8 000 läst ·
29 svar
8k läst
29 svar
Svavelväte – borra hål i slang?
Ja, kol fungerar bra. Men som du säger det blir ett dyrare alternativ både i inköp och i längden.B byggarnolsson skrev:Kul att se att tråden har vaknat till liv och många intressanta idéer!
I vårt fall slutade det med att vi installerade ett kolfilter efter hydropressen, en enkel variant utan backspolning eller annat high-tech. Funkar hur bra som helst – tog bort allt svavelväte med en gång och påverkar inte funktionen av vattenledningar/kranar eller annat.
Kostade så klart en liten slant, men vi hade väldigt bra vatten annars utan järn, mangan eller annat, så gissningsvis behöver vi bara se över filtermassan var 3-4 år. De syreaktivatororerna vi kikade på kostade lite mindre, men ingen större skillnad; micronizer och liknande tyckte tillverkarna inte vi skulle använda på en hydropress.
Micronizer och hydropress är en dålig kombination som jag beskrev ovan. Micronizer skall alltid monteras mot hydrofor. Dom nyare hydroforerna (komposit) kompletteras även med ett sk. Stigarör som leder upp vattnet genom HF och slår vattnet i toppen på tanken. Dessa är oftast effektivast på medel och höga värden. Syreaktivator kan monteras på hydropress då den både tillför och avlägsnar syret. Dock fungerar inte dessa med frekvensstyrning, då det krävs intermittent pumpdrift
ok, ungefär rekommenderad storlek på borrhålet?A AndersS skrev:
Ska det sitta i slangen eller metalkopplingen?
Vet inte storlek då det var brunnsborraren som gjorde det eftet genomgång av vattenanalys och ev. åtgärd.
De drog upp slangen en bit ur borrhålet, monterade backventil och borrade med 45graders vinkel i slangen precis under backventilen så vatten sprutar nedåt när pumpen går.
De drog upp slangen en bit ur borrhålet, monterade backventil och borrade med 45graders vinkel i slangen precis under backventilen så vatten sprutar nedåt när pumpen går.
Vill poängtera att vi inte hade några vattenvärden som behövde åtgärdas.
Så mina svar är enbart utifrån trådens problem med lukt beroende av svavelväte.
Har man andra avvikelser eller värden nära det kan andra åtgärder behöva göras och då kan borrhål i slangen vara felaktig, man har i tråden nämnt järn, etc.
Så mina svar är enbart utifrån trådens problem med lukt beroende av svavelväte.
Har man andra avvikelser eller värden nära det kan andra åtgärder behöva göras och då kan borrhål i slangen vara felaktig, man har i tråden nämnt järn, etc.
Jag har nu fått vattnet analyserat , alla värden bra med notering om något hög manganhalt men bara som en kommentar, dvs tjänligt vatten. Vi dricker och använder det till allt, luftar man av dricksglaset nån minut känns det ej någon lukt. I duschen däremot luktar det mer och speciellt om man duschar flera på raken.M Muffie skrev:
Vet dock inte om jag törs sätta backventil & borra hål med dom risker som verkar kunna uppstå, utfällning i borrhålet tex?
Något råd från er med samma/liknande problem & förutsättningar?
Har ni märkt några som helst utfällningar hitintills i vattnet? Om ni t.ex. skruvar av silen/filtret på kökskranen, finns det någon utfällning där?M Muffie skrev:Jag har nu fått vattnet analyserat , alla värden bra med notering om något hög manganhalt men bara som en kommentar, dvs tjänligt vatten. Vi dricker och använder det till allt, luftar man av dricksglaset nån minut känns det ej någon lukt. I duschen däremot luktar det mer och speciellt om man duschar flera på raken.
Vet dock inte om jag törs sätta backventil & borra hål med dom risker som verkar kunna uppstå, utfällning i borrhålet tex?
Något råd från er med samma/liknande problem & förutsättningar?
Svårt att svara på; men om risken alls finns för manganutfällningar så skulle i alla fall jag tvekat lite och kanske bett någon kunnig kika på det, man vill ju gärna inte riskera att det om ett par år visar sig vara tjockt med fällningar i brunnen och/eller att det är fullt i ledningar och hydrofor/-press.
