Ligger sådär en 40-50 cm ner.

Protte

Jag lyfter tråden, prototypen. Jag kommer så småningom att lägga vattenledning/slang ca 25 m vid fritidshuset.
1) Menar du skivbredd 120 cm (60 cm åt vart håll)?
2) Håller "din konstruktion" även för att köra lastbil och traktorgrävare t ex? Eller kör du endast med personbil?

1: Ja
det ska räcka med 60 åt vart håll. Men ska ju vara riktig markskiva.

2: Ja
Fyllningen/gruset ovanpå sprider ut trycket över en större yta så det håller för både sopbilen, postens lastbilar, schenkers lastbilar pelletsbilen tankbilen och min traktor som plogar bort all snö så det fryser ordentligt ovanpå isoleringen

Tack det låter bra. Men jag glömde fråga hur tjock isolerskiva har du lagt?

Rekommendationen var 50mm jag la i 70 mm.

Protte

Tack prototypen, så får det bli när det blir dags.

M majkball skrev:
Hej,

Måste göra om avloppet för anslutning till kommunalt VA och drar nya kanaler, tyvärr måste dessa placeras grunt då det finns mycket berg i grunden.

Följande är planen att det ska se ut:

[bild]

Det bruna är dikeskanten/marken.

Gröna lagret: I botten har jag i ett lager av fiberduk, 1,4 meter bred så den går upp lite längs med kanterna... måste den gå upp högre? Tänkte köpa denna som känns billig: [länk]

Grå lagret: Stenmjöl 0-8 mm, packat, för att få en jämn fin yta. Vilket djup ska detta lager ha?

Gula: Isolerlåda, färdig eller ihopsågad av frigolit. I lådan har jag i,
  • Markavloppsrör på 110mm med 1% fall.
  • PEX slang, 35 mm?
  • Värmekabel/frostvakt
Fyller sedan lådan till bredden med stenmjöl och slutligen ett lock på.

Är det därefter fritt fram att fylla igen hålet med jordmassor eller ska stenmjöl packas runt om och ovanpå isolerlådan?
Hur löste du det med att isolera? Jag har liknande problem med att komma ner ordentligt pga berg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.