Har en nybyggd villa med djupborrad brunn (~85m). Såhär 3 månader efter inflytt så har vi börjat få lite problem med svavelväte (luktar ägg när man öppnar kranen). Dock endast på kallvattnet egentligen. Och tappar man upp vatten i en glas och låter det stå i en fem minuter eller så försvinner lukten.

Vattenprov är gjort och har inga förhöjda värden av järn eller annat.

Funderade först att installera en vattenluftare/luftinjektor. Tyckte sådana där små micronizer verkade smidiga, men då vi har en hydropress på 50l så rekommenderas ju inte det. Vanliga vattenluftare/luftpelare vill vi helst undvika då vi inte vill ha onödig spolning eller liknande (teknikrummet/tvättstugan låter tillräckligt som det är).

Men har läst intressant om att det ofta funkar bra med att borra ett par små hål i slangen från brunnen för att syresätta vattnet och bryta vattenytan på det viset. Låter ju himla smidigt och smart. Men för en totalt ovetande nybörjare, är detta en bra idé? Är det så enkelt det låter? Finns det någon som har gjort detta med gott resultat – kanske t.o.m. har någon bild eller liknande för att undvika att man förstör hela systemet?

Som sagt, ska vara säkert annars, har väldigt låga halter av järn och annat som kan ge utfällningar.
 
Du måste ha en backventil också ovanför borrhålen.
 
A AndersS skrev:
Du måste ha en backventil också ovanför borrhålen.
Jag hajar, men behöver man då dra upp slangen, skarva på en backventil och sedan borra håll unden den?
 
Japp, du måste lyfta den så mycket att du kan göra de åtgärderna.
 
Backventilen kan man med fördel sätta där man har hydrofor/hydropress någonstans före tryckströmbrytaren. Men den ordnade läckan i brunnen kräver givetvis ett enstaka kortare lyft av slang-pump. Har man borrtoppen mer gammaldags i betongrörsringar kan det gå fint att få dit både backventil och läckan där utan lyft.
 
Hoppar in i tråden, kan nån tipsa om dels storleken på hålet man skall borra och även vart man bör borra det?
I vinkelkopplingen (enkeladaptern) eller i slangen strax under kopplingen?
 
Borra inte hål i slangen, du riskerar att få in luft i systemet med stora skador på sikt. Speciellt med en hydropress.
Även små mängder järn eller mangan i vattnet kommer att oxidera ut i brunnen. Bättre att montera en syreaktivator.
Jag har sett mardröms ex. Där det blivit riktigt tokigt.
 
  • Gilla
jomo02
  • Laddar…
M mogge_73 skrev:
Borra inte hål i slangen, du riskerar att få in luft i systemet med stora skador på sikt. Speciellt med en hydropress.
Även små mängder järn eller mangan i vattnet kommer att oxidera ut i brunnen. Bättre att montera en syreaktivator.
Jag har sett mardröms ex. Där det blivit riktigt tokigt.
Ok, jag har en Grundfos konstanttryckspump med liten trycktank i ett relativt (1,5 år) nyborrat hål som varit i bruk ca 6 månader.
Ska snart ta vattenprover så jag har ej koll i nuläget på vilken kvalite vattnet har men det luktar svavel, därav min fråga kring detta. Det går att "vädra" bort lukten från tex ett glas så det låter intressant om det skulle gå med att bara borra ett hål, montera en backventil och få problemet löst, förutsatt att vattnet håller bra värden.
Men vad händer om man får den reaktion som du beskriver?
 
M mogge_73 skrev:
Borra inte hål i slangen, du riskerar att få in luft i systemet med stora skador på sikt. Speciellt med en hydropress.
Även små mängder järn eller mangan i vattnet kommer att oxidera ut i brunnen. Bättre att montera en syreaktivator.
Jag har sett mardröms ex. Där det blivit riktigt tokigt.
En hydropress bör inte påverkas då det i princip är en gummiblåsa med metallhölje för att kunna skapa tryck.
Och här finns olika åsikter, den brunnsborrare vi använde rekommenderade hellre "borrhål" än syreinjektor som inte alltid tar bort svaveldoft fullständigt. (erfaren brunnsborrare som också levererar komplett anläggning exkl. el, så skulle tjäna mera på syreinjektor)
 
Det som händer är att vattnet i slangen rinner ut och ersätts med luft. Nästa gång pumpen startar får du med dig luften in i ledningen. Den luften måste ut, med en hydrofor kan luften stig till toppen. Med en hydropress fortsätter luften ut i ledningsnätet.
Kan resultera i luft i VVB, trycksmällar, hostande ledningar. Såg ett fall där dom fick hålla i duschen för att den inte skulle flyga ur hållaren.