Gissar på att du är ute efter en så billig lösning som möjligt? Annars skulle jag kanske kikar på hål i slang + backventil och sedan ett enkelt bomulsfilter för någon 100-lapp för att ha koll på läget. Eller bättre, som jag gjorde, skipa hålet och installera ett kolfilter.
Men sedan är jag ganska nojig av mig =)
tack för ditt svar!B byggarnolsson skrev:Har ni märkt några som helst utfällningar hitintills i vattnet? Om ni t.ex. skruvar av silen/filtret på kökskranen, finns det någon utfällning där?
Svårt att svara på; men om risken alls finns för manganutfällningar så skulle i alla fall jag tvekat lite och kanske bett någon kunnig kika på det, man vill ju gärna inte riskera att det om ett par år visar sig vara tjockt med fällningar i brunnen och/eller att det är fullt i ledningar och hydrofor/-press.
Gissar på att du är ute efter en så billig lösning som möjligt? Annars skulle jag kanske kikar på hål i slang + backventil och sedan ett enkelt bomulsfilter för någon 100-lapp för att ha koll på läget. Eller bättre, som jag gjorde, skipa hålet och installera ett kolfilter.
Men sedan är jag ganska nojig av mig =)
Nej, kollar regelbundet i kranar men det finns inget där, utan rent & snyggt.
Givetvis vill man komma undan med så låg kostnad som möjligt men det är alltid dyrt att vara dumsnål har jag lärt mig sedan har jag för trångt där trycktank etc sitter så jag kan ej sätta något filter där. Det lutar åt att ”stå ut” med lite doft under tiden man duschar, att lufta innan man dricker är inget problem.
Ännu en kostnad, men kanske värt att pröva en enkelt filter som man kopplar på direkt på kranen (t.ex. https://www.clasohlson.com/se/Vattenrenare-Aquaclean/p/Pr408588000). Inte så snyggt, men då får du svart på vitt om det är ett lösbart problem.
Hur mycket är ”något hög manganhalt”?
Man får en teknisk anmärkning vid 0,3 mg/liter.
Mangan upptäcker man enklast genom att föra in lillfingret i kökskranen. Mangan blir lite som tjära i oxidform och fastnar i röret. Kan bli svarta fällningar i toaletten efter ett tag, speciellt om den inte används så frekvent.
Man får en teknisk anmärkning vid 0,3 mg/liter.
Mangan upptäcker man enklast genom att föra in lillfingret i kökskranen. Mangan blir lite som tjära i oxidform och fastnar i röret. Kan bli svarta fällningar i toaletten efter ett tag, speciellt om den inte används så frekvent.
Vi har 0,36 mg/LM mogge_73 skrev:Hur mycket är ”något hög manganhalt”?
Man får en teknisk anmärkning vid 0,3 mg/liter.
Mangan upptäcker man enklast genom att föra in lillfingret i kökskranen. Mangan blir lite som tjära i oxidform och fastnar i röret. Kan bli svarta fällningar i toaletten efter ett tag,
speciellt om den inte används så frekvent.
Ok, jag skulle inte rek. Att syresätta borrhålet med det värdet. Det kan ta några år innan du får visuella problem med manganet, blir som små svarta flagor ex. När man fyller ett badkar. Halter över 0,2 skulle jag rek. Att man åtgärdar på ett åretruntboende.
Lyfter denna tråd igen med nya funderingar har testat med Clas Ohlsons enkla kolfilter på vattenkranen och det tar bort all lukt, funkar perfekt. Efter den testen monterades ett Björnfilter på inkommande rör i förhoppning om att det skulle ta bort all lukt men tyvärr tar det ej bort lukt i tex duschen. Min fråga är, vet nån om det finns olika kvalitet på insatsfiltret till Björnfilter, jag köpte kolfiltret på Jula.
Kolfilter tar lukt, problemet är också att kolet tar allt annat. Järn, mangan, humus och dyl. Har man då en väldigt liten mängd så tar kolet slut direkt. Svavelväte är bäst att ta genom syresättning, antingen syreaktivator som fungerar även på Hydropress, är det kraftig lukt (doften känns två meter från spolande kran) så är det bäst med en syresättningshydrofor. Wellmate hp7, stigarör och en Micronizer.
Klicka här för att svara