F
Hej!

Har bott in mig i mitt hus från 1934 nu och påbörjat en totalrenovering. Senaste renovering av huset skedde 1978 då det byggdes en tillbyggnad men annars är allt mer eller mindre från -34. Så dags att byta allt igen.

Tillbyggnaden -78 ledde till ett extra vardagsrum samt en gäst-toa. Det gamla köket är i storleken av en städskrubb så därför ska ett ny kök byggas i denna tillbyggnaden istället. Tillbyggnaden är byggd med torpargrund och gamla delen med källare.

I och med köksbygget så ska nya vattenrör dras samt nya värmerör. Idag är samtliga vattenrör i koppar. jag tänkte byta allt från koppar till RiR PEX från LK. Allt det praktiska är jag bekväm med men det teoretiska med vilka dimensioner som kommer räcka är jag ytterst osäker på. Vill inte stå med kasst vattentryck i framtiden.

Var kan jag hitta vilka dimensioner som ska användas både för vatten samt värme? Hittar bara när det gäller vid tappställena, men längre sträckor rörstråk i källare tex? Är lite förvirrad över hur nuvarande ledningarna går från stora till små till stora igen, Måste tappa massa tryck?

Tack för all hjälp!

F
Status uppdatering;
Funderar på att dra enligt följande:
Vatten i bjälklaget 20x2.5 PEX
Vatten i källaren 25x3.4 PAL med isolering
Värme i bjälklaget 25x2.3 LK värmerör
Värme i källaren 32x3.0 PAL med isolering
Med golvvärme yta på ca 75m2 så krävdes ett l/h tryck på ca 500 enligt LK.

LKs UNI system för koppling av vattnet med ventiler på varje.

Längden är ca 17m enkel resa från värmepannan till golvvärmecentralen.

Edit: Har gått upp en storlek på alla rör typ iom att det är långa distanser över 10 meter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.