Det är heller inte särskilt effektiv metod då svavelvätet oftast kommer från berget och inte det ytliga vattnet. Ner till ca 60-70cm drar vattnet själv syre ur atmosfären. Med en hydrofor kan detta oftast fungera vid låga tal, men det är helt enkelt för att den då fungerar som en syreaktivator.
 
A AndersS skrev:
En hydropress bör inte påverkas då det i princip är en gummiblåsa med metallhölje för att kunna skapa tryck.
Och här finns olika åsikter, den brunnsborrare vi använde rekommenderade hellre "borrhål" än syreinjektor som inte alltid tar bort svaveldoft fullständigt. (erfaren brunnsborrare som också levererar komplett anläggning exkl. el, så skulle tjäna mera på syreinjektor)
När man borrar hål i slangen så skapar men en enklare variant av luftinjektor ex. Micronizer. Skillnaden är att Den inte släpper ut vatten när pumpen står still. Det skapas en injektorverkan som drar med sig syre när vattnet passerar igenom.
Men här gäller samma regel syre in/syre ut. Det syret som kommer in måste ut någonstans, därför monteras det en avluftare efter en injektor.
 
Kul att se att tråden har vaknat till liv och många intressanta idéer!

I vårt fall slutade det med att vi installerade ett kolfilter efter hydropressen, en enkel variant utan backspolning eller annat high-tech. Funkar hur bra som helst – tog bort allt svavelväte med en gång och påverkar inte funktionen av vattenledningar/kranar eller annat.

Kostade så klart en liten slant, men vi hade väldigt bra vatten annars utan järn, mangan eller annat, så gissningsvis behöver vi bara se över filtermassan var 3-4 år. De syreaktivatororerna vi kikade på kostade lite mindre, men ingen större skillnad; micronizer och liknande tyckte tillverkarna inte vi skulle använda på en hydropress.
 
Med backventil blir det endast små luftmängder, men visst man hör att det kommer lite luft ibland men inga slag i ledningar, blandare, etc.
Så här finns det säkert oika åsikter.
Enligt vår brunnsborrare var det viktigt att enbart borra litet hål i slangen.
 
Jag fick en lite galen idé, borde det inte gå att trycka ner luft i borrhålet för att lufta ut svavelvätet? Tanker mig att man släpper ner 20m tryckluftsslang i hålet och bubblar ner luft. Luften tar då med sig svavelvätet på vägen upp och försvinner ut.

Kanske inte jätte praktiskt att ha en kompressor stående vid borrhålet men det vore lite kul att testa.

Vi har tidigare luftat brunnen genom att spola med vattenslangen ner i borrhålet cirkulera vattnet och det fungerar bra för en liten stund.
 
T toolman77 skrev:
Jag fick en lite galen idé, borde det inte gå att trycka ner luft i borrhålet för att lufta ut svavelvätet? Tanker mig att man släpper ner 20m tryckluftsslang i hålet och bubblar ner luft. Luften tar då med sig svavelvätet på vägen upp och försvinner ut.

Kanske inte jätte praktiskt att ha en kompressor stående vid borrhålet men det vore lite kul att testa.

Vi har tidigare luftat brunnen genom att spola med vattenslangen ner i borrhålet cirkulera vattnet och det fungerar bra för en liten stund.
Bör väl egentligen funka, det enda är väl då om ni har järn, mangan eller annat som kan orsaka utfällningar i vattnet – då riskerar ni rejält med slagg i botten eller att det tas upp av pumpen och hamnar i ledningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.