillverkaren "AB Sjöbo bruk"
troligen en äldre modell av
https://www.rskdatabasen.se/kategor...inomhusbrunnar/vatten-luktlas/ran-7118082-140
Kan förtydliga att det man ser på bilden inte är gjutjärn - må se ut som det är svart järn med röd rost. Men det är alltså smulig sten som svartnat - det röda är tegelfärg.Stefan N skrev:
Klicka här för att svara
